×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024

اقتصادزمانه : شرکت فولاد سنگان خراسان علیرغم مشکلات و چالش‌های موجود بر سر راه صنعت فولاد کشور در حوزه انرژی، تامین مواد اولیه و تجهیزات توانست با برنامه‌ریزی مدون و صحیح به یکی از عمده‌ترین تامین کنندگان بزرگ صنعت فولاد تبدیل شود .

واقعیت این است که صنعت فولاد از سال ۱۴۰۰ وارد چالش‌هایی شده که دلیل و منشا اصلی این چالش‌ها، بی‌توجهی و عدم رعایت الزامات توسعه در کنار بی‌توجهی مسئولین امر در صدور بخشنامه‌ها، تامین انرژی مورد نیاز، مواد اولیه و تجهیزات است. اما علیرغم مسائل و چالش‌های موجود بر سر راه صنعتگران فولادی کشور، شرکت‌هایی هستند که تمام توان و سعی خود را در کنار مطالبات به حق خود به کار گرفته و مانند شرکت فولاد سنگان به موفقیت‌هایی دست یافتند.

تامین مواد اولیه – قطعات یدکی داخلی و خارجی تجهیزات – تامین منابع لازم ارزی و ریالی برای تولید و یا اجرای پروژه های توسعه‌ای و زیر ساختی موثر در تولید – تامین نیروی های مناسب و ماهر و آموزش مستمر آنها و ایجاد بستر مناسب و انگیزشی چه مادی و معنوی و برنامه ریزی مدون و سازمان یافته همگی عواملی هستند که موجب می گردد که یک کارخانه با توان کامل و در ظرفیت بالقوه به تولید برسد.

شرکت فولاد سنگان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات سنگ‌آهنی در شرق کشور با ظرفیت پنج میلیون تن کنسانتره و پنج میلیون تن گندله در مجموع ۱۰ میلیون تن محسوب می‌شود. این شرکت در مدت فعالیت خود و پس از بهره‌برداری توانسته به یکی از تامین‌کنندگان بزرگ صنعت فولاد به ویژه برای شرکت فولاد مبارکه تبدیل شود. برنامه‌ها و اهداف این شرکت به گونه‌ای تنظیم شده است که توانست طی شش ماه نخست امسال با استخراج ۱۰.۸ میلیون تن سنگ آهن به رشد عملکردی ۲۶ درصد دست پیدا کند.

توسعه و رشد صنعت فولاد ایران از دهه ۸۰ آغاز گردید و بعد از دو دهه کشور ایران از یک کشور واردکننده بزرگ فولاد به دهمین تولیدکننده و یکی از بزرگترین صادرکنندگان فولاد در منطقه خاورمیانه تبدیل شد و پس از صنایع پتروشیمی بیشترین سهم از صادرات کشور را در اختیار گرفت. شرکت‌های فولادی کشور و کارخانه‌های تولیدی این صنعت طی سال‌های اخیر دارای مشکلات فراوانی در زمینه تولید به خاطر قطعی‌های مکرر برق و از زمستان سال گذشته قطعی و محدودیت گاز به همراه معضلات واردات تجهیزات و تامین مواد اولیه به خاطر تحریم‌های ناجوانمردانه کشورهای توسعه یافته و کاهش صادرات شده اند.

مشکلات و معضلات این صنعت به حدی است که وزارت صمت با برنامه‌ریزی‌های متعدد و کمک گرفتن از مشاورین شرکت‌های دانش بنیان و فعالان حوزه پیشران سعی در برطرف کردن این چالش‌ها برای افزایش تولید با هدف تامین نیاز داخل و صادرات سود ده مازاد تولید دارد. البته از حق نگذریم در این دو سال کارهایی انجام گرفته، اما کافی نیست و تولیدکنندگان صنعت فولاد کشور خواستار حرکت‌های سریع و برنامه های مدون جامع از طرف مسئولین هستند.

فولاد سنگان

طبق اعلام وزارت صمت، صنعت فولاد کشور سال جاری با قطعی و محدودیت کمتری روبرو شد اما در نهایت همچنان این واحدهای تولیدی نیازمند حمایت و برنامه‌های جامع‌تر هستند. برنامه‌هایی در آن باید بخشنامه های دست و پاگیر واردات تجهیزات و تامین منابع ارزی و ریالی اصلاح شود. دستوراتی که برای قطع دست دلالان و رانت‌خواران از این حوزه می‌بایست به صورت جامع و کارشناسی شده سریعا به حالت اجرا دربیاید.

لازم به ذکر است که صنعتگران فولاد ایران بیکار ننشسته و خود دست بر زانوی همت زده اند. برای نمونه راه‌اندازی نیروگاه‌های تامین برق و انرژی خورشیدی از جمله کارهایی بود که توسط این واحدهای تولیدی و صنعتی رقم زده شد. تامین مواد اولیه خصوصا در زمینه سنگ آهن از جمله خواست‌های مجتمع‌های فولادی است که در داخل کشور به خاطر وجود منابع غنی می‌توان از آن بهره برد.

صنعت فولادسازی در کشور هم‌اکنون به دوران بالندگی خود رسیده است و شرکت فولاد سنگان نیز همسو با این مهم و با اهداف مختلفی همچون توسعه متوازن و پایدار صنعت فولاد، رفع نیاز صنایع داخلی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در زنجیره تولید فولاد، در تلاش است تا ضمن کاهش وابستگی خارجی، رونق تولید و ایجاد اشتغال را تحقق بخشد.

به گفته مدیرعامل فولاد سنگان، این شرکت با توجه به استراتژی‌های تدوین شده و البته با هدف توسعه صنعت فولاد، پروژه‌های توسعه‌ای را به زودی کلنگ‌زنی خواهد کرد که با بهره‌برداری از آن، شاهد شکوفایی اقتصادی و صنعتی در استان و کشور خواهیم بود.

فولاد سنگان با هدف پیشـگامی در توسعه صنعت فولاد، اقدام به سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در این حوزه کرده که امید است با بهره‌برداری از این پروژه‌ها که شامل احداث کارخانه گلوله‌سازی به ظرفیت ١۵ هزار تن در سال، احداث کارخانه کنسانتره هماتیتی دو میلیون تنی، احداث کارخانه احیا مستقیم چهار میلیون تنی( دو خط دو میلیون تنی) و … است تا افق ۱۴۰۴، شاهد اعتلا و شکوفایی ویژه اقتصادی در استان خراسان رضوی و شهرستان خواف باشیم.

صنعت فولاد از جمله صنایعی است که هم در صنایع بالادستی، میانی و پایین‌دستی، قادر به ایجاد اشتغال خوبی است؛ به طوری که از استخراج معدن تا در پایان تبدیل آن به محصول نهایی، می‌توان چشم‌انداز مناسبی برای اشتغالزایی برای جوانان مستعد و دارای مهارت‌های لازم را ترسیم کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.