×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

اقتصاد زمانه : مدیر اندیشکده صلح و امور دیپلماتیک پاکستان : همگرایی ایران، چین و پاکستان باعث تقویت تجارت از طریق دریا به ویژه استفاده از ظرفیت‌های بنادر چابهار، جاسک و گوادر می‌شود.

به گزارش اقتصاد زمانه به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار «محمدآصف نور» مدیر اندیشکده مطالعات صلح و امور دیپلماتیک (IPDS) روز یکشنبه طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد، پکن را شریک قابل اعتمادی دانست و گفت، امضای سند همکاری‌های جامع ایران و چین تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده و موجب تقویت روابط اقتصادی ایران، پاکستان و چین خواهد شد.

وی افزود: واشنگتن با تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران، باعث ایجاد مشکلاتی در مسیر توسعه اقتصادی این کشور شد اما همگرایی تهران و پکن تحریم‌های آمریکا را بی تاثیر می‌کند.

این کارشناس پاکستانی با تاکید بر اهمیت ارتباطات منطقه‌ای و جایگاه ایران، چین و پاکستان برای ایجاد همکاری سه جانبه گفت: سند استراتژیک ایران و چین تحول مهمی است که همکاری پاکستان با این دو کشور را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه سند جامع همکاری ایران و چین همزمان با پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور امضا شد، خاطرنشان کرد: امضای این سند باعث می‌شود روابط ایران با چین به عنوان یک قدرت اقتصادی جهانی به سطح راهبردی ارتقا یابد.

محمد آصف نور با اشاره به خروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران و اعمال تحریم های ضد ایرانی، گفت: با امضای سند جامع همکاری، ایران گام مهمی برداشت.

وی، چین را یک نیروی پیونددهنده قوی بین پاکستان و ایران دانست و افزود: انتظار می‌رود با توجه به پیوندهای مشترک تهران و اسلام آباد، روابط دوکشور پس از امضای سند جامع تقویت شود.

مدیر اندیشکده مطالعات صلح و امور دیپلماتیک، امضای سند جامع را باعث توسعه همکاری سه جانبه ایران، چین و پاکستان دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون تجارت پاکستان با چین از طریق کریدور سی پک انجام می شود که در آینده این مسیر ارتباطی می تواند به ایران گسترش یابد.

وی تاکید کرد: همگرایی ایران، چین و پاکستان باعث تقویت تجارت از طریق دریا به ویژه استفاده از ظرفیت‌های بنادر چابهار، جاسک و گوادر می‌شود.

این تحلیلگر پاکستانی گفت: با لغو تحریم های ایران، زمینه تقویت روابط تجاری بین ایران و پاکستان فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: روابط پر فراز و نشیب تهران و واشنگتن، باعث حضور فعال‌تر چینی‌ها در منطقه شده و آنان با ابتکارات دوجانبه و منطقه‌ای ضمن حمایت از جمهوری اسلامی ایران به عنوان شریک بین المللی قابل اعتماد ظاهر شده‌اند.

محمد آصف نور، سند جامع همکاری‌های ایران و چین را موجب تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای دانست و افزود: چین همیشه در فضای پیچیده سیاسی خاورمیانه تعادل پایداری را حفظ کرده و آنان با تعاملات اقتصادی و تعمیق این همکاری‌ها به دنبال رقابت نیستند، بلکه پکن با تعهد بر امنیت و ثبات منطقه‌ای، درصدد تضمین سرنوشت مشترک و تامین منافع مشترک است.

هفتم فروردین امسال و در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران، سند همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید.

سابقه این سند به سفر رسمی شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی‌گردد که در جریان‌ آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط دو کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقاء دادند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.