×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

اقتصاد زمانه : دهمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صمت با حضور معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار گردید که محصول کلاف فولادی IRACORTEN A-HOT شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان محصول برتر تحقیق و توسعه در این جشنواره برگزیده شد.

به گزارش اقتصاد زمانه ، شهرام عباسی مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد با اشاره به انتخاب محصول فولادی IRACORTEN A-HOT شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان محصول برتر تحقیق و توسعه در دهمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صمت اظهار کرد: همه‌ساله معاونت آموزشی، پژوهشی و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، عملکرد پژوهشی در شرکت‌های زیرمجموعه این وزارت را ارزیابی می‌کند.

وی افزود: از شهریورماه ۱۴۰۰ فرایند ارزیابی عملکرد پژوهشی شرکت‌ها توسط وزارت صمت اجرا شد و محصول فولادی IRACORTEN A-HOT شرکت فولاد مبارکه با هدف تأمین نیاز مشتریان و با کاربرد اولیه تولید کانتینرهای حمل‌ونقل دریایی به‌عنوان محصول برتر تحقیق و توسعه در دهمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صمت مورد تقدیر قرار گرفت.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در ابتدا، فعالیت انجام‌شده برای معرفی محصول فولادی IRACORTEN A-HOT شرکت فولاد مبارکه در قالب اظهارنامه‌ای به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ارائه شد و پس از ارزیابی‌های به‌عمل‌آمده این محصول به وزارت صمت معرفی گردید و در نهایت پس از ارزیابی‌های به‌عمل‌آمده در کمیته داوری، محصول جدید شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان محصول برتر تحقیق و توسعه در این جشنواره برگزیده شد.

وی با تأکید بر ضرورت تحقق توسعه کیفی در شرکت فولاد مبارکه اذعان داشت: با توجه به تأکیدات مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بر توسعه کیفی و همچنین تعیین این مهم به‌عنوان چشم‌انداز و مأموریت شرکت، واحدهای تولیدی، پشتیبانی و ستادی در این راستا درصدد توسعه کیفی محصولات فولاد مبارکه هستند.طراحی و تولید فولادهای مقاوم به خوردگی اتمسفری در فولاد مبارکه

علیرضا مولوی‌زاده، مدیر واحد متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه در خصوص طراحی و تولید معرفی محصول فولادی IRACORTEN A-HOT شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: این اقدام به‌منظور رفع نیاز کشور از واردات، جلوگیری از خروج ارز از کشور، توسعه و تنوع هر چه بیشتر سبد محصولات فولاد مبارکه و تولید فولادهای خاص با ارزش‌افزوده بالا صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: فولادهای مقاوم به خوردگی اتمسفری حاوی مقادیری از عناصر کروم، نیکل، مس و فسفر در ترکیب شیمیایی خود هستند که موجب بهبود مقاومت به خوردگی در محیط‌های مرطوب و اسیدی تا ۴ برابر در مقایسه با فولادهای سازه‌ای معمول می‌گردد.

مدیر واحد متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: از مصارف عمده این نوع فولادها می‌توان به ساخت کانتینرهای حمل‌ونقل دریایی، واگن‌های حمل ریلی و مدول‌های پیش‌گرم هوا در نیروگاه‌های تولید برق با سوخت فسیلی اشاره کرد؛ تاکنون نیاز کشور به این نوع فولادها از طریق واردات از کشورهایی همچون ژاپن، سوئد و چین تأمین می‌شده است.

کاربردهای این محصول در نیروگاه‌های تولیدی و صنعت دریانوردی

محمودرضا قرمزی رئیس گروه فنی ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در خصوص این دستاورد اظهار کرد: نظر به تعهد شرکت فولاد مبارکه در توسعه گریدهای تولیدی در جهت برآورده شدن نیازهای مشتری‌های ورق‌های فولادی در سطح کشور، با توجه به محدودیت‌های تحریمی و عدم امکان تأمین ورق‌های فولادی مخصوصا گریدهای ویژه با کاربردهای اختصاصی در زمینه‌های نیروگاه‌های تولید برق و صنعت دریانوردی این درخواست پس از انجام بررسی‌های مقدماتی در اولویت تولید قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: با برگزاری جلسات متعدد فنی، تبادل‌نظر در فولاد مبارکه با حضور مشتری و بازدیدهای انجام‌شده از خطوط تولید مشتری، با عزمی راسخ و تلاش مجدانه و حمایت‌های واحدهای برنامه‌ریزی تولید و سایر واحدهای پشتیبانی و عملیاتی در جهت خودکفایی در تولید ورق‌های فولادی مقاوم به خوردگی اتمسفری قدم برداشته شد.

رئیس گروه فنی ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه بیان داشت: همان‌طوری که با طراحی این محصول در فرایند واحدهای تولیدی بالادستی اقداماتی صورت گرفته بود، در واحدهای نورد سرد نیز تمهیداتی انجام گردید؛ در پروسه نورد اصلاحاتی در مقادیر توزیع Reduction(کاهش ضخامت مرحله‌به‌مرحله) صورت گرفت که بتوانیم محصول را با حداقل افت حجم تولید، تولید کنیم.

وی ادامه داد: مواردی ازجمله بهینه‌سازی جریان موتور قفسه‌های نورد و مصرف برق و شرایط کیفی در تولید این محصول در تاندم‌میل نورد ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در نظر گرفته شد؛ با توجه به ترکیب شیمیایی این محصول و وجود برخی عناصر در این محصول جوش‌پذیری در ورودی تاندم و در موقعیت جوشکاری ابتدا و انتهای کلاف‌ها با توجه به پیوسته بودن تولید، نیازمند تغییراتی بود که با کنترل‌های خیلی زیاد که بعضا با توقف نیز همراه بود صورت گرفت و برنامه بهینه جوش لیزری نیز تهیه شد.

رئیس گروه فنی ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: اجرای موفق سیکل عملیات حرارتی طراحی‌شده در واحد باکس‌آنیلینگ و رسیدن به شرایط مناسب خواص مکانیکی و کنترل پارامترهای شکلی مانند فلتنس در سایر خطوط ازجمله اقداماتی بود که در واحدهای ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه انجام شد.

محصولی که براساس ویژگی‌های فولاد تمیز تولید شد

محمدعلی شفیعی دهنوی رئیس گروه فنی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه نیز در این باره تصریح کرد: با توجه به اینکه تختال نخستین محصول در سیکل تولید فولاد مبارکه است، ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم این شرکت به‌عنوان خط مقدم تولید هر محصولی محسوب می‌شود و در ابتدا امکان‌سنجی تولید در این ناحیه با توجه به دانش فنی و تجهیزات موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در مورد محصول جدید IRACORTEN A-HOT که ازنظر آنالیز شیمیایی دارای عناصر ویژه نظیر مس، نیکل، کرُم و فسفر است، ابتدا دستورالعمل تولید در واحد کوره‌های قوس، کوره‌های پاتیلی و ریخته‌گری مداوم و براساس ویژگی‌های فولاد تمیز تدوین شد.

رئیس گروه فنی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: فولاد مذاب با آنالیز دقیق مطابق استاندارد تولید شده و در واحد ریخته‌گری مداوم با رعایت تنظیمات خاص نظیر جداول خنک‌سازی و نوسان قالب، سرعت استاندارد ریخته‌گری و انتخاب پودر قالب مناسب، با موفقیت ریخته‌گری شد و تولید بدون عیب این محصول برگ زرین دیگری به افتخارات ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم اضافه کرد.

حمایت از صنایع داخلی و جلوگیری از واردات

فرزاد فرهادی امینه رئیس گروه فنی ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه درباره طراحی این محصول اذعان داشت: در راستای تحقق اهداف فولاد مبارکه در زمینه تولید محصولات ویژه و بالأخص محصولات مقاوم به خوردگی، امکان‌سنجی و بررسی روش تولید ورق گرم محصول جدید IRACORTEN A-HOT در ناحیه نورد گرم این شرکت با هماهنگی واحد متالورژی و روش‌های تولید در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا پارامترهای عملیاتی موردنیاز نورد این محصول با توجه به تنوع ابعادی، در حالت‌های مختلف شبیه‌سازی و آزمایش شده و نهایتا این محصول در طیف وسیعی مطابق با خواص مکانیکی موردنظر با موفقیت در خط نورد گرم فولاد مبارکه به تولید رسید؛ با تولید این محصول جدید، گام بلندی در جهت حمایت از صنایع داخلی و جلوگیری از واردات محصولات مشابه برداشته شد.

پشتیبانی فولاد مبارکه از تولیدکنندگان داخلی کانتینرهای کشور

محسن محمدی زهرانی کارشناس واحد متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه نیز در این خصوص اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های موجود در بخش حمل‌ونقل دریایی و عدم امکان ورود کانتینرهای خارجی به بنادر کشور، خط تولید این کانتینرها در کشور راه‌اندازی شده و در پاسخ به نیاز این خط تولید و نیروگاه‌های تولید برق به این دسته فولادها، مراحل طراحی و تولید فولادهای مقاوم به خوردگی اتمسفری در فولاد مبارکه آغاز شد و محصول تولیدی با نام IRACORTEN A به شرکت‌ها و نیروگاه‌های متقاضی تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه موفق شده ابعاد متنوع مورد تقاضای مشتریان را تأمین کند، گفت: ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی فولاد مطابق با الزامات استاندارد EN10025-5 طراحی گردیده و خواص مقاومت به خوردگی محصول الزامات استاندارد ASTM G101 را تأمین می‌کند.

کیفیتی که رضایت مشتریان فولاد مبارکه را جلب کرد

سید محمود مانی مهندس فرایند نورد گرم شرکت فولاد مبارکه در ارتباط با تولید موفق ورق گرم این نوع محصول اظهار کرد: با توجه به خواص ویژه این محصول ازنظر مقاومت بالا به خوردگی در محیط‌های مرطوب و اسیدی، ورق تولیدشده می‌تواند در مواردی نظیر ساخت بدنه کانتینرها، مبدل‌های حرارتی نیروگاهی، اسکله‌های دریایی و نظایر آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد که طبیعتا هریک از این کاربردها مستلزم تولید ورق با ابعاد (عرض و ضخامت) متناسب با کاربرد مربوطه است.

وی افزود: این موضوع، شرایط مختلفی را ازنظر پارامترها و عملیات تولید در خط نورد گرم ایجاد می‌کند؛ بنابراین رویکرد آزمایش و تعیین پارامترهای عملیاتی موردنیاز برای ایجاد امکان تولید این نوع محصولات در هرکدام از ابعادها و کاربردهای مختلف در ناحیه نورد گرم، مورد بررسی قرار گرفته و پس از انجام آزمایش‌های موردنیاز برای هر گروه، تولید موفق آن‌ها با کیفیت مطلوب محقق شد.

مهندس فرآیند نورد گرم شرکت فولاد مبارکه گفت: در حال حاضر حدود ۳ هزار تن از این نوع محصول با ضخامت‌های ۲٫۲ تا ۱۲ میلی‌متر و با عرض‌های ۹۷۰ تا ۱۵۰۰ در ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه تولید شده که کاملا ازنظر ابعادی و تلرانس‌های آن و همچنین خواص مکانیکی و کاربردی مورد انتظار مشتریان موردقبول و رضایت‌بخش بوده است.

آموزش هدفمند منابع انسانی، پژوهش ثمربخش، تولید ثروت و فناوری ارزش‌آفرین راهکارهای تعریف‌شده در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت

به گزارش خبرنگار فولاد، برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت و رئیس ستاد دهمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صمت در این مراسم با اشاره به برنامه‌های تحول‌آفرین پژوهشی و فناورانه وزارت صمت اظهار کرد: پژوهش از دیرباز با انسان همراه بوده و بشر در طول تاریخ به شیوه‌ها و روش‌های مختلفی آن را انجام داده است؛ اگر انسان با پژوهش آشنا نمی‌شد و به دنبال آن نبود، دانش و علم انسان به‌اندازه امروز پیشرفته نبود.

وی در ادامه افزود: پژوهش هم از دیدگاه فردی و هم از دیدگاه اجتماعی یک ضرورت به حساب می‌آید و برای کسی که در زندگی خود جست‌وجو و پژوهش نداشته باشد، نمی‌توان تصوری از رشد و تکامل داشت؛ ضرورت انجام پژوهش از دیدگاه علمی انکارناپذیر است چراکه پژوهش را مایه حیات علم دانسته‌اند و علم بدون پژوهش، همچون آبی که زمان زیادی در جایی مانده باشد، دچار گندیدگی و تبدیل شدن به لجن‌زار می‌شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت خاطرنشان کرد: شاخص رفاه اجتماعی در ایران طبق نظر مجمع جهانی اقتصاد مناسب نیست و در میان ۱۴۱ کشور جهان، ۱۳۸ ام است که جایگاه مطلوبی نیست؛ آموزش هدفمند منابع انسانی، پژوهش ثمربخش، تولید ثروت و فناوری ارزش‌آفرین راهکارهای تعریف‌شده در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت است.

ضرورت توسعه صنعت از طریق بومی‌سازی

ادریس پیرصاحب رئیس علمی کمیته ستاد دهمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صمت بیان کرد: متأسفانه در کشور ما نگاه مثبتی به حوزه پژوهش نیست و این در حالی است که از ابعاد اقتصادی به ازای هر واحد سرمایه‌گذاری، ۳۰ واحد سود وجود دارد؛ پژوهش از لحاظ امنیت ملی هم حائز اهمیت است و به ارتقای امنیت ملی در کشور منجر می‌شود و در نهایت موجب بالندگی و ارتقای شاخص فرهنگی هر کشور خواهد شد.

وی عنوان داشت: دولت‌های پیشرفته در حوزه پژوهش و تحقیقات سرمایه‌گذاری می‌کنند و نظام‌های اجتماعی که به این حوزه اهمیت داده‌اند با شاخص‌های برتر اقتصادی روبه‌رو شدند؛ مقالات در دانشگاه‌ها و مراکز علمی مسئله‌محور نیست و بخش خصوصی در زمینه پژوهش و تحقیقات فعال نیست و این در حالی است که در کشور کره جنوبی ۷۰ درصد تأمین مالی پژوهش و تحقیقات توسط شرکت‌های خصوصی صورت می‌گیرد.

رئیس علمی کمیته ستاد دهمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صمت با اشاره به اینکه بودجه‌های تخصیص‌یافته به بخش پژوهش در کشور کمتر از سرانه جهانی است، اضافه کرد: یکی از آسیب‌های بخش پژوهش در کشور ما فاصله داشتن تولیدات علمی با مراکز صنعتی است و این در حالی است که صنعت در کشور ما وارداتی است و نیاز است که همراه با واردات صنعت، دانش هم وارد شود و با بومی‌سازی بتوان صنعت را توسعه بخشید.

در دهمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش «محصولات برتر» شرکت فولاد مبارکه، شرکت فولاد اکسین خوزستان، شرکت آتیه‌سازان نگین‌فراز از چهارمحال و بختیاری و ریخته‌گری اصفهان برگزیده و تقدیر شدند؛ در طرح‌های پژوهشی منتخب ۵ طرح از سازمان‌های توسعه‌ای برگزیده شدند و ۴ استان قم، مازندران، گیلان و البرز به‌عنوان استان‌های برتر در طرح‌های پژوهشی اعلام شدند

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.