×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

اقتصاد زمانه : تفاهم نامه ساخت ۱۰۵ واگن متروی ملی با شرکت واگن سازی تهران و شرکت متروی تهران و بازسازی ۳۱ قطار نسل اول مترو امضا شد.

به گزارش اقتصاد زمانه به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروي تهران و حومه؛ امروز شنبه ۲۳ اسفند ماه۹۹، مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار متروي تهران، طرح نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، محمدباقر نوبخت معاون رييس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهور، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران؛ اماني عضو شوراي اسلامي شهر پیروز حناچی، شهردار تهران، سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروي تهران و حومه در محل شرکت واگن سازی تهران برگزار شد.

در ابتدا این مراسم معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ضمن خیر مقدم و قدردانی از همراهی معاون رییس جمهور،شهردار تهران به عنوان میزبان اصلی و رييس و اعضا شورای اسلامي شهر تهران گفت: به میمنت مبعث پیامبر اسلام(ص) امروز در كنار افتتاح از دو ايستگاه يادگار امام (ره)، شهيد ستاري در خط شش و امضای تفاهم‌نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو، طرح نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن مترو و بازدید از واگن ملی كه بهره برداری رسمی آن توسط ریاست محترم جمهوری انجام می شود گفت : با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران و با کمک ۶۰۰ میلیارد تومانی دولت، ۱۰ هزار تاکسی در شهر تهران نوسازی می شوند.

هاشمی با بیان اینکه ۴۰ هزار از ۸۰ هزار تاکسی‌های شهر تهران کاملا فرسوده و نیازمند بازسازی هستند، گفت: قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن مترو میان شرکت واگن سازی تهران و شركت مترو انعقاد شده است. حجم این قرارداد حدود ۳هزار میلیارد تومان است که از منابع داخلی تامین خواهد شد. وي در ادامه در خصوص دو ایستگاه یادگار امام(ره) و شهید ستاری افزود: این دو ایستگاه جمعا ۶۰۰میلیارد تومان برای ما هزینه داشته است افزود: در سخت ترین سال اقتصادی بعد از انقلاب با تلاش شهرداری تهران و شورای اسلامي شهر تهران توانستیم‌۱۳ایستگاه را كه هر کدام حدود ۲۸۰تا ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت. به بهره برداري برسانيم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با ابراز امیدواری از اینکه واگن ملی به صورت انبوه در داخل کشور تولید شودگفت: با تمام مشكلاتي كه داشتيم امسال سال خوبی بود و توانستیم اوراق مشارکت سال هاي ۹۸و ۹۹ را بگيريم اما براي اوراق مشارکت سال ۹۹ دچار مشکل هستيم از این رو درخواست کمک می کنیم زیرا تمام تلاش‌ها و فعالیت‌های مترو و شرکت اتوبوسرانی و واگن سازی از طریق اوراق مشارکت انجام شده است .

هاشمی افزود: اگر بتوانیم اوراق مشارکت سال ۹۹ که حدود هزار میلیارد آن متعلق به مترو و ۴۰۰ میلیارد آن متعلق به اتوبوسرانی است را دریافت کنیم می‌توانیم اقدامات متعددی را انجام دهیم. وی در پایان گفت: بيشتر زحمات را افراد پشت صحنه کشیده اند و ما تنها هماهنگ کننده بودیم.

در ادامه مدیرعامل شرکت راه آهن شهري تهران وحومه( مترو) گفت: برای خانواده مترو افتخار بزرگی است که با حضور عزیزان از پروژه تاریخی و عظیم واگن ملی بازديد و همچنين تفاهم نامه از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه کل کشور برای اولین بار به امضا رسید.

امام با اشاره به اینکه قرارداد تولید ۱۰۵ دستگاه قطار بین شرکت مترو و شرکت واگن سازی تهران نیز منعقد شده گفت: این طرح در قالب طرح تولید انبوه قطار ملی مترو است که نمونه نخست آن با سطح ۸۵ درصد داخلی سازی قطعات، به سرانجام رسیده و امروز بازدید می شود و در روزهای آینده توسط رییس جمهور رونمایی خواهد شد.

امام همچنین دستاوردهای طراحی و ساخت قطار ملی مترو را :تشریح کرد و افزود: قرارداد ساخت واگن ملی در تیرماه ۹۸ بسته شد و توانستیم در دانش طراحی ساخت واگن ملی که مورد تاکید تبصره ۵۴بود موفق عمل کنیم و امروز ۸۵ درصد بومی شده از ساخت قطار را كه قبلا ۳۲در صد آن محقق شده بود را عملياتي كنيم.

مديرعامل متروي تهران گفت: توانسته ايم در ساخت قطار ملی طراحی بوژی، سیستم رانش، بدنه، ترمز ،تامین هوای فشرده، سیستم درها و … را انجام دهيم.. وی تصریح کرد: ۸۷درصد‌زیر ساخت ها داخلی سازی شد و این قطار تنها ۳۰ درصد ارزبری دارد که قابل تقدیر است امام گفت در ابتدا براي ساخت قطار ملي ۲۰میلیون یورو در نظر گرفته شد بود اما با ۱۲میلیون یورو تمام شد.

خود كفايي در ساخت مترو براي امنيت كشور مهم است

در ادامه رييس شوراي اسلامي شهر تهران ضمن تشکر از افرادی که در این مسیر همراه خانواده مترو شده اند گفت: تمام هزینه ای که در این سال ها انجام شده است نتوانسته ايم بهره برداري كنيم. براي نمونه قبل از انقلاب کلنگ ايستگاه هاي میرداماد و حقانی زده شده بود .اما هنوز به ظرفیت اصلی پيش بيني شده نرسیديم،. چون هنوز سرفاصله دو دقیقه در خط يك مترواجرا نمی‌شود و در خطوط شش و هفت هم همین طور پروژهواگن ملي بخاطر همین بسیار مهم است و جای تشکر دارد از تمامی کسانی که این در راه خودکفایی ۸۵ درصد ي ساخت واگن کمک كرده اند همچنين از آقای ستاری برای پیگیری این موضوع قدرداني ميكنم. محسن هاشمی گفت: من با اینکه خودم مدیرعامل مترو بودم فکر نمی کردم ساخت بوژی و رانش را به خودکفایی برسیم و امیدوارم در تست هم موفق باشد اگر هم صرفه اقتصادی نداشته باشد اما برای امنیت کشور مهم است چرا كه هدف رسیدن به ده میلیون سفر باید ما را از وابستگی دور کند. وي خاطرنشان كرد: براي تحقق قرارداد ۱۰۵ واگن باید با تامین منابع نقدي آغاز شود چرا که شهرداری برای دریافت اعتبارات مشکل دارد رييس شوراي اسلامي شهر تهران تصریح کردبراي رسيدن به ده هزار سفر باید خطوط مترو به ۱۲ خط برسد و در اين حال نياز به ۴هزار و ۵۰۰واگن داریم در کنار تهران ديگر کلانشهر ها نیاز به مترو دارند و باید این صنعت روز به روز پویا تر شود.

ساخت مترو نشان توسعه كشور است

در ادامه امام جماعت موقت تهران با شاره به اينكه جمهوری اسلامی بعد از گذشت چهارده به یک قدرت سیاسی و تاثیر گذار منطقه ای و فرا منطقی روبرو شده وتوانسته به یک اقتدار سیاسی تمام عیار و بازدارنده دست يابد گفت: در تهیه و فراهم آوردن زیر ساخت های اقتصادی نيز گام هايي برداشته است. ابوترابي فرد افزود: در اين روزهاي بحراني عملكرد نظام بهداشتی و درماني نشان از تربیت نیروهای مدیر در بخش بهداشت و درمان كشور داشت. وي تصريح كرد: یکی از موضوعات مهم که نشان می دهد جمهوری اسلامی قدم بزرگی در راه توسعه برداشته است همین مترو است آنچه در این حوزه اتفاق افتاد با تمام محدودیت ها و تحریم ها و نبود همراهی ها حرکت بزرگی است بوترابي ضمن تشکر از شهردار و معاون حمل و نقل و ترافيك گفت ساخت مترو در سال ۶۰توسط آیت الله هاشمی کلید خورد كه با پيگيري هاي مهندس هاشمي رييس شوراي اسلامي شهر تهران راه اندازي شد و امروز طراحی و ساخت قطار ملی انصافا کار بزرگی است و طراحي و ساخت چرخه کامل سیستم رانش در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه و کاهش هزينه هاي ساخت به ۳/۲ برآوردهاي اوليه نشان از توانمندی است که توسط مجموعه علمی و همراهی افرا د توانمند محقق شد و همين پيشرفت ها اقتدار اين نظام را بيشتر مي كند.

۵۰ درصد سفرهای درون شهری بايد با مترو انجام شود

شهر دار تهران نيز در ادامه ضمن گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی از او نقل قول کرد: «در هر بحرانی فرصتی نهفته است.» فرصتی که در این بحران‌ها نهفته بیشتر از تهدیدهای جاری است. پروژه قطار ملی مترو مصداق این موضوع است. قطار ملی و به موازات آن قطار بین شهری توسط مجموعه‌هاي مربوطه پيگيري می‌شود. حناچي با اشاره به اينكه هدف مدیریت شهری رسيدن ۵۰ درصد سفرهای درون شهری با مترو است افزود: با همین پروژه قطارملی، بسیاری از کشورهایی که از آنان کمک گرفته می‌شود امروز سازنده شده‌اند. باید پشتیبانی لازم از تولید انبوه قطار ملی صورت گیرد. وي درباره معضل آلودگی هوای تهران گفت: از نگاه شهروندان و تجربیات جهانی، آلودگی هوا مشکل اصلی همه کلانشهرها است. و اغلب برای حل این مشکل اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری را انجام می‌دهند اما توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یک برنامه عمومی در سراسر جهان تعقیب می‌شود. حداقل‌های توسعه حمل و نقل عمومی در شبکه مترو دنبال می‌شود که این برنامه در کشور ایران هم وجود دارد. حناچی ضمن اشاره به کاهش درآمدهای شهرداری گفت: در شرایط فعلي که ویروس کرونا همه شهرداري هاي جهان را تحت تأثیر خود قرارداده است. شهرداری لندن حدود چند میلیون یورو از دولت کمک گرفته است. ما در شهرداري تهران با تعطيلي هزار و ۱۰۰ مرکز ورزشی در شهر تهران که به علت شيوع کرونا تعطیل شده می‌بایست حقوق و مزایا کارمندان آن مجموعه ها را هم پرداخت كنيم و. راه بسیار سختی را پشت سرگذاشتیم اميدواريم با حمایت‌های دولت این فشار کاهش یابد. شهردار تهران گفت: ۴۰ درصد از بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران به حمل ‌و نقل عمومی تخصیص پیدا کرده و اصلی‌ترین راه تأمین منابع مالی شهرداری، اوراق مشارکت اما نگران اوراق مشارکت ۱۳۹۹ هستيم چرا که پس از یافتن بانک عامل، مشکلات مدیریت شهری تازه براي تعهدات آغاز می‌شود. وي با اشاره به اينكه: امروز دو ایستگاه مترو ودرروزهاي پاياني سال دو ایستگاه دیگر و در سال ۱۴۰۰، چهار ایستگاه مترو افتتاح خواهد شد.گفت: در ابتدا سال اينده نيز ايستگاه هاي جديد افتاح خواهد شد شهردار تهران با بیان اینکه با بهره برداری از هر ایستگاه حدود ۳۰ هزار نفر به مسافران مترو افزوده می‌شود، و اگر ایستگاه تبادلی باشد این عدد به ۵۰ هزار نفر می‌رسد. افزود: به علت عجله در بهره برداری از خطوط مترو، به بسیاری از ملزومات توجه نشده است؛ در حال حاضر تعدادی از خطوط بهره برداري شده مثل . خطوط ۴، ۶ و ۷ فاقد پايانه هستند اما در تلاش هستيم تا پایانه خطوط را به زودی به بهره برداری برسانيم . حناچی ضمن تأکید بر استفاده از سیستم‌های برقی و توسعه مترو به منظور کاهش آلودگی هوا در پایان بیان کرد: در بخش آلاینده‌های متحرک راهی جز خودروهای برقی نیست. انشالله همین مسیر در حوزه اتوبوس‌های برقی، تاکسی‌ها و موتور برقی تعقیب خواهد شد.

طراحي مهم تر از ساخت است

معاون علمی و فناوری رییس جمهور نيز ضمن تشكر از شهردار تهران ، ۱۸ شرکت دانش بنیان و همه عزیزان كه در ایجاد مقدمات پروژه قطار ملي همراهی کردند گفت: کشورمان هم اکنون در تولید انبوه واگن مترو مشکلی ندارد و داخلی سازی ساخت واگن به ۸۵ درصد رسیده است. بزرگترین مشکل این است که باید تمرکزمان را در طراحی داخلی قرار دهیم، وقتی طراحی داخلی باشد می توانیم قابلیت های دیگری هم به آن اضافه می کنیم. به نظر من وقتی طراحی داخلی داشته باشیم ساخت آن اگر در خارج از کشور هم باشد مشکلی پیش نمی آید. سورن ستاري در ادامه افزود: در برقی سازی اتوبوسها در معاونت علمی برنامه مفصلی داریم. در زمینه موتورهای دوچرخ مشکلی وجود ندارد و با همکاری بین بخشی سازمان هایی مثل معاونت علمی و فناوری و شهرداری می توان این را پیاده سازی کرد. در ساخت موتورهای دوچرخ تولید کننده های خوبی داریم و تنوع محصولشان هم خوب است. از موتورهای چند کلیوواتی تا اسکوتر می توان در کشور تولید کرد. وي تصريح كرد: در زمینه موتورهای برقی با دو مشکل مواجه ایم یکی تسهیلاتی است که برای تشویق مردم به استفاده از آن نیاز داریم. این تسهیلات لزوما مالی نیست. مثلا شهرداری باید در برخی معابر مرکز شهرمحدودیت تردد ایجاد کند تا مردم تشویق به استفاده از موتورهای برقی شوند. مساله بعدی هم این است که سازندگان موتورهای بنزینی هر سال مصوبه می گیرند و الزام به رعایت استاندارد آلایندگی را عقب می اندازند در حالی که برای ساخت موتورهای جدید هیچ مشکلی در داخل نداریم و باید کاری کنیم که این مصوبات هر سال به سال بعد موکول نشود. معاون علمی و فناوری رییس جمهور اضافه کرد: در بحث اتوبوس برقی نيز با شهرداری تهران و شهرداري مشهد همكاري داريم و امیدواریم در خردادماه ۱۴۰۰ نمونه اولیه توسط یکی از سازندگان در داخل را ارائه دهیم و اتومبیل برقی هم یکی از مواردی است که با خودروسازان در حال ساخت آن هستیم و نمونه هایی هم ساخته شده است. وي با تاکید بر توجه به مفهوم شهر هوشمند گفت: هوشمندسازی شهر یکی از بحث های جدی ما در معاونت علمی است و امیدوارم همکاری های بین دستگاهی در این زمینه توسعه یابد. و نتایج آن را ببینیم و مردم آثار و برکات آن را در اقتصاد و سرویس های استارت آپی بیشتر دریافت کنند. چرخ توسعه کشور متوقف نمی شود رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت:: مردم بزرگ ایران باید بدانند که با هر تحریمی و حتی فراتر از تحریم چرخ توسعه کشور متوقف نمی شود و باید به گردش خود ادامه دهد. محمد باقر نوبخت :با اشاره به اعلام آمادگی این سازمان برای گسترش دامنه همکاری با شهرداری تهران افزود: سال گذشته برای تغییر از وضعیت موجود از امکانات تبصره ۵ که معطوف به پشتیبانی، ساخت مترو و ایستگاه ها تحت عنوان قطار شهری بهره برده در عین حال برای امسال تصمیم داریم فراتر از تبصره قانونی ۱۸ هم اقدام کنیم و بتوانیم از منابع این تبصره برای امور ساخت واگن و نوسازی اتوبوس های فرسوده در تهران بهره ببریم. وي تصريح كرد: با تمام تلاش در امر توسعه حمل و نقل عمومی در خدمت به مردم تهران و سایر کلانشهرهای کشور هستیم. و در کنار تامین واگن و ارتقای زیرساخت های ناوگان مترو در بخش نوسازی اتوبوس نیز اقداماتی در طول سال های اخیر انجام شده است. همچنین امسال ۱۳۰ میلیارد تومان به سرعت برای تاکسی پرداخت می شود.به گفته او همزمان با پیشرفت کار تخصیص ها انجام مي گیرد.

در پايان مراسم قراردادها امضاء، از قطار ملي بازديد و ايستگاه هاي يادگار امام (ره) و شهيد ستاري در خط شش به بهره برداري رسيد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.