×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

به گزارش اقتصاد زمانه به نقل از «مس پرس» معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس در نشستی در جریان این بازدید با اشاره به این‌که شرکت‌های معدنی باید بتوانند جای پای خود را برای توسعه و تداوم تولید معادن محکم کنند، گفت: اکتشافات معدنی به عنوان حلقه نخست چرخۀ تولید پایدار، قابل تعدیل و تعطیل نیست. این در حالی است که معادن و صنایع معدنی به دلیل تولید محصولات دارای قابلیت و ارزش صادراتی قابل توجه، در ارزش افزوده صادراتی کشور سهم بزرگی دارند و می‌توانند پاسخگوی نیازهای بازار جهانی باشند.

رحمتی اضافه کرد: بخش معادن و صنایع معدنی به دلیل دارا بودن ویژگی‌های یاد شده، می‌توانند در شکوفایی اقتصاد ملی و روند پیشرفت کشور نقش تعیین‌کننده و به‌سزایی ایفا کنند. همچنین به دلیل تنوع و گستردگی ذخایر معدنی کشور، این بخش می‌تواند به برنامه‌های رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار کشور کمک شایانی کند.

عزم راسخ شرکت مس در توسعه فعالیت‌های معدنی در مناطق کمتر برخوردار

مشاور مدیرعامل شرکت نیز در این نشست گفت: با عنایت به منویات مقام معظم رهبری درخصوص جایگزینی بخش معدن با نفت، شرکت ملی صنایع مس ایران با دستور و هدف‌گذاری دکتر «اردشیر سعدمحمدی» فعالیت‌های اکتشافی گسترده‌ای را در سطح کشور و از جمله استان آذربایجان غربی برنامه‌ریزی کرده و عزم شرکت مس بر توسعه فعالیت‌های معدنی به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار کشور است.

ضیغمی با تأکید بر این‌که اکتشاف مواد معدنی پشتوانه ادامه فعالیت‌های معدنی با نگاه ایجاد سرمایه ملی و اشتغال‌زایی است، افزود: پهنه اکتشافی سیه‌چشمه که در شمال غربی استان آذربایجان غربی و در شهرستان چالدران واقع شده بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. این پهنه براساس تفاهم‌نامه فیمابین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی و شرکت ملی صنایع مس ایران، از اواسط سال ۱۳۹۸ و طبق مفاد دستورالعمل فراخوان پهنه‌های اکتشافی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به منظور انجام مطالعات شناسایی، پی‌جویی و اکتشاف گروه ۶ مواد معدنی به شرکت ملی صنایع مس ایران واگذار شده است.

اتمام مطالعات شناسایی و آغاز عملیات صحرایی پی‌جویی و نمونه‌برداری

در ادامه مدیر اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که بازدید امروز با هدف بررسی نحوه فعالیت تیم‌های تخصصی امور اکتشافات شرکت مس که در منطقه مستقر هستند و هماهنگی هرچه بیشتر با مسئولان منطقه انجام شد، به ارائه گزارشی از پیشرفت پروژه پرداخت.

متوکل خبر داد: مطالعات فاز شناسایی در پهنه سیه‌چشمه به اتمام رسیده و عملیات صحرایی پی‌جویی و نمونه‌برداری آغاز شده است. در این زمینه پس از اعتبارسنجی کلیه داده‌های گردآوری شده، مطالعات ماهواره‌ای و دورسنجی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک و تهیه نقشه‌های ژئوفیزیک هوائی، ژئوشیمی، زمین‌شناسی اقتصادی و آلتراسیون و… با مقیاس متناسب به انجام رسید. سپس با پردازش و ارزیابی کلیه نتایج حاصله در هر یک از لایه‌های اطلاعاتی با استفاده از الگوریتم‌های مدل‌سازی و تلفیق، محدوده‌های امیدبخش تعیین و عملیات صحرایی پی‌جویی و نمونه‌برداری آغاز شد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که فاز پی‌جویی و ارائه گزارش نهایی مطالعات تا پایان شهریور سال جاری به اتمام برسد و افزود: امیدواریم با اتمام این فاز تعداد ۵ محدوده مستعد معدنی به وسعت تقریبی ۲۵۰ کیلومتر مربع برای انجام مطالعات اکتشاف تفصیلی، انتخاب و حداقل دو محدوده در ادامه وارد فاز مطالعات تکمیلی و برنامه‌ریزی به‌منظور بهره‌برداری شود.

ظرفیت‌های توسعه فعالیت صنعتی و معدنی در منطقه سیه‌چشمه

فرماندار چالدران نیز از سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع مس ایران در منطقه سیه‌چشمه چالداران استقبال کرد و گفت: منطقه چالدران پتانسیل‌های بسیار خوبی برای توسعه فعالیت‌های صنعتی و معدنی دارد.
محمدزاده از منابع و نیروی انسانی به‌عنوان ظرفیت‌های توسعه منطقه یاد کرد و افزود: ظرفیت‌های زیادی در منطقه وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به سد خاکی بابااحمد واقع در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان به‌منظور مهار سیلاب‌های فصلی، ذخیره آب جهت مصارف مختلف و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در پایین‌دست سد اشاره کرد. ازسوی دیگر برخورداری منطقه از منابع بسیار غنی آب به‌ویژه در دشت‌های شهرستان با وجود ۷ رودخانه دائمی، ۷۶ رودخانه فصلی و ۱۲۱ دهنه چشمه طبیعی و همچنین سرمایه انسانی و نیروی کار جوان، فعال و باانگیزه در منطقه، پشتوانه مناسبی برای توسعه فعالیت‌های معدنی و صنایع وابسته در این منطقه خواهد بود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.