×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024

اقتصاد زمانه : نخستین پرسش قابل طرح برای حجاج این است که سیم‌کارت و خدمات اپراتورهای ایرانی به صرفه‌تر است یا سیم‌کارت خارجی اپراتورهای مستقر در کشور عربستان؟

حج تمتع امسال بدون محدودیت کرونایی با حضور بیش از ۲ میلیون زائر از کشورهای مختلف برگزار می‌شود و ایران نیز با ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر، در رتبه ششم بیشترین سهمیه زائرانِ خارجیِ حج تمتع قرار دارد.

مساله ارتباطات در مراسم حج یکی از پرسش‌های همه ساله حجاج و خانواده‌های ایشان محسوب می‌شود به ویژه آنکه بخش قابل توجهی از حجاج نیز افراد مسن هستند که نیازمند حداکثر تسهیلات و سادگی در استفاده از بسته‌های مکالمه و اینترنت هستند.

سیم‌کارت ایرانی یا خارجی؟

نخستین پرسش قابل طرح برای حجاج این است که سیم‌کارت و خدمات اپراتورهای ایرانی به صرفه‌تر است یا سیم‌کارت خارجی اپراتورهای مستقر در کشور عربستان؟
پاسخ به این پرسش را باید در دو بخش مزایا و معایب این دو نوع سیم‌کارت داد.

– مزایا
به شکل ساده مزایای استفاده از سیم‌کارت‌ها و بسته‌های اپراتورهای ایرانی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
۱- اپراتورهای ایرانی قیمت‌های مناسب و بسته‌های متناسب با نیاز ایرانی‌ها در قیاس با اپراتورهای خارجی ارایه می‌دهند.
۲- سیم‌کارت‌های ایرانی در بازگشت به ایران همچنان قابل استفاده هستند و استفاده از آنها برای حجاج ساده‌تر است.
۳- حجاج از طریق سیم‌کارت‌های ایرانی امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های داخلی و به خصوص اپلیکیشن‌های بانکی و مورد نیاز را خواهند داشت که مزیت مهمی است.
۴- و در نهایت اینکه هزینه‌های خرید سیم‌کارت و بسته‌های اپراتورهای ایرانی به شکل ریالی انجام می‌شود و نیازی به صرف زمان و تبدیل ارز، پرکردن فرم‌های خارجی و … نخواهد داشت.

– معایب
اما در کنار مزایای مذکور باید نگاهی به معایب و مشکلات خرید سیم‌کارت و بسته اپراتورهای خارجی مستقر در کشور عربستان نیز داشت که برخی از آنها به شرح زیر است:
۱- بد نیست حجاج و خانواده آنها بدانند که سیم‌کارت برخی اپراتورهای عربستان امکان تماس بین‌الملل از جمله با ایران را ندارند. (پس باید در هنگام انتخاب سیم‌کارت دلیل پایین‌تر بودن احتمالی نرخ این سیم‌کارت‌ها را مد نظر داشت.)
۲- استفاده از سیم‌کارت‌های خارجی محدودیت و عدم دسترسی به برخی خدمات و اپلیکیشن‌های مورد نیاز حجاج ایرانی را به دنبال خواهد داشت.
۳- به این ترتیب به و شکل طبیعی امکان دریافت پیامک رمز پویا برای اجرای عملیات بانکی روی سیم‌کارت‌های خارجی نیز ناممکن است.
۴- نیاز به صرف زمان زیاد برای پرکردن فرم‌های خارجی، پیچیدگی در توضیح و تشریح بسته اپراتورهای خارجی و نیاز به پرداخت ارزی نیز از دیگر مشکلات خرید سیم‌کارت خارجی برای حجاج است.
۵- و در نهایت اینکه سیم‌کارت خریداری شده از اپراتورهای خارجی نهایتا ۲ تا ۴ هفته قابلیت استفاده خواهند داشت.

مروری بر بسته‌ها و نرخ‌های ویژه همراه اول

از آنجا که همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور ایران و خاورمیانه، دارای بیشترین مشترک ایرانی است، به شکل کلی بخش عمده حجاج نیز از مشترکان این اپراتور محسوب می‌شوند.
به همین جهت باید مروری بر بسته‌ها و نرخ‌های ویژه همراه اول برای ایام حج سال ۱۴۰۲ داشت.
«در سال جاری پیرو توافقی مهم و ابتکاری که همراه اول با اپراتورهای عربستانی انجام داده، امکان عرضه مکالمه و دیتا با قیمت بسیار مناسب و حتی بهتر از سیمکارت های عربی برای مشترکان همراه اول (دائمی و اعتباری) فراهم شده است و مشترکان با هزینه بسیار اندک، حجم دیتای خوبی در دسترس خواهند داشت.» همچنین قابل ذکر است که برای اولین بار سرویس ۵G برای حجاج بیت الله حرام قابل بهره برداری شده و مشترکان می توانند از اینترنت با سرعت بسیار بالا استفاده کنند.»
در میان بسته های حج، یک بسته اینترنت بین الملل تخفیفی ۶۰ روزه بسیار مقرون به صرفه برای حجاج به چشم می خورد که علاوه بر امکان خرید آسان از درگاه های مختلف، حجاج می توانند بدون نگرانی از پایان مهلت زمانی اعتبار بسته، با خیال راحت از ایران و قبل از سفر خود، این بسته را تهیه کنند.
همچنین همراه اول برای مدیران کاروان و ستاد حج و حجاجی که نیاز به دیتا و مکالمه زیاد دارند، بسته ای با حجم نامحدود برای ۹۰ روز با ۱۵۰ دقیقه مکالمه و ۱۵۰ عدد پیامک هدیه رومینگ جهت استفاده در عربستان، طراحی کرده است.
«بسته ویژه» ۱.۵ گیگابایتی اینترنت بین المللی ۶۰ روزه حجاج (ویژه کشور عربستان) به قیمت «۲۸۰ هزار تومان»، بسته «اینترنت بین المللی هفتگی ۳ گیگابایتی حج» به همراه هدیه ۵ دقیقه مکالمه و ۵ پیامک به قیمت «۴۴۰ هزار تومان» و بسته «اینترنت بین المللی حج نامحدود» ۹۰ روزه به همراه هدیه ۱۵۰ دقیقه مکالمه و ۱۵۰ پیامک به قیمت «یک میلیون و ۸۴۰ هزار تومان» مخصوص مشترکان دائمی و اعتباری همراه اول که قصد عزیمت به عربستان

دارند، در نظر گرفته شده است.
همچنین بسته «۷۰ دقیقه مکالمه» هفتگی به همراه ۷۰ پیامک هدیه نیز مخصوص آن دسته از مشترکانی در نظر گرفته شده است که نیاز بیشتر به مکالمه دارند و قیمت آن «۳۴۰ هزار تومان» است. حجاج و خانواده یشان با خرید این بسته ها، می توانند سرویس رومینگ را برای زائران بیت الله حرام، فعال کنند.
براساس توافقات همراه اول به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور، مشترکان این اپراتور در حج تمتع ۱۴۰۲ می توانند از مزیت کاهش نرخ تعرفه آزاد استفاده کنند. بنابراین تعرفه استفاده آزاد از سرویس رومینگ با ارایه تخفیف نسبت به قیمت سابق، به شرح هر دقیقه مکالمه با ایران یا خطوط عربستان ۹۰۰۰ تومان، هر دقیقه مکالمه دریافتی از ایران ۹۰۰۰ تومان، هر عدد پیامک به خطوط ایران ۳۰۰۰ تومان و هر مگابایت اینترنت ۲۰۰۰ تومان است.
همچنین جهت رفاه خانواده ها برای مکالمه با حجاج خود در عربستان نرخ مکالمه بین الملل با خطوط همراه اول با در نظر گرفتن قیمت ترجیحی به ۹۰۰۰ هزار تومان در دقیقه کاهش یافت.
در کنار این بسته‌های متنوع که جزییات و پرسش‌های متعدد پیرامون نحوه خرید و فعال‌سازی آن از طریق مراجعه به بخش ویژه حج سایت همراه اول واقع در آدرس mci.ir/haj تشریح شده است، توجه به این نکته مهم باید تکرار شود که از طریق سیم‌کارت‌های ایرانی مشکلی برای دسترسی به خدمات و اپلیکیشن‌های مالی و بانکی در داخل کشور نیز وجود ندارد. قابلیتی که در سیم‌کارت‌های خارجی در دسترس نیست.

مقایسه بسته‌های همراه اول با اپراتورهای عربستان

با این حال شاید مروری بر تفاوت بسته‌ها و تعرفه‌های همراه اول با دو اپراتور خدمات دهنده در کشور عربستان خالی از لطف نباشد.
ارزان‌ترین بسته همراه اول برای ایام حج ۲۸۰ هزار تومان قیمت دارد که شامل یک بسته اینترنت ۱.۵ گیگابایتی برای مدت ۶۰ روز است.
اما در مورد اپراتور زین عربستان ارزان‌ترین بسته ۵۱۷ هزار تومان قیمت دارد که شامل یک بسته اینترنت ۳ گیگابایتی آن هم برای مدت محدود ۱۴ روز است.
ارزانترین بسته اپراتور STC عربستان نیز ۵۲۵ هزار تومان قیمت دارد که شامل یک بسته اینترنت ۲ گیگابایتی آن هم برای مدت ۲۱ روز است.
در مورد گران‌ترین بسته همراه اول در مقایسه با این دو اپراتور نیز تفاوت قیمت، بسته‌ها و مدت استفاده از آنها نیز به همین روال است که در جدول مقایسه‌ای آمده است.
نکته قابل توجه دیگر در قیاس میان گران‌ترین بسته‌ها همراه اول با دو اپراتور عربستانی آن است که بسته‌های همراه اول بر خلاف دو اپراتور زین و STC دارای اینترنت و مکالمه نامحدود هستند.

لذا به طور خلاصه و با دلایل متعدد و مهمی که در این گزارش به آنها اشاره شد، توصیه به حجاج ایرانی آن است که از خرید سیم‌کارت‌های خارجی صرف نظر کرده و از سیم‌کارت ایرانی استفاده کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.