×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
هادی میرزایی: ایران به عنوان یکی از ۴ مقصد هدف گردشگری چین انتخاب شده است/ لی‌چون: دوستی ایران و چین به هزاران سال قبل بر می‌گردد

اقتصادزمانه : لی چون، قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری و رئیس اداره ملی میراث فرهنگی چین و هیأت میراث فرهنگی دولت چین، در نشستی با هادی میرزایی مدیر کل موزه های کشور و هیئت اعزامی ایران جهت شرکت در دوره آموزشی تخصصی بازدید موزه ای، دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران هادی میرزایی مدیر کل موزه های کشور در این نشست اظهار داشت: سفر هیئت اعزامی کشورمان به چین در راستای سیاست های دیپلماسی فرهنگی ایران و کشورهای منطقه در راستای ارتقای دیپلماسی فرهنگی با استفاده از ظرفیت کشورهای دارای تمدن کهن شکل گرفته است.

او ادامه داد: دیدارهایی که آقای لی با دکتر دارابی داشته اند نشان از یک وحدت و همگرایی سیاستی بین دو کشور بوده است.

میرزایی گفت: نشست بسیار خوبی که امروز با حضور آقایان لی و دارابی برگزار شد، منجر به امضای توافق نامه ای در راستای تفاهم نامه جامع بین ایران و چین گشت و در قالب ۲۴ پروژه مشترک با استفاده از رویکردهای پژوهشی، آموزشی و ارتقای تبادلات فرهنگی بین دو کشور اجرایی خواهد شد.

او تصریح کرد: از اهتمام آقای لی جهت برگزاری این نشست که به منظور گفتگو پیرامون دوره آموزشی که قرار است هیئتی از ایران جهت انتقال تجارب و فناوری های نوین به چین اعزام شوند و به عنوان شروع یک همکاری جامع بین دو کشور هدف گذاری شده و به میزبانی کشور چین برگزار می شود، قدردانی می کنیم.

مدیر کل موزه های کشور گفت: تاکید ما در این دوره استفاده از مدیران جوان موزه های کشور است تا به نوعی بتوانند آینده موزه داری در ایران را توسعه دهند و با شناخت خوبی که در این دوره آموزشی کسب می کنند بتوانند با ایجاد ظرفیت، میزبانی شایسته ای از گردشگران چینی داشته باشند.

او تاکید کرد: کشور چین ایران را به عنوان یکی از ۴ مقصد هدف گردشگری خود انتخاب و معرفی کرده است؛ و افرادی که به کشور چین اعزام می شوند حتما می توانند نقش مهم و موثری را چه در شناخت فرهنگی و چه در برقراری ارتباطات و تبادلات فرهنگی و موزه ای با همتایان خود در کشور چین داشته باشند.

در ادامه آقای لی چون، قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری و رئیس اداره ملی میراث فرهنگی چین ضمن خیر مقدم به هیئتی که قرار است در ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ جهت شرکت در دوره تخصصی بازدید موزه ای شرکت کنند، اظهار داشت: کشور چین و ایران دو تمدن کهن بوده و مردم دو کشور برای هزاران سال با یکدیگر دوست بوده اند. با نگاهی به تاریخ می بینیم دو کشور چین و ایران نه تنها از طریق جاده ابریشم باستانی یکدیگر را شناخته اند، بلکه از یکدیگر آموختند.

او ادامه داد: ترکیب ابریشم چین و هنر والای پارسی ظرافت فرش ابریشم ایران را بوجود آورده. ترکیب لعاب کبالت ایران و هنر عالی چینی ظرافت ظروف آبی سفید را حاصل شده است. ظروف لاکی و سفالی و تکنولوژی کاغذ سازی، چاپ، متالوژی و سایر فناوری های چین از طریق ایران به غربی ترین نقاط آسیا و حتی اروپا گسترش پیدا کرده.

آقای لی چون گفت: محصولاتی چون انار و انگور، زیتون، ظروف شیشه ای، طلا و نقره نیز از مسیر ایران به اروپا و چین وارد و باعث شد زندگی مردم چین رنگارنگ شود.

او توضیح داد: دوستانی که به زودی به چین سفر خواهند کرد می توانند در حوزه های شهر پکن و چونک کینگ، شاهد بسیاری از آثار فرهنگی و تاریخی باشند که تعاملات دیرینه دو کشور را ثابت می کند.او تصریح کرد: در سال ۲۰۱۶ با برقراری روابط و مشارکت راهبردی جامعه چین و ایران فصل جدید در همکاری دوستانه دوطرف آغاز شده است.

قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری چین افزود: در ماه فوریه سال جاری در سفر رئیس جمهور محترم ایران به کشور چین، گفتگوهای عمیقی بین روسای جمهور دوکشور انجام شد و تفاهم نامه گسترش تعاملات و همکاری در زمینه میراث فرهنگی بین سازمان ملی میراث فرهنگی چین و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران امضا شد که بنیاد محکمی جهت همکاری میراث فرهنگی دو کشور برجا نهاده است.

او گفت: بر همین اساس همکاری میراث فرهنگی دو کشور بیش از پیش تعمیق یافته است؛ و ایران به عنوان کشور موسس به اتفاق چین اتحادیه حفاظت از میراث فرهنگی آسیا را تاسیس کرده است. در ماه فوریه امسال جناب آقای دکتر دارابی در اولین کنفرانس این اتحادیه ضمن گفتگو و تبادل نظر، پیشنهاد اولیه برگزاری دوره تخصصی بازدید موزه ای را مطرح کردند.

آقای لی چون خاطر نشان کرد: با تلاش های مداوم وزارت خانه های دو کشور، هیئت ۲۲ نفره جهت شرکت در دوره تخصصی بازدید موزه ای به زودی عازم کشور چین خواهند شد و نوآوری در نمایش دیجیتال موزه ها، محصولات فرهنگی دیجیتال و روش های خلاقانه فرهنگی در حوزه موزه ها را به طور عمیق تجربه خواهند کرد؛ و با متخصصان چین در زمینه سازماندهی موزه هوشمند، توسعه محصولات فرهنگی، جمع آوری و مدیریت آثار موزه ای، تبلیغات فرهنگی موزه ها و خدمات عمومی موزه ها گفتگو خواهند کرد؛ و معتقدم این تعاملات و تجربیات فرصت ها و امکانات بیشتری را برای توسعه تشکل های فرهنگی موزه ای دو کشور بوجود خواهد آورد.

صحبت های آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان و سرپرست هیئت اعزامی ایران به چین و مائده غدیرنیا، دستیار مدیر کل موزه های کشور بخش دیگری از نشست بود.

اهدای لباس های تخصصی باستان شناسی کشور چین از سوی لی چون، قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری و رئیس اداره ملی میراث فرهنگی چین به حاضران در برنامه پایان بخش نشست بود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.