×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

اقتصادزمانه : معاون راهبری بهره وری سازمان ملی بهره وری ایران از پرداخت پاداش اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت های دولتی بر اساس شاخص های بهره وری خبر داد به طوری که اگر دستگاهی بر اساس این شاخص ها بهره ور نباشد مدیران مذکور، مجوز پرداخت پاداش دریافت نمی کنند.

توضیحات بیشتر را در گفت و گو با دکتر بهروز محمودی درخصوص سهم بهره وری در بودجه ۱۴۰۱ می خوانید:

سهم و نقش بهره وری در بودجه سال آینده چگونه است؟
-در لایحه بودجه ۱۴۰۱ موضوع بهره وری به عنوان یک محور کلیدی درنظر گرفته شده است ، با توجه به این که سیاست دولت سیزدهم این است که نحوه اداره کشور مبتنی بر ظرفیت های داخلی باشد، بنابراین موضوع بهره وری خیلی پررنگ شده است، می دانید که رشد اقتصادی در هر کشوری از دو حوزه ایجاد می شود، یکی حوزه سرمایه گذاری و دیگری بهره وری، در برنامه ششم توسعه نیز هدف گذاری شده بود که سالیانه ۲٫۸ درصد از ۸ درصد رشد اقتصادی از محل بهره وری تامین شود که متاسفانه این موضوع طی سال های برنامه محقق نشد.

با توجه به این که امسال در سال آخر برنامه ششم هستیم، چقدر در سال های برنامه رشد بهره وری محقق شده است؟
-ما یک رشد نسبی را نسبت به سال ۹۸ در سال ۹۹ در حوزه بهره وری تجربه کردیم ، از سال ۹۵ به بعد که رشد اقتصادی خوبی با سهم خوب بهره وری داشتیم ، متاسفانه رشد بهره وری در سال های ۹۶ تا ۹۸ منفی بود ولی در سال ۹۹ این آمار بهبود یافت و به رشد ۴٫۶ درصد نسبت به سال ۹۸ رسید. روند بلند مدت نشان می دهد که ساختار اقتصادی ما خیلی مبتنی بر بهره وری نبوده است. برای این که بتوانیم این تغییر ساختار را در نظام برنامه ریزی کشور ایجاد کنیم، سعی کردیم استقرار چرخه بهره وری در دستگاه های اجرایی را به طور جدی در برنامه ششم پیگیری کنیم و از سال ۹۹ تلاش کردیم که در قانون بودجه نیز موضوع بهره وری را ببینیم که در نتیجه در قانون بودجه ۹۹ در بند دال تبصره ۲۱ و در سال ۱۴۰۰ در بند ج تبصره ۲۰ موضوع بهره وری گنجانده شد و عملا چرخه مدیریت بهره وری در دستور کار بسیاری از دستگاه ها قرار گرفت.

برای بودجه ۱۴۰۱ چطور؟
– موضوع بهره وری در لایحه بودجه سال آینده در تبصره ۱۸ به طور کلی آمده ولی به صورت جزئی تر در بند ز این تبصره بحث استقرار چرخه بهره وری و برنامه ارتقای بهره وری آمده است که دستگاه ها موظف هستند برای تنظیم موافقت نامه با سازمان برنامه و بودجه ، تایید سازمان ملی بهره وری ایران را در چارچوب این برنامه داشته باشند و به طور ویژه در جزء دوم این بند نیز بحث ارزیابی وضعیت بهره وری شرکت های دولتی دیده شده است که تجربه خوبی بود که امسال برای اولین دوره محاسبات بهره وری شرکت های دولتی را انجام دادیم و قرار است میزان پاداش مدیران شرکت های دولتی بر اساس همین عملکرد باشد.

یعنی شرکتی که بهره وری بیشتری داشته باشد، مدیرش پاداش بیشتری می‌گیرد؟
-این طور نیست، هر شرکت بر اساس عملکرد خودش بررسی می شود نه این که مقایسه ای با دیگر شرکت ها باشد،شرکتی که بر اساس شاخص های عمومی و مکمل بهره وری، بهره ور نیست، به اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل آن ها مجوز پرداخت پاداش داده نخواهد شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.