×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

اقتصاد زمانه: توانایی ساخت توربین نیروگاه‌های با بازدهی بالا (کلاس F) با کسب دانش فنی این نوع توربین در کشورمان ایجاد شده و به این ترتیب، ایران نیز در ردیف کشورهای دارنده این فناوری قرار گرفت.

سال گذشته با تلاش‌های انجام شده، بازدهی نیروگاه‌های حرارتی به بیشترین میزان خود در طول تاریخ صنعت برق رسید و برای نخستین بار به حدود ۳۸.۵۶ درصد ارتقا یافت.

این امر سبب شد تا بازدهی نیروگاه‌های ایران بالاتر از بسیاری از کشورهای پیشرفته در حال توسعه قرار گرفته و برنامه‌ریزی مناسبی به منظور استمرار این وضعیت در دستور کار قرار بگیرد.

بر همین اساس مقرر شد در سال “جهش تولید” دست‌یابی به بازده متوسط ۳۹ درصدی در نیروگاه‌های حرارتی عملیاتی شود.

از عوامل موثر بر افزایش بازدهی نیروگاه‌های حرارتی، تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی است که با اجرای این مهم بازدهی این واحدها از حدود ۳۳ درصد به ۴۷ تا ۵۰ درصد ارتقا می‌یابد و نقش بسزایی در بهینه مصرف کردن سوخت گاز نیروگاه‌ها خواهد داشت.

یکی از راهکارهای افزایش بازدهی نیروگاه‌ها، استفاده از توربین‌های کلاس F است.

در در گذشته این توربین توسط شرکت‌هایی از جمله زیمنس آلمان طراحی می‌شد، اما با توجه به توان داخلی و شعار سال با عنوان جهش تولید امکان دست‌یابی به دانش فنی این نوع توربین در کشورمان حاصل شده است.

براساس اعلام وزارت نیرو، مجری طرح‌های نیروگاهی سیکل ترکیبی برق حرارتی، از دستیابی متخصصان کشور به طراحی و ساخت توربین‌های گازی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نسل کلاس F خبر داد.

“علیرضا نصرالهی” در این باره گفت: در گذشته توان انجام مهندسی در زمینه طراحی توربین‌های گازی وجود نداشت، اما امروز در قالب دانش فنی فناوری این فرایند را به دست آوردیم که صفر تا صد این توربین توسط مجموعه شرکت‌های گروه مپنا طراحی و ساخته شود.

وی ادامه‌داد: بازده توربین‌های گازی ساخت داخل کلاس E در گذشته ٣۴ درصد بود که در مدل ارتقا یافته به حدود ٣۵.۵ درصد می‌رسد، در نسل جدید (توربین‌های کلاس F) بازده توربین نزدیک به ۴٠ درصد شده است و این اتفاق بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی برق حرارتی افزود: این مدل توربین از نظر استانداردهای زیست‌محیطی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است.

نصرالهی خاطرنشان‌کرد: فناوری ساخت توربین‌های کلاس E و F پیشتر از شرکت زیمنس آلمان در قالب دو قرارداد انتقال تکنولوژی وارد شده است، البته توربین‌ها در نهایت در داخل ساخته می‌شدند.

وی گفت: اکنون این آمادگی در کشورمان وجود دارد تا برای ساخت نیروگاه‌های با بازده بالاتر اقدام کند و به این ترتیب نام کشورمان در زمره کشورهای دارنده این فناوری قرار گرفته است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.