×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024

اولین سوالی که برای افراد تازه‌کار مطرح می‌شود این است که دقیقا با استخراج بیت کوین چه عملی صورت می‌گیرد که سودآوری دارد. برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است ابتدا بیت کوین را خوب بشناسید و با نحوه کار آن آشنا شوید.

اما اگر بخواهیم به زبان توضیح دهیم، بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است و وابسته به هیچ کشور یا شرکت خاصی نیست. غیرمتمرکز بودن یعنی این‌که هیچ کس مالک شبکه بیت کوین نیست و هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند آن را کنترل کند. هر کسی در هر جای دنیا می‌تواند با وصل شدن به شبکه بیت کوین جزئی از آن شود.

به عبارت دیگر کنترل بیت کوین به دست کاربران آن است، نه یک یا چند فرد خاص.

علت این که امیدواری به آینده بیت کوین زیاد است همین مسئله غیرمتمرکز بودن است. شبکه بیت کوین برای فعالیت فقط به مردم و کاربرانش وابسته است، نه هیچ کس دیگری.

حالا که بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است، پس چه کسی تراکنش‌های آن را تایید می‌کند یا امنیت آن را حفظ می‌کند؟ درست حدس زدید: افرادی داوطلب به نام استخراج‌کننده یا ماینر.

البته استخراج‌کنندگان این کار را محض رضای خدا انجام نمی‌دهند. شبکه بیت کوین به ازای تایید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه به آن‌ها پاداش می‌دهد.

استخراج بیت کوین
ماینرها دقیقا چه کار می‌کنند؟

افراد ماینر با دستگاه‌های استخراج خود کمک می‌کنند تا شبکه بیت کوین امن بماند و تراکنش‌های بیت کوین انجام شود. در این عملیات کامپیوترهای ماینر باید طی فرایند ریاضی پیچیده، معادلات ریاضی را حل کنند و به محض اینکه یک نفر به جواب برسد، بیت کوین تولید شده و به عنوان پاداش به او تعلق می‌گیرد.

بنابراین ماینرها علاوه بر تایید تراکنش‌ها باعث می‌شوند که واحدهای بیت کوین به صورت توزیع شده تولید شوند؛ بر خلاف پول‌های دیگر که بانک‌ها آن‌ها را صادر می‌کنند، در بیت کوین همه می‌توانند در صدور پول (واحدهای بیت کوین) مشارکت کنند.

استخراج بیت کوین نیازمند داشتن دستگاه‌های قدرتمند و برق است.

به منظور حفظ شبکه و این‌که همه واحدهای بیت کوین سریع استخراج نشوند، استخراج بیت کوین به مرور زمان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و پاداش استخراج کم‌تر می‌شود.

تعداد بیت کوین‌هایی هم که استخراج می‌شوند محدود به ۲۱ میلیون واحد است، بنابراین بیت کوین به مروز زمان کمیاب‌تر می‌شود.

در حال حاضر هر ده دقیقه ۱۲.۵ بیت کوین تولید می‌شود. تاکنون بیش از ۱۷ میلیون واحد بیت کوین استخراج شده است. پیش‌بینی می‌شود که استخراج تمام واحدهای بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ طول بکشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید به مقاله «فرایند استخراج بیت کوین چگونه است؟» مراجعه کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج

استخراج بیت کوین
تجهیزات کلی برای استخراج بیت کوین

برای استخراج بیت کوین نیاز به تهیه یک سری تجهیزات و ملزومات است. تجهیزات ماینینگ نسبت به بزرگی یا کوچکی فعالیت می‌توانند متفاوت باشند. مثلا تجهیزاتی که یک فارم (مزرعه) بزرگ با چند صد دستگاه نیاز دارد با تجهیزات مورد نیاز برای یک ماینر کوچک با چند دستگاه قطعا متفاوت است. اما طبق یک قاعده کلی برای انجام استخراج بیت کوین قطعا به موارد زیر نیاز است:

  1. دستگاه استخراج مخصوص (ASIC)
  2. کیف پول بیت کوین
  3. اینترنت (ADSL یا TD-LTE کفایت می‌کند)
  4. برق و کابل‌ و تجهیزات برقی مناسب
  5. خنک‌کننده (کولر یا فن)

دستگاه استخراج مخصوص

در ماه‌های اولیه معرفی بیت کوین، استخراج آن عمدتا با CPU یا همان پردازنده‌‌ها انجام می‌گرفت و کامپیوترهای خانگی معمولی هم می‌توانستند به استخراج سودآور بیت کوین بپردازند. اما با گسترش شبکه بیت کوین و ماینرهای آن، امروزه استخراج به‌صرفه بیت کوین فقط با تراشه‌های مخصوصی به نام‌ ای‌سیک (ASIC) امکان پذیر است. استخراج بیت کوین با کامپیوترهای معمولی یا موبایل سودآوری ندارد.

کیف پول بیت کوین

به عنوان ماینر به یک کیف پول بیت کوین نیاز دارید که درآمدتان را دریافت و ذخیره کنید. نرم افزارهای کیف پول کاملا رایگان هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را در کامپیوتر تا تلفن همراه نصب کرد.

اینترنت

برای ماینینگ بیت کوین نیاز به اینترنت هم دارید. سرعت و حجم اینترنت خیلی مهم نیست بلکه پایداری و قطع و وصل نشدن آن از اهمیت برخوردار است. اینترنت‌های ADSL و TD-LTE برای این کار مناسب هستند.

برق و تجهیزات برقی مناسب

مهمترین موضوع در ماینینگ بیت کوین، برق است. دستگاه‌های استخراج برق زیادی مصرف می‌کنند و حتما باید برق و تجهیزات برقی مناسب داشته باشید تا بتوانید هم از نظر قانونی و هم از نظر ایمنی فعالیت خود را ادامه دهید. طبق قوانین ایران، استفاده از برق خانگی و یارانه‌ای برای استخراج ممنوع است. در ادامه بیشتر در مورد قوانین ماینینگ توضیح داده‌ایم.

خنک‌کننده

دستگاه‌های ماینینگ علاوه بر سر و صدای زیاد، به شدت داغ می‌کنند و باید چاره‌ای برای این موضوع در نظر گرفته شود. برای افزایش طول عمر و کارایی دستگاه، داشتن تجهیزات خنک‌کننده بسیار مهم است.

تهیه دستگاه‌ استخراج بیت کوین

دستگاه ماینر

با گسترش شبکه بیت کوین، استخراج آن با کامپیوتر های معمولی اصلا به صرفه نیست. برای استخراج به صرفه بیت کوین به دستگاه تخصصی که با عنوان ای‌سیک (ASIC) شناخته می‌شوند، نیاز خواهید داشت.

دستگاه‌های استخراج بیت کوین مثل گوشی‌های موبایل در طرح‌ها و مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. هر مدل از جنبه‌های زیر ممکن است با مدل دیگر متفاوت باشد:

  • برند و مدل: شرکت سازنده دستگاه و مدل آن. مثال: Bitmain Antminer S9
  • قدرت پردازش: قدرت پردازش دستگاه استخراج که بر حسب تراهش بر ثانیه (TH/S) نمایش می‌دهند. مثال: ۱۴TH/S – یعنی این دستگاه ۱۴ تراهش قدرت دارد
  • مصرف برق: میزان برق مصرفی دستگاه برحسب وات. مثل ۱۴۰۰W

دستگاه‌های استخراج معمولا ابتدا توسط تولیدکننده با قیمت پایین‌تر پیش‌فروش می‌شوند و بعد در بازار پخش می‌گردند. به جز سایت‌های رسمی تولیدکنندگان، دستگاه‌های استخراج بیت کوین در سایت‌های مختلفی از جمله آمازون و ای بی هم به فروش می‌رسند. البته به دلیل تحریم های ایران، خرید مستقیم دستگاه های استخراج از این سایت‌ها دشوار است و به ناچار باید از واسطه‌ها کمک بگیرید.

نکاتی برای خرید دستگاه استخراج مناسب

به طور کلی مهمترین عواملی که برای خرید دستگاه های استخراج بیت کوین باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

قدرت دستگاه: دستگاه استخراج بیت کوین مورد نظر شما چند هش در ثانیه تولید می‌کند؟ هش بیشتر برابر است با قدرت بیشتر.

مصرف برق: مصرف برق یک دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به طور مستقیم بر سوددهی تاثیرگذار است.

قیمت: این عامل هم نسبت به سرمایه شما باید مورد توجه قرار گرفته شود. زمان بازگشت سرمایه به طور مستقیم با قیمت دستگاه گره خورده است.

دستگاه‌های استخراج به تعداد محدود و در فواصل زمانی مختلف تولید می‌گردند لذا در زمان خرید به جزئیات مدل دستگاه دقت کنید تا در محاسبه سود دچار مشکل نشوید. به عنوان مثال دستگاه استخراج انت ماینر S9 بیت کوین مدل‌های مختلفی دارد و مدل‌های سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ آن در بازار موجود است. بدیهی ست که مدل‌های ۲۰۱۸ آن قدرتمندتر هستند.

این روزها مشاهده می‌شود که افراد سودجو دستگاه‌های از رده خارج شده را با قیمت‌های بالا به افراد ناآگاه می‌فروشند. به همین دلیل حتما در این خصوص تحقیقات لازم را انجام دهید.

دستگاه استخراج را فقط بر اساس قیمت یا فقط قدرت تهیه نکنید. بهترین دستگاه ASIC، کارآمدترین آن است. پربازده‌ترین دستگاه‌ استخراج دستگاهی است که قدرت هش بیشتر و مصرف برق کمتری دارد و به طور کلی زمان بازگشت سرمایه آن سریع‌تر است.

همچنین برخی از دستگاه‌های ماینینگ سودآوری بالایی را نمایش می‌دهند اما بسیار بی‌کیفیت هستند و طول عمر پایینی دارند. همیشه سعی کنید دستگاه‌هایی را در تهیه کنید که به صورت انبوه استفاده می‌شوند و امتحان خود را پس داده‌اند.

حتما پیش از خرید یک دستگاه‌ استخراج، تحقیقات کاملی انجام دهید و از افراد آگاه مشورت بخواهید. بخش پرسش و پاسخ سایت ارزدیجیتال، محل خوبی برای پرسیدن سوالات مربوط به ماینینگ است.

راهنمای دستگاه استخراج بیت کوین
اهمیت زمان بازگشت سرمایه و استفاده گسترده در انتخاب دستگاه استخراج بیت کوین

بهترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین

همانطور که گفتیم دستگاه‌های استخراج بیت کوین در انواع و اقسام مدل‌ها در بازار موجود هستند. شما می‌توانید از بخش ماینرها در سایت ارزدیجیتال، لیست و جزئیات این دستگاه‌ها را مشاهده فرمایید.

ورود به بخش ماینرها

در اینجا ۴ مورد از پراستفاده‌ترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین در سال ۲۰۱۹ را معرفی کنیم. توجه داشته باشید که معیار اصلی برای معرفی این دستگاه‌ها، کاربرد به صورت انبوه است، نه صرفا قدرت.

دستگاه انت ماینر اس ۹ جی (Bitmain Antminer S9j)

Bitmain Antminer S9j
Bitmain Antminer S9j
  • قدرت: ۱۴TH/S
  • مصرف برق: ۱۳۵۰W

این ماینر با وجود این‌که مدت‌های زیادی از عرضه‌اش می‌گذرد، هنوز یکی از پراستفاده‌ترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین در جهان است. Antminer S9 که توسط شرکت بیت مین تولید شده، قدرت حدود ۱۴ تراهش و مصرف انرژی ۱۳۵۰ وات دارد. از سال ۲۰۱۶ تاکنون شرکت بیت مین مدل‌های گوناگونی را از آن به بازار عرضه کرده است. مدل J این دستگاه یعنی Antminer S9j این روزها به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه واتس‌ماینر ام ۱۰ (Whatsminer M10)

Whatsminer M10
Whatsminer M10
  • قدرت: ۳۳TH/S
  • مصرف برق: ۲۱۰۰W

دستگاه‌های واتس‌ماینر با قدرت بالا و قیمت پایین خود هر ماینری را وسوسه می‌کنند. دستگاه M3X تا چندی پیش یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های ماینینگ (مخصوصا در بین ایرانی‌ها) بود اما در حال حاضر با توجه به مصرف برق و سختی شبکه بسیار بالا، تا حد زیادی سوآوری خود را از دست داده است. مدل M10 با ۳۳ تراهش بر ثانیه قدرت، مشکل M3X در بحث مصرف انرژی بالا را ندارد زیرا برای چنین قدرتی مصرف برق ۲۱۰۰W عیب نیست. مدل S این دستگاه یعنی M10S هم با ۵۵ تراهش عرضه شده است. ماینر Whatsminer M10 با قیمت بین ۱,۱۰۰ تا ۱,۷۰۰ دلار در بازارهای جهانی قابل خریداری است.

دستگاه انت ماینر اس ۱۷ (Antminer S17)

Antminer S17
Bitmain Antminer S17
  • قدرت: ۵۳TH/S
  • مصرف برق: ۲۸۰۰W

انت ماینرهای اس ۱۷ و تی ۱۷ در حال حاضر پرچمدارهای شرکت بیت مین هستند که با قدرت هش فوق‌العاده بالا و مصرف برق مناسب نسبت به قدرت، بازگشت سرمایه خیلی سریعی دارند. ماینرها بیشتر توجهشان به مدل اس ۱۷ جلب شده است. مدل‌های مختلفی برای دستگاه‌های S17 عرضه شده که قدرتشان بین ۵۳ تا ۷۳ تراهش متغیر است. به عنوان نمونه مدل S17 حدود ۵۳ تراهش توان پردازشی دارد، در حالی که قدرت مدل S17 پلاس به ۷۳ تراهش می‌رسد. مدل دیگر از این دستگاه‌ها، مدل e است که ۶۳ تراهش توان دارد.

دستگاه Ebang Ebit E11++

دستگاه Ebang Ebit E11++
دستگاه Ebang Ebit E11++
  • قدرت: ۴۴TH/S
  • مصرف برق: ۲۰۰۰W

دستگاه Ebit E11+ از شرکت ای‌بنگ در اکتبر ۲۰۱۸ عرضه شد و با قدرت هش فوق‌العاده بالای ۳۷ تراهش توجهات زیادی را به خود جلب کرد. مدل جدید این دستگاه یعنی Ebit E11++ با قدرت هش ۴۴ تراهش و مصرف برق حدود ۲۰۰۰W بدون اغراق یکی از قدرتمندترین دستگاه‌های استخراج حال حاضر برای بیت کوین است. قیمت ای‌بیت ای‌ ۱۱ پلاس پلاس در سایت رسمی شرکت ای‌بنگ حدود ۲,۰۰۰ دلار است.

آیا می‌توانم با دستگاه استخراج بیت کوین ارزهای دیجیتال دیگر را هم استخراج کنم؟

اغلب دستگاه‌های استخراج ای‌سیک از یک الگوریتم رمزنگاری خاص پشتیبانی می‌کنند. الگوریتم استخراج بیت کوین SHA-256 است. بنابراین شما می‌توانید با دستگاه‌های استخراجی که الگوریتم SHA-256 را استخراج می‌کنند، بیت کوین و چند ارز دیجیتال دیگر که روی این الگوریتم فعالیت می‌کنند را ماین کنید.

توجه داشته باشید که استخراج فقط یک ارز دیجیتال ممکن است. به طور مثال شما نمی‌توانید با یک دستگاه استخراج Antminer S9 همزمان بیت کوین و ارز دیجیتال دیگری را استخراج نمایید و فقط باید یکی را انتخاب کنید.

بررسی سودآوری ماینینگ

سودآوری استخراج
هر کدام از اضلاع این مثلث تغییر کند، سودآوری ماینینگ هم تغییر می‌کند

شما می‌توانید از بخش ماشین حساب استخراج سایت ارزدیجیتال، نسبت به قدرت دستگاه خود، میزان برق مصرفی دستگاه و تعرفه برق سود خود را محاسبه کنید. حتما مطمئن شوید که هزینه‌های برق را به درستی حساب می‌کنید چون سود و ضرر واقعی در این کار به مصرف برق خیلی بستگی دارد.

به طور مثال، قیمت برق صنعتی کیلوواتی حدود ۱۰۰ تومان است و قیمت برق خانگی حدود ۳۰۰ تومان. به عنوان نمونه دستگاه S9 حدود ۱۴ تراهش قدرت دارد و مصرف برق آن هم حدود ۱۳۵۰ وات است. بر همین اساس به راحتی می‌توان در ماشین حساب ماینینگ سودآوری این دستگاه را حساب کرد. حالا طبق گیف زیر سودآوری یک دستگاه S9 را محاسبه کنیم:

آموزش استخراج بیت کوین + معرفی بهترین دستگاه‌های ماینینگ

موارد بسیار زیادی در سودآوری ماینینگ دخیل هستند که مهمترینشان عبارتند از:

سختی استخراج

سختی استخراج پارامتری است که در شبکه بیت کوین تعبیه شده تا بلاک‌های بیت کوین هر ده دقیقه یکبار ساخته شوند نه زودتر. به عبارت دیگر برای این‌که ماینرها نتوانند به یکباره با قدرت زیاد سخت افزارهای خود نتوانند باعث تولید سریع بیت کوین‌ها و بلاک‌های جدید شوند، هر چقدر که قدرت ماینرها بیشتر شود، سختی آن بیشتر می‌شود. بنابراین اگر قیمت بیت کوین پایین باشد، سختی شبکه می‌تواند سودآوری را به شدت کاهش دهد.

قیمت و هزینه‌های برق

تعرفه برق به شدت در سودآوری ماینینگ تاثیرگذار است. به همین دلیل باید به خوبی هزینه‌های برق مصرفی را محاسبه کنید تا بتوانید بازگشت سرمایه خود را بسنجید. قیمت برق بالا اگر با سختی استخراج و قیمت پایین بیت کوین همراه شود، ضرر جبران ناپذیری به ماینرها می‌رساند.

قیمت بیت کوین

قیمت لحظه‌ای بیت کوین هم یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در سودآوری ماینینگ است. به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۸ که قیمت بیت کوین به ۳,۲۰۰ دلار رسیده بود، بسیاری از ماینرها دستگاه‌های خود را خاموش کردند چون استخراج حتی هزینه برقشان را هم تامین نمی‌کرد.

شروع استخراج با پیوستن به استخر استخراج

پس از تهیه دستگاه و انتخاب کیف پول بیت کوین، به مهمترین قسمت آموزش یعنی پیوستن به استخر استخراج و شروع کار می‌رسیم. برای استخراج بیت کوین یا هر ارز دیگری باید به یک استخر استخراج بپیوندید.

استخر استخراج محل مجازی است که استخراج‌کنندگان در آن قدرت پردازش خود را با هم جمع می‌کنند و همه برای استخراج یک بلاک تلاش می کنند. در این روش هر ماینر یا استخراج کننده بر اساس توان پردازشی خود سود می‌برد.

بدون پیوستن به استخر استخراج شانس شما برای ماین یک بلاک بسیار کم خواهد بود و فقط فارم های استخراج بزرگ به صورت مستقل کار می‌کنند. مشهورترین استخرهای استخراج بیت کوین را در تصویر زیر مشاهده می‌‌کنید:

استخرهای استخراج بیت کوین
حجم استخراج در استخرهای استخراج معتبر

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره و آشنایی با چند مورد از بهترین استخرهای استخراج، به مقاله «بهترین استخرهای استخراج بیت کوین در سال ۲۰۱۹» مراجعه فرمایید.

برای شروع کار استخراج، باید یکی از استخرهای استخراج بیت کوین را انتخاب کنید و با مراجعه به سایت رسمی آن تنظیمات مورد نیاز برای راه‌اندازی دستگاه خود را دریافت کنید.

دستگاه‌های ماینر مخصوصا مدل‌های جدید آن دارای رابط کاربری ساده هستند که هر کسی می‌تواند خیلی سریع آن‌ها به استخر استخراج متصل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آموزش راه‌اندازی دستگاه‌های استخراج به بخش «سخت‌افزار استخراج» مراجعه فرمایید.

استخراج بیت کوین بدون خرید دستگاه؟

از نظر تئوری امکان استخراج بیت کوین با کامپیوتر معمولی یا لپ تاپ وجود دارد اما اگر قصد کسب درآمد دارید آن را فراموش کنید.

راه‌ دیگر برای استخراج بیت کوین بدون تهیه دستگاه، استخراج ابری است.

استخراج ابری چیست؟

استخراج ابری

کلود ماینینگ (Cloud mining) یا همان استخراج ابری به آن دسته از خدمات و شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که قدرت پردازش سخت‌افزارشان را به شما می‌فروشند و کارهای مربوط به استخراج و نگه‌داری تجهیزات را انجام می‌دهند.

در واقع کلود ماینینگ بدان معناست که شما بدون خریداری تجهیزات سخت‌افزاری گران‌قیمت، از راه دور و به‌صورت ابری اقدام به استخراج ارزهای دیجیتال می‌کنید. با این کار تنها چیزی که نیاز دارید فقط یک رایانه یا گوشی موبایل خواهد بود تا به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کرده و سودتان را مشاهده کنید.

مزایای استخراج ابری:

  • بدون نیاز به مکان برای استخراج
  • بدون هزینه برق اضافی
  • بدون نیاز به تجهیزات
  • مشکلات خنک کردن تجهیزات وجود ندارد.
  • به تامین و تنظیم کنندگان تجهیزات نیاز نخواهید داشت.

معایب استخراج ابری:

  • ریسک کلاهبرداری
  • استخراج غیرشفاف
  • سود پایین‌تر – اپراتورها باید هزینه های خود را تامین کنند.
  • نوسانات قیمت که ممکن است باعث کم شدن سود یا توقف فعالیت شود.
  • عدم کنترل و انعطاف پذیری

برخی از شرکت‌های فعال در زمینه کلود ماینینگ، و نه همه آنها، یا بر اساس مدل‌های کاری ناسالمی کار می‌کنند و یا تنها به دنبال خالی کردن جیب شما هستند. منظور از مدل‌های ناسالم این است که در پایان یا پولتان را از دست می‌دهید یا سود شما کمتر از هنگامی خواهد بود که به‌صورت مستقیم در بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنید.

در استخراج ابری به دلیل عدم شفافیت بالا، خطر کلاهبرداری زیادی است، به این معنی که با پول شما هیچ‌گونه استخراجی انجام نمی‌شود بلکه فقط آرام آرام مقدار کمی بیت کوین به شما می‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استخراج ابری و آشنایی با معتبرترین سایت‌های استخراج ابری به پست این پست مراجعه کنید: استخراج ابری (Cloud mining) چیست؟/ معرفی سایت‌های کلود ماینینگ

وضعیت قانونی استخراج بیت کوین در ایران

ماینینگ بیت کوین

به‌روزترین اخبار قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال و استخراج در ایران را از این لینک مطالعه کنید.

استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در ایران قانونی است اما باید برای انجام آن از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت شود. استخراج ارزهای دیجیتال در ایران بدون مجوز غیر مجاز اعلام شده است.

استخراج به‌‌صرفه‌ی بیت کوین از طریق دستگاه‌های استخراج به‌نام ای‌سیک (ASIC) انجام می‌شود. این دستگاه‌ها وارداتی هستند. تا پیش از تیر ماه ۹۸، اداره گمرک ایران، واردات دستگاه‌های استخراج را ممنوع کرده بود و این دستگاه‌ها عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند. همین باعث شده که قانون، حق ضبط و توقیف این دستگاه‌ها را داشته باشد.

در ۲۲ تیر ۹۸، گمرک ایران اطلاعیه‌ به ستادهای نظارت و گمرکات اجرایی ابلاغ کرد که بر اساس آن دستگاه استخراج ارز دیجیتال با عنوان ماینر در ردیف گمرکی ۸۴۷۱۹۰۹۰ قرار می‌گیرند. در این ردیف گمرکی عمدتاً دستگاه‌های کارت‌خوان، پین‌پد یا رمزخوان‌ها و برخی دیگر از ابزارهای بانکی قرار می‌گیرند.

با این حال در ۳۱ تیر ۹۸، معاون گمرک ایران گفت که گمرک فقط ردیف تعرفه دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال را تعیین کرده است و این به معنای آغاز ترخیص این دستگاه‌ها نیست. طبق گفته معاون گمرک، برای ترخیص دستگاه‌های استخراج هم اخذ مجوز از وزارت صنعت ضروری است.

بنابراین استخراج در ایران یک صنعت بوده و قانونی است اما باید مجوزهای لازم را از وزارت صنعت دریافت کرد، در غیر این صورت سازمان برق می‌تواند جلوی استفاده از برق برای این فعالیت را بگیرد و همچنین نیروی انتظامی حق ضبط دستگاه‌ها و حتی انجام اقدامات قضایی را دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.