×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024

اقتصاد زمانه : امروز تامین برق و گاز به دلیل کمبود حامل‌های انرژی به مهم‌ترین نگرانی فعالان معدنی و فولادی کشور تبدیل شده است و این در حالی‌ است که باید اولین دغدغه آنها تولید و افزایش و توسعه واحدهای تولیدی، ایجاد اشتغال و در نهایت تولید ثروت باشد.

به گزارش اقتصاد زمانه ، دکتر علی امرایی، مدیرعامل شرکت فولاد سنگان در گفت‌وگو با ماهنامه تخصصی پردازش با اعلام این مطلب گفت: هم‌اینک مصرف گاز صنایع یک رقمی (۷تا ۹ درصد) است و این عدد آنقدر بزرگ نیست که شرکت‌های خالق ارزش‌افزوده و ثروت برای کشور به‌خاطر آن به مدت طولانی متوقف شوند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت بدلیل قطع سه هفته‌ای برق روزانه ۲۰ میلیارد تومان عدم‌النفع تولید گندله داشته است، افزود: این همه مشکلات و فشارهای ناشی از کمبود برق و گاز در حالی صورت می‌گیرد که عموم واحدها و بویژه شرکت فولاد سنگان همه تعهدات و الزامات مربوط به پرداخت‌های قانونی خود اعم از مالیات، حقوق‌دولتی و… را به موقع انجام داده است، بنابراین ما نیز از دستگاه‌های مسوول انتظار داریم که در ارایه خدمات به تعهدات خود عمل نمایند.

مدیرعامل فولاد سنگان به موضوع پیشنهاد واگذاری پهنه‌های گازی به کنسرسیوم‌های بزرگ فولادی و پتروشیمی جهت استحصال و تامین گاز صنایع نیز گفت: اساسا صنعت نفت و گاز صنعت‌ های‌تک و پیچیده‌ای است و نیاز به استفاده از تخصص‌های داخلی، خارجی و سرمایه‌گذاری فراوان دارد که صرفا دولت باید با برنامه‌ریزی اصولی و با صرف کمترین زمان ممکن اقدام به انجام پروژه‌های نفت و گاز نماید تا گاز و برق مورد نیاز صنایع به صورت ریشه‌‌ای و اصولی مرتفع شود.

وی گفت: از سال ۹۸ تا کنون با اجرای طرح‌های توسعه و راه‌اندازی کارخانه کنسانتره و سایر پروژه‌ها این رقم به ۱۸۰۰ نفر رسیده است. طبیعی است، در چنین شرایطی کمبود برق و گاز علاوه ‌بر تولید، حتی به اشتغال نیز آسیب می‌زند.

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان برنده شدن در پروژه استفاده از پساب صنعتی شهر تایباد در راستای صیانت از منابع آب و جلوگیری در استفاده از آب قابل شرب را یکی از بزرگ‎ترین ابرپروژه‌های شرق کشور دانست و تاکید کرد که با اجرای این پروژه از بالغ‌بر ۱۲۰ لیتر آب بر ثانیه به مدت ۲۵ سال بهره‌برداری خواهد شد، ضمن‌آنکه فولاد سنگان اولین شرکتی است که سیستم مکانیزه انباشت باطله خشک را با بیش از یک هزار میلیارد تومان آن‌هم با آخرین تکنولوژی روز دنیا سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کرده ‌است.

گفتنی است، یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این پروژه آن است که با راه‌اندازی آن با باطله به هیچ عنوان مخرب محیط‌زیست نخواهند بود و مشکلات احتمالی زیست‌محیطی به‌طور کلی از بین می‌رود.

امرایی، هم‌چنین وضعیت تولید در این کارخانه را یادآور شد و افزود: امسال کارخانه پنچ میلیون تنی گندله‌سازی با ۴۰ روز تعطیلی به دلیل قطع برق و هم‌اینک نیز قطع گاز دچار مشکلات زیادی شده است، به‌گونه‌ای که در ۹ ماهه اول امسال سه میلیون و ۴۷۰ هزار تن تولید صورت گرفته است.

شایان‌ذکر است، طراحی کارخانه گندله‌سازی فولاد سنگان تولید روزانه ۱۶ هزار تن محصول است، اما این کارخانه در حال حاضر بیش از ۱۸ هزار تن تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از فعالیت‌های انجام شده در راستای مسوولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: تشکیل ده‌ها صندوق مالی روستایی همچون صندوق کارآفرینی امید جهت ارایه وام به متقاضیان منطقه، احداث پل‌های متعدد، احداث ۷ مدرسه ۶ کلاسه و کلنگ‌زنی چند مدرسه دیگر به ظرفیت ۴۵ کلاس درسی در ۱۱ منطقه شهرستان، سرمایه‌گذاری بیش از دو هزار میلیارد تومانی در جاده حیدریه به سنگان و خواف با همکاری وزارت راه و… از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های فولاد سنگان در راستای اجرای مسوولیت‌های اجتماعی در منطقه خواف بوده است.

لازم به یادآوری است، در شماره بعد ماهنامه تخصصی پردازش گزارش مشروحی از چگونگی اجرای طرح جامع عمرانی و توسعه خواف و نیز مهم‌ترین عملیات اجرا شده در منطقه منتشر خواهد شد.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.