×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۹ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 30 September , 2024

اقتصاد زمانه : مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: مجوز عرضه اوراق قرض‌الحسنه از بانک مرکزی دریافت شده و با کمک سازمان بورس برای نخستین بار اوراق قرض‌الحسنه در بازار سرمایه منتشر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهرایران، دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک در گفت‌وگو با “شادا” اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ سود بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۷۴۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۴۰ درصدی به رقم ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسید.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: همچنین در سال ۱۴۰۰، منابع بانک از رقم ۴۹هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ با رشد ۷۴ درصدی در سال ۱۴۰۰ به رقم ۸۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ وام‌های پرداختی نیز رشد داشته، گفت: در این مدت ۴۲۳هزار میلیارد ریال وام پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۰۴هزار میلیارد ریال رشد داشته است. سقف وام قرض‌الحسنه نیز از ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

شمسی‌نژاد خاطرنشان ساخت: در ۶ماهه نخست امسال یک میلیون و ۳۲۰هزار فقره وام پرداخت شده که نسبت به سال گذشته که یک میلیون و ۱۰۰ هزار فقره بوده ۲۰ درصد رشد داشته است.

پرداخت ۶۴۰۰ میلیارد ریال وام فرزندآوری در ماه

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به وام تکلیفی پرداخت شده از سوی این بانک بیان کرد: طی نیمه نخست سال جاری برای ازدواج ۲۴هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال وام پرداخت شد که نسبت به سال گذشته ۱۲هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بوده رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. وام کمیته امداد نیز با رشد ۲۰۰ درصدی از ۱۷۰۰ میلیارد ریال به ۵هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال رسیده است. همچنین پرداخت وام به بهزیستی با رشد ۴۸۰ درصدی به رقم ۱۹۵۰ میلیارد ریال رسید، ۶۴۰۰ میلیارد ریال نیز برای فرزندآوری پرداخت شده است.

وی با اشاره به پرداخت وام بدون ضامن گفت: مصوبه‌ای که وزارت امور اقتصادی و دارایی صادر کرد، به بانک‌های قرض‌الحسنه کمک کرد و اکنون طبق این مصوبه برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها از طریق این بانک‌ها حقوق پرسنل خود را پرداخت می‌کنند که این موضوع به پرداخت وام بدون ضامن کمک می‌کند. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال جاری حدود ۱۴۰هزار فقره وام بدون ضامن به ارزش ۳۸هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال پرداخت کرده است.

شمسی‌نژاد همچنین به فعال کردن سامانه اعتبارسنجی ضمان، سفته الکترونیک و توثیق سهام اشاره کرد و افزود: در ۶ ماهه نخست امسال ۳۰۰ مورد توثیق سهام داشتیم.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درباره آخرین وضعیت افزایش سرمایه این بانک اظهار داشت: در اردیبهشت ماه ثبت ۱۴۰۰ میلیارد ریالی افزایش سرمایه صورت گرفت و سرمایه بانک را از ۳۴۰۰ میلیارد به ۵هزار میلیارد تومان از طریق سود و عملکرد مالی سال ۱۴۰۰ افزایش دادیم. مجدداً از ۵هزار میلیارد به ۱۰هزار میلیارد تومان کمکی است که وزارت امور اقتصادی و دارایی در بودجه در نظر گرفته است. افزایش سرمایه از طریق بانک‌های سهامدار صورت خواهد گرفت و اقدامات آن انجام شده است.

افزایش سرمایه، کفایت سرمایه بانک را بهبود می‌بخشد

وی ادامه داد: سعی شده از طریق آورده غیرنقدی سهامداران افزایش سرمایه داده شود که می‌تواند در زمینه بهبود نسبت ۴۰ درصدی شعب استیجاری بانک مؤثر باشد. که محاسن خوبی دارد از جمله اینکه اموال مازاد بانک‌های سهامدار کاهش می‌یابد، نسبت‌های مالی را بهبود می‌بخشد، هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد، عملاً شعب بانک‌ها را خواهیم گرفت و تجهیز و لجستیک آن راحت‌تر خواهد شد. همچنین اگر تا پایان سال بتوانیم افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را اجرایی کنیم، نسبت کفایت سرمایه بانک افزایش می‌یابد و هزینه اجاره را کاهش می‌دهد و نسبت دارایی‌ها را بهبود می‌بخشد.

شمسی‌نژاد درباره کفایت سرمایه این بانک نیز گفت: در حال حاضر نسبت کفایت مطلوب است. نسبت کفایت سرمایه بانک تقریباً ۹.۵ درصد است که بالاتر از حد مجاز ۸ درصد قرار دارد. با افزایش سرمایه در پیش رو نیز مجدداً نسبت کفایت سرمایه افزایش می‌یابد. در واقع به دلیل افزایش میزان وام‌های پرداختی، کفایت سرمایه بانک کاهش یافته بود که با افزایش سرمایه مجدداً رشد می کند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خاطرنشان ساخت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال افزایش سرمایه انجام شود، مکاتبات با بانک مرکزی صورت گرفته و نامه برای دریافت املاک به بانک‌های سهامدار ارسال شده است.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.