×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024

به گزارش خبرنگار اقتصاد زمانه، منطقه معدنی گل گهر واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان سیرجان در استان کرمان با داشتن معادن غنی سنگ آهن، مهم ترین منطقه فعال معدنی صنعتی خاورمیانه به شمار می رود. هرچند شناسایی اولیه این کانسار با ارزش، قرن ها قبل اتفاق افتاده و در طول تاریخ بارها بهره برداری کمی از آن شده است، ولی شناخت ارزشمندی این معدن کم نظیر به دوره های اخیر فعالیت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که مدیران و مسئولان دلسوز و آشنا با صنعت و معدن در آن فعالیت خود را آغاز کردند، بازمی گردد. به نحوی که پیشرفت ها و موفقیت های این شرکت در دهه اخیر از تمام دوران فعالیت آن در گذشته بیشتر و چشمگیرتر بوده است و شرکت با برنامه ریزی مناسب و برخورداری از توانمندی مدیران و متخصصان داخلی، مسیر بین المللی شدن را طی می کند و گل گهر را به گوهری در دل کویر ایران تبدیل کرده و باعث شکوفایی و رونق اقتصادی منطقه شده است. 

جلوگیری از خام فروشی و فروش محصول نهایی در بازارهای جهانی

          امروزه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از آخرین فناوری های روز دنیا برای استخراج و فرآوری محصولات خود استفاده می کند و در این زمینه علاوه بر بکارگیری ماشین آلات و تجهیزات مجهز خارجی به استفاده از امکانات و توانمندی های متخصصان داخلی نیز توجه کافی دارد. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در حال حاضربخش قابل توجهی از نیاز کشور به آهن، کنسانتره و گندله را تامین می کند و مازاد تولید خود را در بازارهای بین المللی به فروش می رساند. یکی از سیاست های اصلی این شرکت جلوگیری از خام فروشی است. به همین منظور با تکمیل زنجیره تولید تا محصول نهایی، هم زمینه اشتغال بیشتر جوانان و متخصصان این مرز و بوم را فراهم آورده و هم محصول تولیدی خود را با قیمت روز در جهان به فروش می رساند و خام فروشی در این شرکت جایی ندارد.

چین یکی از خریداران اصلی تولیدات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است، ولی تولیدات این شرکت مشتریان دیگری نیز دارد و بازارهای اروپایی و ترکیه از کشورهای هدف فروش محصولات گل گهر به شمار می روند. هرچند میزان تولید محصول شرکت گل گهر کمتر از کشورهای دارای ذخایر فراوان معدنی است، ولی کیفیت مطلوب تولیدات این شرکت سبب شده که محصولات آن به سرعت در بازارهای جهانی به فروش برسد و مشتریان خاص خود را دارد.

تأکید رهبر معظم انقلاب بر اطلاع رسانی  موفقیت‌ها به مردم
      اقدامات انجام شده، مشکلات و راه های پیشنهادی برون رفت از مشکلات، درجلسه ای که اخیرا جمعی از تولیدکنندگان، مسئولان اقتصادی و صنعتی و معدنی کشور با رهبر معظم انقلاب داشتند، توسط مهندس ایمان عتیقی مدیرعامل جوان شرکت معدنی و صنعتی گل گهر اعلام شد و مقام معظم رهبری بر اطلاع رسانی موفقیت‌های فعالان اقتصادی به مردم  تاکید کردند.

     مهندس عتیقی در این جلسه گفت: معدن با تنوع محصولات، در کنار نفت می تواند تکمیل کننده و مقاوم ساز اقتصاد ایران باشد و برای رسیدن به این منظور، داشتن سیستم جامع اکتشافی ضروری است. اگر به مجموعه شرکت های اقتصادی اعتماد شود، این شرکت ها می توانند به عنوان لکوموتیو اقتصاد ایران چرخ صنایع کوچک را نیز به حرکت در آورده و باعث شکوفایی اقتصاد ایران شوند.

    عتیقی افزود: شرکت های گل گهر با بیش از ۲۵ هزار نیروی انسانی مهندس، متخصص، کارگر و مدیر با میانگین سنی ۳۸ سال با روحیه ای جهادی در دل کویر ایران رشد کرده است و اکنون همه ایران گل گهر را مجموعه ای موفق، موثر در اقتصاد ایران و پررونق می دانند.

     رهبر معظم انقلاب در این دیدار ضمن تاکید بر اطلاع رسانی موفقیت‌های فعالان اقتصادی به مردم،   کارآفرینان و فعالان اقتصادی را افسران، و کارگران را رزمندگان با اخلاص و با صفای دفاع مقدس در مقابل جنگ اقتصادی با امریکا خواندند و گفتند: مسئولان پرتلاش با «ایجاد سند نقشه راهبردی صنعتی» و «مدیریت، هدایت، نظارت و حمایت از تولید» مسیر کاهش و رفع آسیب‌ها و «شتاب گرفتن تولید، اشتغال و پیشرفت کشور» را با تلاش بیشتر ادامه دهند تا آثار این روند در زندگی مردم نمایان شود.

مدیری جوان با روحیه ای جهادی و نگرشی بین المللی

     عتیقی که از جوان ترین مدیران فعال در کشور به شمار می رود، با روحیه ای جهادی و نگرشی جهانی در بخش معدن عهده دار مسئولیت شرکت گل گهر شده است و با همین روحیه و نگرش، علاوه بر سرعت بخشیدن به حرکت رو به جلوی شرکت در زمینه های اکتشاف، استخراج و تولید سنگ آهن و تبدیل آن به محصول نهایی قابل عرضه در بازارهای داخلی و بین المللی، اقدامات قابل توجهی نیز در راستای مسئولیت های اجتماعی شرکت انجام داده و اهداف و برنامه های راهبردی و مهمی برای آینده شرکت ترسیم و راه اندازی نموده است که در گفتگوی حضوری در شبکه دوم صدا وسیما به برخی از آنها اشاره داشت.

وی با اشاره به نقش شرکت گل گهر در ۴۸ طرح بزرگ صنعتی کشور افزود: شرکت گل گهر حدود ۳۰ درصد از بخش مواد اولیه صنایع فولاد کشور را تامین می‌کندو بر اساس این ماموریت خود طرح‌های زیرساختی، بهبود کیفیت و پشتیبانی از ابتدا تا تکمیل زنجیره را در دستور دارد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری این بخش‌ها حدود ۵ میلیارد یورو است که بیش از یک و نیم میلیارد یورو در حال اجراست و ۱.۵ میلیارد یورو امروز رونمایی و عملیات آن آغاز شد و ۲ میلیارد یورو هم طی یکسال آینده در مذاکره با وزارت صمت برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف انجام می‌شود.
آقای عتیقی گفت: قسمت‌های زیر ساختی این طرح ها، ایجاد ۱۰۰۰ مگاوات برق می‌باشد که جزو پشتیبانی شرکت گل گهر است و همچنین خط دوم لوله گاز از دو مسیر به منطقه گل گهر می رسد ،بقیه طرح‌های کیفی برای کسب سهم مناسب در بازار جهانی است، بنابراین بهبود کیفیت محصولات راداریم که کارخانه گندله سازی و افزایش تولید آن را شامل می‌شود.
وی با اشاره به کیفیت گندله تولیدی در شرکت گل گهر پیش بینی کرد: سهم خوبی از بازرار‌های جهانی در آینده نصیب شرکت خواهد شد و این تازه ابتدای کار صنایع فولادی در کار‌های اکتشافات و حفاری می‌باشد که جزو ماموریت ما می‌باشد و در حال حفاری ۱۰ نقطه از کشور هستیم.

       اشتغالزایی و کمک به حل مشکل بیکاری در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی

  • اشتغال بیش از ۲۵ هزار نفر نیروی انسانی در شرکت که عمدتاً از اهالی و بومی منطقه سیرجان و کرمان هستند، تحول عظیمی در این منطقه از کشور به وجود آورده و ضمن رونق بخشیدن به اقتصاد منطقه و کشور، معضل بیکاری را تا حدودی زیادی در استان رفع کرده است. به نحوی که بخش عمده ای از افزایش امید به زندگی و روحیه شاد مردم منطقه در سال های اخیر، حاصل همین اقدامات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است.

بومی سازی ماشین آلات و صرفه جویی ارزی

بومی سازی تراک ۶۰ تنی و آغاز بهره برداری از آن با حضور وزیر صمت، استاندار کرمان، چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مقامات ملی و محلی ار اقدامات مهم شرکت گل گهر است. خرید این تراک از خارج از ایران ۶۰۰ هزار یورو هزینه دارد و ساخت آن با هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ هزار یورو، موجب ۶۰ درصد صرفه جویی ارزی شده است. ضمن اینکه نیاز کشور به محصول خارجی را برطرف کرده و به گونه ای ساخته شده که در آینده قابلیت صادرات و کسب درآمد ارزی نیز دارد. . از دیگر اقدامات ارزشمند شرکت گل گهر، استفاده از مشاوره فنی و تخصصی و تجربیات شرکت های معتبر اروپایی و کانادایی برای بهره برداری از ذخایر سنگ آهن در مجتمع گل گهر است.

  •  
  • شادابی و نشاط مردم منطقه با سرمایه گذاری در ورزش همگانی و قهرمانی

میزان فعالیت و سازندگی شرکت گل گهر در ورزش به گونه ای است که امروزه گل گهر به قطب ورزش ایران تبدیل شده  و منطقه ای که تا همین چند سال پیش کمتر کسی آن را به درستی می شناخت، اکنون یکی از فعال ترین، موفق ترین و موثرترین مناطق ورزش ایران به شمار می رود.

     توجه به ورزش قهرمانی و داشتن باشگاه های فرهنگی و ورزشی حرفه ای در رشته های فوتبال، والیبال، فوتسال، هندبال و…. در دو بخش آقایان و بانوان با زیرساخت ها و زمین های در حد استانداردهای بین المللی موجب شده که باشگاه های گل گهر جایگاه امیدآفرین تازه ای برای جوانان علاقمند به ورزش به حساب آیند و در سطح آسیا و جهانی شناخته شود. در کنار ورزش قهرمانی مدیر عامل و مسئولان این شرکت از ورزش همگانی نیز غافل نبوده و حمایت ها و فعالیت های متعدد گل گهر در ورزش همگانی موجب ایجاد شادابی و نشاط زایدالوصفی در میان جوانان منطقه شده است و منطقه ای که در گذشته نه چندان دور به غلط به خمودگی مردمانش شهره بود، با سیاست ها و راهبردهای صحیح و منطقی مدیران این شرکت، اکنون به یکی از شاداب ترین مناطق کشور تبدیل شده است. 

     حفظ محیط زیست و انتقال آب به فلات مرکزی ایران از خلیج فارس

     حفظ و توسعه محیط زیست در معدن و صنایع معدنی بسیار مهم است و در سال های اخیرشرکت معدنی و صنعتی گل گهر گام های مفیدی در حفظ و توسعه محیط زیست برداشته است. اجرای پروژه های کمربند سبز گل گهر و توسعه فضای سبز در منطقه، شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، پروژه بهبود کیفیت محصول و سولفورزدایی به منظور کاهش آلاینده‌های بخش هوا، احداث کارخانجات بازیابی آب به منظور استفاده حداکثری از پساب کارخانه ها و جلوگیری از هدر رفت منابع آبی، و پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری سیرجان، برخی  از اقدامات بسیار ارزشمند و مهم شرکت گل گهر  در حفاظت از محیط زیست به شمار می روند.

      رونق صنعت گردشگری منطقه

      از دیگر آثار مثبت فعالیت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، رونق صنعت گردشگری در این منطقه است. امروز وقتی صحبت از سیرجان و کرمان و گل گهر می شود کمتر کسی است که ویز گی های گردشگری آن ها را نشناسد یا با خود بگوید این منطقه هیچ جاذبه ای برای دیدن ندارد، بلکه برعکس؛ گردشگران با ورود به منطقه، وضعیت دگرگون شده ای را مشاهده می کنند که حاصل فعالیت مستمر شرکت گل گهر است و آن را به یکی از جاذبه های اصلی گردشگری ایران تبدیل کرده است.

 رشد چشمگیر  درآمد، سود و نماد بورسی گل گهر

    اقدامات شرکت گل‌گهر موجب رشد ٥٢ درصدی درآمد عملیاتی و رشد بیش از ٤٧ درصدی  درآمد عملیاتی تلفیقی این شرکت در سال گذشته شد. همچنین سود خالص شرکت اصلی با رشد ٤٧ درصدی به مبلغ  ٢٠٨٤٥١٢٢٢ میلیون ریال و سود خالص تلفیقی نیز با رشد ٤١ درصدی به مبلغ  ٢٧٩٧٠٤٥٠٩ میلیون ریال رسیده است

بررسی سهام گل گهر با نماد معاملاتی کگل، نشان دهنده  رشد ٩٠درصدی آن  را از ابتدای سال ١٤٠٠ تا کنون و نمایانگر اطمینان بازار سرمایه به گل‌گهر است. وضعیت نماد گل گهر در مقایسه با سایر نمادها نشان می دهد که این شرکت در زمره شرکت های پیشرو در بورس است.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.