×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024

اقتصاد زمانه : معاون شهردار تهران درباره صدور پروانه ساخت پلاسکو از سوی شهرداری تهران گفت: این پروانه از نظرحقوقی، مهندسی، مالکیتی و مالی ۴ رکن اساسی دارد و برای اینکه این کار متوقف نشود بعد از برگزاری دو مسابقه با حضور شرکت کنندگان تراز اول حوزه معماری و شهرسازی، طرحی انتخاب شد که هم اکنون بر اساس آن ۸۵ درصد ساختمان پلاسکو جدید ساخته شده‌است.

به گزارش اقتصاد زمانه به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در آستانه چهارمین سالگرد حادثه پلاسکو، عبدالرضا گلپایگانی به همراه پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ و جمعی از مدیران شهری روز جمعه (۲۷) دی ماه، ضمن بازدید از فرآیند پیشرفت ساخت پلاسکو جدید، در جمع خبرنگاران با گرامیداشت یاد شهدای آتش نشان از اعلام صدور پروانه برای این ساختمان خبر داد و گفت: ساکنین ساختمان های پرخطر با کمک شهرداری های مناطق نسبت به مقاوم و ایمن سازی ساختمان های خود اقدام کنند تا شاهد حادثه دیگری چون پلاسکو نباشیم.
معاون شهردار تهران درباره صدور پروانه ساخت پلاسکو از سوی شهرداری تهران گفت: این پروانه از نظرحقوقی، مهندسی، مالکیتی و مالی ۴ رکن اساسی دارد و برای اینکه این کار متوقف نشود بعد از برگزاری دو مسابقه با حضور شرکت کنندگان تراز اول حوزه معماری و شهرسازی، طرحی انتخاب شد که هم اکنون بر اساس آن ۸۵ درصد ساختمان پلاسکو جدید ساخته شده‌است.
وی افزود: از ابتدا و پس از تکمیل نقشه های سازه اجازه عملیات زیر نظر ناظر و نظام مهندسی ارائه و در سال اول اجازه ایمن سازی گود تا تراز طبقه همکف در شورای تأمین داده شد.
گلپایگانی بیان کرد: بعد از کامل شدن نقشه، اجازه عملیات احداث ساختمان پلاسکو داده شد و در طی دو سال گذشته فرایند پیچیده ای برای محاسبه حقوق مکتسبه انجام شده، به طوری که ۳۵۰ پرونده در پلاسکو مورد رسیدگی قرار گرفت.
گلپایگانی درباره عوارض پلاسکو گفت: در این خصوص تعامل خوبی بین شهرداری و بنیاد رخ داد، شورای تأمین ابتدا اعلام کرد که شهرداری عوارض نمی‌گیرد، اما به دلیل مغایرت با قانون، عوارض محل محاسبه و حدود ۴۵ میلیارد تومان طبق نرخ سال ۹۹ عوارض تعیین شد که بنیاد مستضعفان بخشی از این عوارض را در قالب دو ساختمان باغ‌های وثوق الدوله و عبقری به نرخ سال ۱۳۹۷ محاسبه و تهاتر کرد و مابقی آن نیز (براساس نرخ سال ۹۹) به صورت نقدی پرداخت شد.
معاون شهردار تهران بیان کرد: استانداردهای مهندسی، سازه و استانداردهای مورد نظر آتش نشانی به دقت بررسی شده است و بر این اساس احداث ساختمان پلاسکو جدید در تراز مهندسی اول کشور قرار دارد.
وی افزود: بخشی از ساختمان پلاسکو برای پاسداشت شهدای آتش نشان به گالری تبدیل خواهد شد.
معاون شهردار تهران گفت: در تهران حدود ۱۰ ساختمان بلند مرتبه دیگر مشابه پلاسکو و بیش از ۱۰۰۰ساختمان در معرض خطر وجود دارد که مالکان و ذینفعان بهتر است با جدیت به موضوع ایمن سازی فضای کار و زندگی بیاندیشند و اقدامات اجرایی خود را سازمان بدهند.
معاون شهردار تهران تأکید کرد: از ساکنین ساختمان های پرخطر درخواست دارم با کمک شهرداری های مناطق نسبت به مقاوم سازی اقدام کنند تا شاهد حادثه دیگری چون پلاسکو نباشیم.

پیشرفت ۸۵ درصدی احداث ساختمان پلاسکو جدید
هم چنین فتاح رئیس بنیاد مستضعفان پیش از سخنان گلپایگانی، در بازدید از مراحل احداث ساختمان جدید پلاسکو تأکید کرد که این ساختمان تا پایان سال به اتمام می‌رسد و امیدواریم تا اردیبهشت ۱۴۰۰ کسبه در محل کار خود مستقر شوند.
رییس بنیاد مستضعفان افزود: در حال حاضر ساختمان جدید پلاسکو پیشرفت فیزیکی معادل ۸۵ درصد دارد و انشالله ساختمان پلاسکوی جدید تا پایان سال ۹۹، به پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد خواهد رسید و مراحل احداث آن تکمیل می‌شود.
وی ادامه داد: در این مدت ما به واسطه شیوع کرونا و تورم قابل توجهی که تجربه کردیم و همچنین بدلیل محدودیت‌هایی که در احداث ساختمان جدید پلاسکو داشتیم با مشکلاتی مواجه بودیم، ولی همه این محدودیت‌ها مانع ادامه ساخت و سازها نشد و کار به صورت شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته انجام ادامه یافت.
فتاح با بیان اینکه ما به دنبال رعایت تمام استانداردها در احداث پلاسکوی جدید بوده و هستیم گفت: تمام ضوابط شهرداری، نظام مهندسی، آتش نشانی و سازمان میراث فرهنگی در ساخت پلاسکو جدید رعایت شده است.
رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اخذ پروانه پلاسکو و صدور آن توسط شهرداری تهران گفت: شهرداری همواره در طول ساخت و ساز این پروژه با بنیاد همکاری کرده و هیچ گاه آن‌ها مانع از احداث ساختمان پلاسکو نشده‌اند.
وی با بیان اینکه شهرداری حقوقی داشته که ما موظف به پرداخت آن بوده‌ایم گفت: ساختمان قبلی پلاسکو دارای پارکینگ نبوده، ولی ما برای رعایت ضوابط و مقررات شهری، قول دادیم تا با مقاوم‌سازی پارکینگ پروانه، از این پارکینگ برای ساختمان جدید پلاسکو استفاده کنیم.
رئیس بنیاد مستضعفان با تأکید بر ایمنی کامل ساختمان جدید پلاسکو، افزود: ما برای نمای ساختمان پلاسکو نیز تعامل خوبی را با شهرداری و دستگاه‌های مختلف داشتیم و انشالله نمای این ساختمان نیز تا پایان بهمن تکمیل می‌شود و ساختمان جدید پلاسکو، ایمن‌تر و زیباتر از قبل احداث می‌شود.
فتاح درباره زمان استقرار کسبه در ساختمان جدید نیز گفت: با توجه به اینکه استقرار کسبه در ساختمان جدید، منوط به انجام مراحل و فرایندهای قانونی برای تحویل مغازه‌ها است، کسبه این ساختمان از اردیبهشت ماه می‌توانند در ساختمان جدید مستقر شوند.
وی در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان خاطر نشان کرد: ما ایثار و جانفشانی این عزیزان را هیچگاه فراموش نخواهیم کرد و انشالله یادمانی برای این شهدای گرانقدر در ساختمان جدید پلاسکو احداث می‌شود.

توجه به ایفای مسئولیت اجتماعی‌ شهرداری در پروژه پلاسکو جدید
شهردار منطقه ۱۲ نیز گفت: خوشبختانه عملیات ساخت ساختمان جدید پلاسکو با همتی که همکارانمان در بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران داشتند و همراهی کسبه، به نقطه خوبی رسیده، پروژه روند رو‌به رشدی داشته و انشاءالله در بازه زمانی اعلام‌شده، این ساختمان بتواند شاهد حضور مجدد کسبه باشد و با رونق‌بخشیدن به این موقعیت، روزهای خوبی برای پلاسکو تکرار شود.
علی محمد سعادتی با بیان این نکته که خط مشی ما در شهرداری تهران، توجه به شرایط خاص پروژه و ایفای مسئولیت اجتماعی‌مان، به منظور ترمیم آسیب‌های اقتصادی کسبه و در عین حال رعایت کامل مقررات بوده، افزود: تأکید ما همواره از ابتدای این پروژه این بوده که هم باید به تسریع پروژه کمک کنیم تا تلخی حادثه روی‌داده برای ساختمان پلاسکو کم‌رنگ‌تر شود و مدار کار کاملاً منطبق با قوانین و ضوابط باشد که خوشبختانه این اتفاق افتاد و این پروژه توانست مصوبه شورای عالی شهرسازی را با رعایت کلیه مفاد فنی، ایمنی و حقوقی کسب کند.
شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به اینکه کار مقاوم‌سازی بخش شمالی ساختمان تمام و مغازه‌ها تکمیل شده گفت: حتی دکور و تجهیزات و اجناس را به آنجا منتقل کرده‌اند و عملاً قسمت شمالی پلاسکو که بیش از نیمی از کسبه در آنجا مستقر بودند، هم آماده بهره‌برداری است که ا‌ن‌شاءالله این اتفاق تا پایان سال رخ دهد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.