×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Sunday, 25 February , 2024

اقتصاد زمانه: معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره اقتصادزمانه : به ضرورت شکل گیری مدیریت واحد شهری گفت: وقت آن رسیده که دولت بلوغ شهرداری ها را بپذیرد و سیاستگذاری برای شهرها را به مدیریت های شهری بسپارد.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، حمیدرضا صارمی در سی و نهمین نشست تخصصی معاونین شهرسازی و معماری کلانشهرهای ایران با بیان اینکه بیشترین نارضایتی شهروندان در تهران مربوط به حوزه شهرسازی است، گفت: ما در حوزه شهرسازی با سه بخش که برونسپاری شده اند، از جمله دفاتر خدمات الکترونیک، نظام مهندسی و شهربان مواجه هستیم که بخش زیادی از نارضایتی های شهروندان نیز  مربوط به این حوزه ها است، چراکه هیچ نهاد نظارتی، ناظر بر عملکرد این سه بخش نیست و باید گفت که قدرت ما نیز برای نظارت در بخش برونسپاری شده، کامل نیست.
وی درخصوص چالش های موجود در حوزه شهرسازی شهرها، اظهار داشت: وجود تعارضات جدی در ضوابط و مقررات و خوانش های متعدد از موضوعات، جزو چالش های پیش روی معاونت های شهرسازی در شهرهای کشور است، ضمن اینکه بیشترین دعاوی قضایی نیز مرتبط به حوزه شهرسازی شهرداری ها است، چراکه فرآیندهای اجرایی در این حوزه بسیار طولانی بوده و انتظار درآمدزایی نیز از معاونت های شهرسازی و معماری بالا است.
صارمی ادامه داد: مسئله ای که به چالش های شهرسازی شهرها دامن میزند، این است که بسیاری از موضوعات ما با قوانین مجلس در ارتباط است، در حالیکه در اکثر شهرهای دنیا، پارلمان های محلی، خود قانونگذار هستند، به عبارتی اختیارات کامل مدیریت شهر در دست پارلمان های محلی است.
معاون شهردار تهران اضافه کرد: دولت در کشور ما معتقد است، شهرداری ها، بلوغ کافی برای اداره خود و شهر را ندارند، تا جایی که بخشی از تصمیمات برای شهرها بدون حضور و نظر نمایندگان شهرداری اتخاذ می شود.
صارمی با اشاره به ضرورت شکل گیری مدیریت واحد شهری، گفت: تا زمانی که حکمروایی محلی در شهرهای ما شکل نگیرد، نمی توان به ارتقاء شاخص های کیفیت زندگی امیدوار بود.
وی با تاکید بر اهمیت صنعت ساخت و ساز در کشور و اثرگذاری آن بر روی ارتقاء کیفیت زندگی در تمامی ابعاد، بیان کرد: صنعت ساخت و ساز سهمی حدود ۱۱ درصدی در GDP دارد و در زمینه ایجاد اشتغال، در کشورهای مختلف یکی از صنایع مهم محسوب می شود و باید توجه داشت که اقتصاد کشور با اقتصاد مسکن ارتباطی مستقیم دارد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه بین جمعیت پذیری و ساخت و ساز، تفاوت وجود دارد، گفت: با توجه به تعداد پارسل ها و شرایط موجود شهر تهران، باید سالانه ۲۰ هزار پروانه در شهر تهران صادر شود تا تهران به سمت فرسودگی نرود.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت بافت فرسوده برای تامین مسکن شهرها، ادامه داد: بافت فرسوده شهر تهران، ظرفیت جبران کمبود مسکن پایتخت را دارد و توجه ویژه به این بافت در دوره ششم مدیریت شهری، موجب شد تا حدود ۸۰ درصد افزایش صدور پروانه در شهر تهران در بافت فرسوده صورت بگیرد.
صارمی با بیان اینکه ما در اتخاذ تصمیمات، باید هم پیش بینی کنیم و هم آینده نگری، اظهار داشت: امروز جمعیت خانوارهای ۷ نفر و بیشتر، تقریبا صفر شده است و بالعکس، جمعیت خانوارهای یک نفره و دو نفره به شدت در حال افزایش است.
وی ادامه داد: در خبرها گفته بودند که شهرداری تهران گفته است که خانه های کوچک بسازید، در حالیکه شهرداری نمی تواند به مردم تکلیف کند که خانه های کوچک بسازند یا بزرگ، اما باید این مسئله را در نظر گرفت که ترکیب بعد خانوار، در شهری مثل تهران که ۴۰ درصد خانوارهای آن یک نفره و دونفره است، قاعدتا نمی توان حداقل مساحت مسکونی را ۷۰ متر تعیین کرد. ضمن اینکه نرخ فقر مسکن شهر تهران حدود ۸۰ درصد و شاخص زمانی دسترسی به مسکن حدود ۷۰ سال است و قیمت مسکن طی دو سال از متری ۲۵ میلیون تومان به متری ۵۴ میلیون تومان رسیده است.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: ما نمی توانیم، مردم را مکلف به ساخت خانه های کوچک کنیم اما مردم، خودشان با توجه به شرایط موجود، واحدهای مسکونی با مساحت کمتر و قیمت مناسب را مطالبه می کنند.
حمیدرضا صارمی با اشاره به اینکه شهرداری یک نهاد مجری است و سیاستگذار، طبق قانون نهاد دیگری است، گفت: بسیاری از مشکلات و ناهماهنگی ها در شهرها ناشی از نبود مدیریت واحد شهری است. اکنون حدود ۷۱ درصد جمعیت کشور را مدیریت های ۹۷ شهر، اداره می کنند و به موفقیت هایی هم دست یافته اند، بنابراین دیگر وقت آن رسیده که بلوغ شهرداری ها از طرف دولت پذیرفته شود و سیاستگذاری برای شهرها را به مدیریت های شهری بسپارد.
وی در پایان افزود: ما معمولا به دنبال تجهیزات و امکانات گسترده تر هستیم اما برای رسیدن به مسیر بهتر، باید به دنبال راه های میانبر باشیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.