×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024

اقتصاد زمانه :  سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ایران در راستای اهمیت به شفافیت عملکردی دارای تحول چشمگیر و جهش در مسیر دیداری شفاف آحاد جامعه در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم بوده است. تعیین تکلیف و جلوگیری از رسوب کالا در انبارها از برنامه‌های سال ۱۴۰۲ بوده است. در ۲ سال دولت سیزدهم، این سازمان ۵٨ هزار متر مربع انبار ملکی داشت که ١۴ درصد انبارها ملکی بودند این آمار در دولت سیزدهم به ٣۵ درصد رسید.

به گزارش اقتصاد زمانه ، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی مکانیزم‌هایی برای تحقق اهداف شفافیت در عملکرد و فعالیت این سازمان در دو سال فعالیت دولت سیزدهم را در دستور کار خود قرار داد. برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان در حوزه اموال تملیکی به منظور کاهش کمبود اقدامات قبلی و در خصوص کاهش تورم، رونق اقتصاد و افزایش تولید پیاده کرده است.

به طور مخصوص، سازمان تغییرات مثبتی در جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی انجام داده است. درباره این موضوع، رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت آن و بازدید از انبارهای اموال تملیکی در بوشهر، سه خط مشی اصلی را تعیین کرده است. این سه خط مشی شامل تعیین تکلیف کالاها، سازماندهی انبارها و ایجاد ساختار سازمانی موثر است. نتیجه این تلاش‌ها این است که تکلیف کالاهای موجود در انبارها، که حتی از دهه ۷۰ میلادی در آن‌ها بودند، تا سال ۱۴۰۰ به شکل کامل و بر طبق برنامه تعیین شده به حلقه تکلیف کشیده شده است.

آمارهای سازمان اموال تملیکی در سال ۱۴۰۱

آمارها نشان می‌دهند که سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تغییرات مثبتی در فرایندها و اجرای وظایف خود در راستای سیاست‌های دولت داشته است. این رشد قابل توجه تا سال ۱۴۰۱ باعث شده‌است که فروش کالاهای اموال تملیکی به نسبت ۴۵۰ درصد افزایش یابد.

در سال گذشته، کالاهایی به ارزش ۳۱ هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان تعیین تکلیف شده اند و از این مبلغ ۱۱ هزار میلیارد تومان برای فروش اختصاص داده شده است. رشد فروش کالاها در سازمان با برگزاری مستمر حراج‌های حضوری و الکترونیکی، استفاده از روش‌های نوین فروش (مانند عرضه سازمان در بورس کالا) و برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی سامانه حراج خرده‌فروشی برخط و جلسات منظم شورای فروش اموال منقول به دست آمده است.

تعیین تکلیف نسبت به ۳۰ سال گذشته، یعنی از زمان تاسیس سازمان تا سال ۱۴۰۰، ۳۱ برابر شده است و همچنان در حال رشد است. در ۴ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعیین تکلیف کالاها ۲۷۹ درصد رشد داشته است.

سال ۱۴۰۱، نسبت اعاده دادرسی در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به کل سال‌های فعالیت سازمان ۴۲ برابر شده است. همچنین، فروش اموال تملیکی نسبت به کل سال‌های فعالیت سازمان ۴۷ برابر شده است. در سال گذشته، اعاده کالای متروکه نسبت به کل سنوات فعالیت سازمان اموال تملیکی با رشد ۱۰۲۵ درصدی ۴۷ برابر شد.

برنامه‌ها و دستاوردهای اموال تملیکی در سال ۱۴۰۲

ساماندهی انبارهای اموال تملیکی در دولت سیزدهم مورد تاکید بود که در مسیر تجهیز انبارها مشکلاتی وجود داشت اما در این باره تدابیری صورت گرفت و نیاز به ایجاد ذی حساب در استان‌ها در دستور کار این سازمان قرار گرفت. به همین منظور، ٨١ هزار متر مربع در دولت سیزدهم انبار خریداری شد که ١.۵ برابر عمر سازمان اموال تملیکی بود.

علاوه بر این، سامانه حراج خرده‌فروشی برخط در شهریور۱۴۰۲ به صورت رسمی افتتاح شد. این سامانه در بستری رقابتی و شفاف وجود دارد و کارکنان دولتی به صورت قانونی امکان شرکت در این حراج را دارند.بر این اساس از خردادماه تا کنون ٢١ حراج برخط از طریق این سامانه توسط ۶ استان برگزار شده است و به زودی این حراج در تمام استان‌ها برگزار خواهد شد. قیمت‌ انواع کالاها در این سامانه از بازار کمتر است و عموم مردم هم به صورت عادلانه امکان دسترسی به این سامانه را از طریق سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و ستاد الکترونیک دولت دارند.

در سال جاری، ۲ هزار میلیارد تومان ملک در جدیدترین مزایده املاک تملیکی حراج شد و ۶ هزار تن گندم خوراکی مصرف انسانی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال را به قیمت مصوب دولتی برای حمایت از تامین کالا‌های اساسی استان به اداره‌کل غله واگذار کند و هزینه حاصله به خزانه دولت واریز گردید.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.