×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024

اقتصاد زمانه : وزیر امور خارجه با بیان این‌که سیاست خارجی و اقتصاد کشور را به مذاکرات و برجام محض گره نمی‌زنیم، تصریح کرد: به طرف‌های مقابل گفتیم نیت ما جدی است و ما مرد مذاکره و مرد عمل هستیم.

به گزارش اقتصاد زمانه ، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (شنبه) در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما حضور یافت و به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

وی گفت: سیاست خارجی و اقتصاد کشور را به مذاکرات و برجام محض گره نخواهیم زد. دولت یک برنامه توسعه اقتصادی دارد که به سرعت پیش می‌رود.

وزیر خارجه بیان کرد: قرار نیست وزارت خارجه را معطل برجام کنیم.

امیرعبداللهیان گفت که مذاکرات به زودی انجام می‌شود و افزود: اصل اینکه مذاکرات در وین بوده و فرمت وین را می‌خواهیم ادامه دهیم روی این اتفاق نظر وجود دارد. ترکیب تیم را داریم نهایی می‌کنیم. وزارت خارجه مذاکره را دنبال خواهد کرد و مذاکرات در چارچوب معاونت سیاسی وزارت خارجه دنبال خواهد شد و طرف‌های مذاکراتی و توافقی که انجام می‌شود در سطح وزرای خارجه کشور‌های مذاکره کننده تایید و جمع بندی نهایی خواهد شد. اما وزارت خارجه در چارچوب نهاد‌های بالادستی نظام وظیفه ذاتی مذاکراتی را انجام خواهد داد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: هنوز زمان مشخصی برای مذاکرات تعیین نکرده ایم، چون هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم. حالا ۱ هفته دیگر باشد یا ۱ ماه دیگر یا بیشتر هنوز مشخص نیست.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ملت ما باید از منافع برجام بهره‌مند شود. این‌که یک جز را بگیریم و یک جز را نگیریم در تضاد با نیت آنهاست که می‌گویند جدی هستیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: این اطمینان را به ملت بزرگ ایران می‌دهیم که قدم‌هایی که برداشته می‌شود مبتنی بر فرهیختگی ایرانیان و منطق مذاکراتی ایرانیان و تامین حداکثری حقوق و منافع ملت ایران است.

وی گفت: در مذاکره جدی هستیم و به مذاکره به زودی بازخواهیم گشت. حتما روش و رفتار طرف مقابل می‌تواند در خروجی و نتیجه تعیین کننده باشد. در مذاکره باید متانت، منطق و اقتدار حاکم باشد. توافق و تعهدات طرفینی است و سندی هم هست که راجع به آن بحث می‌شود.

وزیر خارجه درباره بحث طرح بی که از سوی آمریکایی‌ها عنوان شده گفت: در دل این حرفشان یک جور تهدید هم وجود دارد. این‌که با ما می‌گویند چه زمانی پای میز مذاکره می‌آیید. ما در فناوری هسته‌ای به پیشرفت قابل توجهی رسیدیم. در بحث لغو تحریم‌ها چیزی عاید ما نشد. آمریکایی‌ها حاضر نیستند بخشی از پول ملت ایران را به مردم ما برگردانند. بلوف‌هایی که می‌زنند می‌خواهند ما را وادار کنند که ما هر چه زودتر به میز مذاکره برگردیم به آن‌ها گفتم به جای طرح این مباحث، مردم ایران را از طرح‌ها نترسانید.

وی افزود: آمریکایی‌ها مدام به دنبال ارتباط و پیغام رسانی بودند. اگر آمریکایی‌ها نیت واقعی دارند ١٠ میلیارد دلار پول بلوکه شده ما را آزاد کند تا به عنوان پالس مثبت تلقی کنیم و زودتر به میز مذاکره برگردیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در رسانه حرف‌هایی را می‌زنند و جواب آن را گرفته‌اند. آن‌ها می‌خواهند ۱۰ قدم جلوتر بروند که اگر یک قدم درست برنداشتند آن یک قدم را توجیه کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۶ در آخرین توصیه‌ها برای مذاکرات با آمریکا درباره عراق گفتند که شما صرفا در موضوع عراق و امنیت عراق می‌روید و مذاکره می‌کنید. آمریکایی‌ها قطعا تمایل دارند پرونده‌هایی را باز کنند، ولی فقط یک پرونده آن هم راجع به عراق صحبت می‌کنید. البته در این یک پرونده دستمان باز بود.

وی گفت: این‌ها می‌خواهند چند قدم جلوتر مطالباتشان را بیان کنند. ایران سازنده‌ترین طرف و کنشگر در منطقه است. ایران در عراق سازنده‌ترین نقش را ایفا کرد. الان نزدیک ۲ هزار مگاوات برق به عراق صادر و البته پول آن را دریافت می‌کنیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ایران نفوذ بالایی در منطقه دارد، ولی هیچ دخالتی در امور منطقه نداشته و نداریم. بحث موشکی مربوط به حوزه دفاعی و اقتدار ایران است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.