×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 22 September , 2024

اقتصاد زمانه : هشتم شهریور، سالروز شهادت ۲ یار دیرین امام (ره) و انقلاب و ۲ اسوه علم و تقوا، شهید محمد علی رجایی، رئیس جمهور و محمد جواد باهنر، نخست وزیر که نمونه ای از دولتمردان مردمی بودند.

به همین منظور همه ساله دوم تا هشتم شهریور به نام “هفته دولت” نامگذاری شده است.

در پاسداشت این هفته و نیز برای آشنایی مردم عزیز ایران اسلامی با دستاوردهای سازمان ملی استاندارد ایران در دولت مردمی سیزدهم، بخش هایی از مهم‌ترین دستاوردهایی که در آغاز “دوره تحولی” این سازمان وعده آن داده شده بود؛ تبیین شده است که در ادامه از نظرتان می گذرد …

استانداردسازی خدمات، یکی از مهمترین رویکردها؛

استاندارد سازی و ارزیابی انطباق در ۵ محور خدماتی با هماهنگی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی از جمله وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت آموزش و پرورش، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و سازمان بهزیستی کشور، سال گذشته انجام رسید و در سال جاری ۱۵ خدمت دیگر در دستور کار قرار گرفت.

طرح سنجش نرخ کیفیت؛

سال گذشته طرح سنجش نرخ کیفیت کالا به منظور ارتقاء کیفیت کالاهای اثرگذار سبد کالاهای اساسی مردم، برای ۴۰ گروه کالایی مشمول استاندارد اجباری در ۳۱ مرکز استان اجرا شد، این۴۰ قلم به ترتیب شامل ۱۹ قلم کالای صنایع غذایی، ۱۴ قلم کالای صنایع غیرفلزی و ۷ قلم کالای فلزی بود و در مجموع میزان نرخ کیفیت کالاها ۷۱٫۴۲ درصد برآورد شد.

مقابله با کم فروشی در طرح پایش کمیت فرآورده ها؛

در مرحله اول طرح کنترل بازار کالاهای اساسی مشمول یارانه در ۱۴ استان، ۴۱ درصد کم فروشی در محصول برندهای مختلف احصاء شد، سپس اجرای این طرح در واحدهای تولیدی سراسر کشور به افزایش خود کنترلی واحدهای تولیدی منجر گردید . هم اکنون نیز با برگزاری هفتگی طرح پایش کشوری و اجرایی شدن عوامل بازدارنده، آمار کم فروشی کاهش محسوسی داشت و به حدود ۳۰ درصد در کل کشور رسید.

بهبود کیفیت نان های سنتی؛

بهبود کیفیت نان منوط به ارتقاء کیفیت مواد اولیه، روش های تولید و کنترل زنجیره تامین آن از مزرعه تا سفره است. پس از تدوین استانداردهای ملی مرتبط با گندم، آرد، نان های سنتی و عملیات کشاورزی( ایران گپ) و تصویب اجرای اجباری استاندارد گندم کیفیت نان های سنتی به عنوان قوت غالب مردم بهبود یافت.

از دیگر اقدامات سازمان استاندارد در حوزه غذایی رسیدگی به وضعیت اقلام خوراکی از جمله؛ میوه، گوشت قرمز، مرغ وارداتی و محصولات خام کشاورزی است.

تسریع و تسهیل در ترخیص کالاهای اساسی؛

با روان‌سازی فرآیندها، شناسایی گلوگاه‌ها و رفع موانع وکلان نگری به شرایط روز داخلی و جهانی در حل مسائل و بحران‌ها و تامین کالاهای اساسی و حفظ ذخایر استراتژیک تلاش شد. از این‌رو کارگروه تسهیل و تسریع ترخیص کالاهای اساسی تشکیل شد که جلسات آن به طور مستمر و هفتگی برگزار می‌شود و با رصد، پایش، بررسی و تصمیم‌گیری‌های لازم، ضمن جلوگیری از انباشت کالاها در گمرکات و بنادر و موجبات تسریع صادرات و واردات فراهم شد.

صدور پروانه محصولات حلال با هدف توسعه صادرات؛

به استناد قانون، سازمان ملی استاندارد ایران تنها مرجع اعطای نشان حلال در کشور است. لذا به منظور فتح بازارهای جهانی و وجود به بیش از ۱٫۵ میلیارد مسلمان در سطح جهان موضوع مهم ارزیابی انطباق و صدور پروانه حلال برای محصولات ایرانی با هدف توسعه صادرات به‌طور جدی در دستور کار این سازمان قرار گرفت و در چند ماه اخیر بیش از ۱۰۰۰ پروانه حلال برای محصولات ایرانی صادر شد و این روند ادامه دارد.

حضور فعال و مؤثر در عرصه استاندارد بین‌المللی؛

مشارکت فعال ایران در اجلاسیه ISO و همچنین عضویت در هیئت مدیره، کمیته استراتژیک، کمیته انتصابات و کمیته بازنگری اساسنامه مؤسسه اسمیک نقشی تعیین‌کننده در نظام استاندارد کشورهای اسلامی به سازمان ملی استاندارد ایران داده است. این سازمان پیگیر راه‌اندازی مؤسسه منطقه ای اکو-ریسکام با ریاست ایران است. همچنین این سازمان مسئولیت مدیریت ۷ دبیرخانه بین المللی و منطقه ای را عهده دار است و در این کمیته ها تاکنون ۲۴۹ استاندارد تدوین و منتشر شده و ۲۳۶۵۵ نظر اصلاحی برای پیش نویس استانداردهای بین المللی ارائه شده است.

جایزه ملی کیفیت ایران مبتنی بر مدل کیفیت جهان اسلام؛

جایزه کیفیت جهان اسلام، مبنای اعطای جایزه ملی کیفیت ایران قرار گرفت. این مدل، ساختاری مدیریتی است که با به‌کارگیری مبانی تخصصی و با تکیه بر اصول و مفاهیم ناب اسلامی و توجه به ارزش های انقلاب اسلامی، منویات امامین انقلاب و اسناد بالادستی و سیستم خود ارزیابی، در کارگروه تخصصی سازمان ملی استاندارد ایران تدوین و پس از اخذ نظرات اعضای کمیته فنی تصویب شد و به عنوان ملاک اعطای جایزه ملی کیفیت ایران قرار گرفت.

اولویت بندی در تدوین استانداردهای خودرو؛

در راستای تحقق ماده ۲۴ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ۱۰۰۰ استاندارد ملی در زمینه خودرو و قطعات متناسب با اولویت های این صنعت و رویکرد تامین منافع ملی، حقوق مصرف کنندگان و اتکا به دانش ملی و بومی با همکاری وزارت صمت، مراکز علمی و پژوهشی، شرکت های بازرسی و پژوهشگاه استاندارد تدوین شد.

حفظ بازارهای صادراتی و ایجاد زبان مشترک در تجارت بین الملل؛

با شروع دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران تا کنون ۱۵ تفاهم نامه با کشورهای اندونزی، ویتنام، قزاقستان، سنگال، روسیه، ترکیه، ازبکستان، قطر، عمان، غنا و سوریه در جهت استفاده از ظرفیت های فنی و علمی متقابل به امضا رسید.

تدوین و اجرایی شدن برنامه راهبردی استاندارد سازی کشور؛

در راستای تحقق رهنمود های رییس محترم جمهور در یکصد و هفدهمین اجلاسیه شورای عالی استاندارد، سند راهبردی استانداردسازی کشور، مشتمل بر ۱۰ راهبرد، ۲۵ هدف اختصاصی و بیش ۱۰۰ برنامه اجرایی به تصویب رسید. با اجرایی شدن این برنامه، سازمان ملی استاندارد ایران، رتبه نخست استانداردسازی منطقه ای را کسب و در استانداردسازی بین ‏المللی پیشتاز خواهد بود، این برنامه منافع ملی را به دنبال داشته و با ارتقای سطح کیفی محصولات و خدمات، علاوه بر ارتقای کیفیت زندگی مردم، محصولات ایرانی سهم عمده ای را در بازار داخلی و خارجی به ویژه بازار جهان اسلام بدست می آورند.

استفاده از ظرفیت لجستیکی و آزمایشگاهی بخش خصوصی؛

تقویت و گسترش بانک ارزیابان ، برگزاری دوره های مستمر آموزشی فنی و تخصصی. هوشمند سازی فرایند های اعتبار بخشی ، تسریع درفرآیند، فسادستیزی و شفافیت ، احیای شورای تایید صلاحیت ایران ، ایجاد و بازنگری فنی و تخصصی دامنه های آزمایشگاه ها و نهاد های بازرسی متناسب با نیاز کشور و الزامات بین المللی ، افتتاح حدود ۲۰۰ آزمایشگاه و اعطای مجوز به ۱۰۸۰ نهاد ارزیابی انطباق در یک هزارو ۹۷۳ دامنه فعالیت از مهمترین اقدامات جهادی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران از ابتدای سال گذشته تا کنون بوده است.

تدوین، بازنگری و اصلاح سیستم مدارک ، مدیریت کیفیت؛

سازمان ملی استاندارد ایران، درحوزه سیستم مدارک مدیریت کیفیت با هدف ایجاد شفافیت، حذف رانت و مبارزه بافساد و افزایـش بهره‌وری به منظور ایجاد شفـافیت، حذف رانـت و مبارزه با فساد و افزایش بهره‌وری با اصلاح سیستم و روش‌ها از سال ۱۴۰۰ تا کنون ۱۷ مورد تدوین و بازنگری و ۸ مورد منسوخ و ۴ مورد پیشنهاد ابطال داشته است.

دولت هوشمند؛ امنیت فضای مجازی؛

با اتصال سامانه‌های تخصصی و خدمات سازمان به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ؛ مجوز شروع کسب و کار از طریق درگاه ملی به موقع صادر می شود. همچنین با یکپارچه سازی سامانه های عمومی سازمان ، ارتباط زیرساختی با شبکه ملی اطلاعات در جهت تبادل داده بین دستگاهی ایجاد شده است.

راه اندازی سامانه یکپارچه نظارت های مردمی و تلفن گویای ملی ۳۱۵۱۷ و راه اندازی سامانه کدگذاری و تعیین ماهیت مشتقات نفتی از دیگر اقدامات مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی می باشد.

استاندارد سازی محصولات دانش بنیان؛

دستورالعمل «اعطای مجوز دانش‌نماد» در کمیته سیستم مدیریت کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران تهیه، تدوین و ابلاغ شد.

بیش از ۶۰ نشان دانش‌بنیان و فناورانه در دوره تحولی دولت مردمی سیزدهم به‌منظور کمک به چرخه تجاری‌سازی و افزایش صـادرات کالاهـا و خدمات دانش‌بنیان صادر شد. امسال نیز ۹۳ کارگاه آموزشی و فناورانه در حوزه دانش‌بنیان در سراسر کشور برگزار گردید.

ارتقاء استانداردهای صنعت خودرو؛

سازمان ملی استاندارد ایران پس از اخذ تعهد مکتوب کیفی از خودرو‌سازان، بسته ۱۵‌گانه صنعت خودرو را مصوب کرد که رفع تعلیق ۹ استاندارد از مجموع ۸۵ استاندارد اجباری خودرو یکی از آنها بود. همچنین خودرو‌سازان مکلف به استفاده از قطعات استاندارد، افزایش دامنه شمول استاندارد‌های کارخانه‌ای، رفع عیوب پر تکرار، استقرار سیستم مدیریت کیفیت، عدم پیش فروش پیش از اخذ تأیید نوع خودرو و استفاده از QR code شدند. یادآور می شود؛ با اقدام سازمان ملی استاندارد ایران ۵ خودروی بی‌کیفیت از چرخه تولید خارج شد.

اجرای اجباری استاندارد محصولات پرمصرف؛

درخواست اجرای اجباری استاندارد تمامی سوخت های اصلی شامل بنزین، گازوئیل، مازوت و گاز طبیعی و همچنین برچسب پوشاک، لباس زیر و لباس بچه گانه، انواع نوشت افزار، آفت کش ها، لوازم آرایشی، کاغذ و مقوای کتب درسی، مبلمان و کیسه زباله برای افزایش نظارت بر کیفیت به شورای عالی استاندارد ارسال شد. همچنین استاندارد واحد مسکونی در دست تدوین است. جلوگیری از عرضه کالای غیراستاندارد در فروشگاه های اینترنتی نیز از دیگر برنامه های این حوزه است.

استانداردهای محیط زیستی و قانون هوای پاک؛

با تجدیدنظردر استاندارد ملی نفت کوره در کمیته ملی، میزان گوگرد مجاز نفت کوره، از ۵/۳ درصد به ۸/۰ درصد کاهش یافت. استاندارد دوام کاتالیست مصوب و استاندارد کاتالیست تدوین شد. استاندارد ملی طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال بخارات بنزین) تدوین و به تصویب رسید. در ادامه با بهره‌برداری از سامانه تحت وب، بازرسی از موتورخانه های ساختمانهای اداری و غیر اداری تسهیل شد. هچنین استاندارد ملی استفاده از تجهیزات پس‌پالایش در موتورهای دیزل در شورای عالی استاندارد به تصویب رسید.

بسته تحولی رشد تولید کیفی در دولت مردمی؛

بسته تحولی بهار خدمت در دولت مردمی از سوی رییس سازمان ملی استاندارد ایران برای اجرا ابلاغ شد. این بسته در جهت توسعه استاندارد کالا و خدمات با رویکردی جهادی، اقتصادمحور، تسهیل‌گر، فرصت‌ ساز، مولد، دانش‌ بنیان، عملیاتی و کاربردی در سه فصل، تسهیل و تسریع در ارزیابی انطباق کالا و خدمات، استاندارد سازی نوین علم پایه و اعتبار بخشی و توسعه فناورانه و هوشمندسازی در ۴۶ بند، تهیه و تدوین شد.

برگزاری ۳ جلسه شورای عالی استاندارد به ریاست رییس جمهور محترم ؛

در کمتر از ۲ سال با برگزاری ۳ جلسه شورای عالی استاندارد با ریاست رییس جمهور محترم؛ ۳۲ مصوبه با محوریت سلامت، کاهش آلودگی هوا و کمک به محیط زیست و حمایت از تولیدات با کیفیت صنعتی، تعیین معیار مصرف انرژی ساختمان های اداری، خدمات، لوازم التحریر، پوشاک و البسه، خودرو و…به تصویب رسید.

استاندارد مدعی العموم کیفیت:

باستناد قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در جایگاه دستگاه حاکمیتی مستقل و به نمایندگی از مردم عزیز ایران اسلامی به عنوان مدعی العموم کیفیت، وظیفه سیاست گذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد را بر عهده دارد که در دوره تحولی دولت مردمی سیزدهم بنای امورات خود را بر افزایش کیفیت صادرات و واردات گذاشته و در این راه از هیچ کوششی دریغ نداشته است.

استاندارد مردمی-دولت مردمی؛‌

راهبرد نظام استاندارد کشور بهره مندی از زندگی با کیفیت به ویژه کالا و خدمات در خور شان مردم است. از این رو نظام استاندارد کشور در دولت مردمی سیزدهم برای نخستین بار با پیگیری مطالبات و حقوق عامه مردم از طریق استاندارد سازی نوین علم پایه به عنوان استاندارد سازی مردمی تجلی یافته است. به عنوان مثال در اجرای طرح عیدانه ، مطابق قانون به استاندارد سازی خدمات باکیفیت ورود شد.

ظرفیت نخبگانی در خدمت استاندارد؛

در دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران در دولت مردمی استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی در فرآیندهای پژوهشی، اجرایی، مدیریتی و همکاری های دوجانبه و چند جانبه بصورت عملیاتی به منصه ظهور رسید. بطوریکه حدود ۵۰۰ نخبه و هیات علمی از دانشگاه های معتبر کشور مورد مصاحبه فنی و تخصصی قرار گرفته اند و از این تعداد ۶۰ نفر در ستاد سازمان و استانها برای پست های مدیریتی منصوب و تمام مدیران دولت قبل برکنار شدند.

استاندارد سازی علم پایه و کاربردی؛

در راستای تحقق ماده ۲۴ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی؛ ۱۰۰۰ استاندارد ملی در زمینه خودرو و قطعات متناسب با اولویت های این صنعت و رویکرد تامین منافع ملی، حقوق مصرف کنندگان و اتکا به دانش ملی و بومی با همکاری وزارت صمت، مراکز علمی و پژوهشی، شرکت های بازرسی و پژوهشگاه استاندارد تدوین شد.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.