×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024

اقتصادزمانه : پنل تخصصی «توسعه زیست بوم نوآوری در صنعت نفت و نقش آن در مهار تورم و رشد تولید» به همت گروه پترو ایران، روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه جاری در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی گروه پترو ایران در این پنل تخصصی که با موضوعاتی از سوی وحید زیدی فر معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری صنعت نفت، محمد اسماعیل کفایتی رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، حمید حیدری رئیس صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت، سپهر سپهری، مدیرعامل شرکت پتروایران ، سیدمهدیار مطهری مدیرپژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، رضا سلطانعلی زاده، رئیس مرکز راهبری ستادهای ویژه توسعه اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و صابر پناه شکوه، مدیرعامل پترو ویو برگزار شد، حاضران در خصوص حوزه های تخصصی مورد اشاره به ارائه پرداختند.

  • بازارهای مصرفی روش های سنتی اقتصاد پاسخگوی مدل های تقاضا نیست
    مهندس ریاحی معاونت مهندسی وزارت نفت در این پنل ضمن اشاره به فضای کسب و کار و فضای رقابت و تنش های ایجاد شده در اقتصاد و موضوعاتی که در بازار وجود دارد گفت: درمورد تحول و تغییر در مشتریان و بازارهای مصرفی روش های سنتی اقتصاد پاسخگوی مدل های تقاضا نیست و نیاز به رویکرد های دانش بنیان خودش را نشان می دهد.این رویکرد نیاز به افراد با تخصص و مهارت های بالا دارد که بتواند ظرفیت های جدید را با طراحی و خلاقیت انجام دهد. در این پنل باتوجه به نام گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری و مسائل استراتژیکی که وجود دارد ، سعی داریم در ارکان چهارگانه زیست بوم نوآوری نفت و گاز کشور بتوانیم مسائل را جمع بندی و ارایه کنیم.
    وی بزرگترین طرح اقتصاد دانش بنیان طرح فعال سازی چاه های غیر فعال دانست و گفت: دسته بندی مسائل، سیاست ها و راهبردها و چالش هایی که مجموعه وزارت نفت در حال پیگیری هستند و وزارت نفت از سه سال پیش سعی کرده در مباحث مربوط به دانش بنیان فعالیت خود را توسعه دهد. ضمن اینکه بخش دولتی کمتر در بحث کسب و کار دخالت می کند اما سعی در تسهیل گری کسب و کار داشته است.
  • در حوزه پارک های فناوری، موضوع مهم مطرح کردن نیازهاست

سید مهدیار مطهری مدیرپژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران نیز با اشاره به موضوع احیاء چاه ها گفت: در سالهای قبل سردرگمی شرکت های دانش بنیان را در زمینه مسایل احیاء چاه ها شاهد بودیم که با ایجاد و تاسیس پارک فناوری که برای شرکت ها برنامه های توانمند سازی دارد، مجموعه های دانش بنیان فعال در این زمینه مشخص شدند.
وی ادامه داد: در حوزه پارک های فناوری، موضوع دوم مطرح کردن نیازهاست. یکسری از این نیازها مشخص شده اما برای تسهیل آن نیازمند تعمل با شرکت های مختلف در شرکت ملی نفت است که خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است.

  • شرکت های دانش بنیان حلقه اتصال ما با بسط زیست بوم نورآوری هستند
    سپهری مدیرعامل گروه پترو ایران نیز در ادامه این پنل با بیان اینکه نقش شرکت های تولید و اکتشاف مثل پتروایران در حوزه زیست بوم فناوری دارای اهیمت است گفت: نقش این شرکت ها در تولید و مهار تورم با تاکید بر حوزه زیست بوم فناوری موضوع دارای اهمیتی است که با استفاده از خرد جمعی و کارتیمی بهتر جواب می دهد اما این نکته نیز باید مدنظر قرار گیرد که باید چارچوب های آن به درستی تعریف شود .
    وی با تاکید بر این که به تنهایی نمی توان در رسیدن به اهداف این حوزه موفق بود خاطرنشان کرد: تمام عزیزانی که در این زمینه فعالیت می کنند می توانند در زمینه اتصال شرکت های دانش بنیان یا بسط زیست بوم فناوری و ارتباط آن با رشد تولید با یکدیگر تشریک مساعی کرده و به اهداف پیش بینی شده رنگ واقعیت ببخشند.
    سپهر سپهری با اشاره به اینکه در شرکت پترو ایران سه مبنا برای تحقق این حوزه وجود دارد گفت: اولین الگوی ما رفع نیازهاست زیرا تا نیاز در این زمینه احساس نشود ارتباط منطقی و اثربخش شکل نمی گیرد. در این زمینه ما بعنوان یک شرکت درآمدزا تلاش داریم تا پروژه ها را با کمترین هزینه به سرانجام برسانیم. ضمن اینکه کیفیت و زمانبندی مشخص نیز جزو لاینفک برنامه ریزی ها ما در پروژه هاست.
    مدیرعامل پترو ایران تصریح کرد: براین اساس برای اینکه بتوانیم نیازهای خود را رفع کنیم از شرکتهای دانش بنیان استفاده می کنیم که اعتقاد داریم در این زمینه می توانند بسیار ثمربخش به ما کمک نمایند.
    وی با تاکید بر اینکه تعریف تولید در کشور ما به اشکال مختلف دارای خطاهایی راهبردی است گفت: در فضای فعلی از رویکردها در این حوزه اصلاح شود ما بیش از ۱۰ برابر شرایط فعلی می توانیم ارزش افزوده بگیریم و این زنجیره تولید میتواند بسیار فعال باشد.
    سپهری ادامه داد: به عقیده من رویکرد سنتی دیگر پاسخگو نیست اما رویکرد نوآوری می تواند از ظرفیتهای داخلی که وجود دارد و همچنین ظرفیتهای بیرونی استفاده و با سرعت کار را دنبال کند. البته بحث شتاب دهندگی و حتی نوآوری ایده های مخصوص در بخش های دانشگاهی نیز باید به نتیجه برسد که خوشبختانه در موضوع پارک های فناوری قابل مشاهده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.