×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024

اقتصاد زمانه : بررسی آمارهای منتشر شده نشان می دهد، شرکت آهن و فولاد ارفع در فصل تابستان در بحث درآمدهای ماهانه و فصلی با جامپ خوبی همراه شده است که عوامل درونی و بیرونی در این افزایش اثر گذار بودند.
شرکت آهن و فولاد ارفع نرخ شمش فولاد در میانگین فصلی ۱۸‌درصد کمتر شده، اما این مجموعه با جامپ خوبی همراه بود و ماهانه ۶۰‌درصد و فصلی ۱۱‌درصد رشد درآمدی داشته است.

اینکه چطور ارفع با کاهش نرخ شمش فولاد توانسته در در آمد ماهانه و فصلی با رشد مواجه شود، با بررسی چند موضوع ما را به جواب می رساند.

فولاد ارفع در رشد فصلی ۱۱ درصد درآمد خود را نسبت به فصل بهار افزایش داده است. این موضوع با نگاهی به شرایط بازار ارز، تصمیمات وزارت صمت و بررسی آمارهای رشدی این مجموعه می تواند ما را به دلایل این رشد نزدیک کند.

آهن و فولاد ارفع در مرداد ماه سال جاری توانست برای اولین بار پس از بهره برداری به رکورد ماهانه تولید دست پیدا کرد و ۱۰۳۰۱۵ تن محصول تولید کرد. این رکورد شکنی باعث شد تا افزایش تولید میزان فروش و به دنبال آن درآمد ماهانه و فصلی این مجموعه را افزایش دهد. درنتیجه یکی از دلایلی که باعث شده تا ارفع در شرایطی که نرخ شمش کاهش یافته درآمدهای خود را افزایش داده، رشد کمی تولید است.

اما برای مقایسه با فصل بهار شاید بهتر باشد نگاهی به تصمیمات دولتی برای بخش معدن و صنایع معدنی داشته باشیم.

با آغاز حمله روسیه به اکراین، بازارهای جهانی به ویژه کامودیتی ها با رشد قیمتی مواجه شدند و شرایط خوبی برای صادرات فولادی ها فراهم شد.

اما درست در شرایطی که این صنعت می توانست از رشد قیمت های جهانی بهره برداری کند، تصمیم وزارت صمت برای اعمال عوارض صادراتی باعث شد تا فولادی ها این فرصت را از دست داده و برای فعالیت های صادراتی دست به عصا حرکت کنند. هرچند این تصمیم دوام چندانی نداشت اما باعث شد تا صنعت فولاد و تولیدکنندگان آن جهش درآمدی خوبی را از دست بدهند که بر آمار درآمدهای فصلی در بهار ۱۴۰۱ یک بی تاثیر نبود.

همچنین اجرایی شدن سهمیه بندی برق از اواسط فصل بهار نیز دلیل دیگری است تا تولید با بحران مواجه شود و درآمدهای فصلی را تحت تاثیر قرار دهد.

در واقع بخشی از این موضوع را باید در مشکلات زیرساختی که همچنان فولادی ها گرفتار آن خواهند بود، مشاهده کرد. درواقع بخشی از رشد تولید که در فصل تابستان در این مجموعه محقق شد و بر افزایش درآمد موثر بود، ناشی از جبران کاهش تولید به دلیل کمبود برق بود.

اما دلیل دیگری که نه تنها برای فولاد ارفع بلکه برای تمام فولادی ها و صنایع دیگر قابل رویت است، موضوع نرخ ارز است که در ماه های پایانی تابستان تقریبا با نوسان رو به رشد همراه شد که می توانست دلیلی برای رشد درآمدهای صادراتی باشد.

البته فراموش نکنیم فولاد ارفع در خردادماه نیز رکورد تولید آهن اسفنجی را به ثبت رساند که در رشد تولید در تابستان بی تاثیر نبود.

بررسی این اعداد و ارقام و رشد درآمدی، نشان می دهد علاوه بر عوامل خارج از سازمانی، برنامه ریزی و مدیریت این مجموعه توانست در شرایطی که نرخ شمش فولاد کاهش یافته، رشد درآمدی را حفظ کند. در غیر این صورت ارفع نیز می توانست با کاهش در درآمدها مواجه شود.

مدیریت صحیح و کارشناسی می تواند بحران های موجود را مدیریت کند و فولادی ها را به سمت افزایش درآمد ببرد اما در این میان برخی تصمیمات خارج از سیستم که گاها ناگهانی و ضربتی از سوی وزارت صمت اجرایی می شود می تواند کار را سخت کرده و جبران تولید و درآمد را دشوار کند.

حال باید دید در فصل پیش رو برنامه ارفع برای ادامه دار شدن این رشد چه خواهد بود. فراموش نکنیم در فصل زمستان تولیدکنندگان فولاد با بحران گازی نیز مواجه هستند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.