×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 21 September , 2024

اقتصاد زمانه : کریمی تفرشی گفت: تحریم های اقتصادی همیشه تبعات مثبت و منفی بسیاری را در هر کشوری به دنبال خواهد داشت.
به گزارش اقتصاد زمانه ، مهدی کریمی تفرشی، کارآفرین برتر جهان اسلام اظهار کرد: کم شدن میزان صادرات، افزایش هزینه واردات، ایجاد پدیده قاچاق، کم شدن منابع ارزی و رانت و فساد و دلال بازی و تورم از آثار مخربی هستند که ضربه ها و آسیب های سنگینی در شرایط تحریم به دنبال خواهند داشت. مقدار وابستگی بخش های مختلف اقتصادی یک کشور به دیگر کشورها، مهمترین معیار ارزیابی در تعیین میزان آسیب پذیری یک کشور در شرایط تحریم های اقتصادی محسوب می شود.

وی افزود: واقعیت این است، صنایعی که مادر هستند و نیز بخش های از صنعت که معمولا فناوری، تجهیزات و عواملی که لازمه تولید است مانند مواد اولیه و مواد واسطه ای خود را از دیگر کشورها وارد می کنند و نیز صنایعی که صادرات محورند و نگاهشان به بازار دیگر کشورهاست معمولا بالاترین میزان آسیب را از شرایط تحریم های فلج کننده اقتصادی تجربه می کنند.
روایت تحریم؛ روایتی از جنگ ناجوانمردانه دشمنان علیه ملت ایران + عکس

کارآفرین برتر جهان اسلام یادآور شد: قدر مسلم اینست که علیرغم تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران و ضرباتی سنگینی که این تحریم ها بر بدنه اقتصاد، تولید و صنعت ایران وارد کرد، اما این ضربه های سنگین منجر به این شد که تولیدکنندگان به نقاط ضعف و وابستگی‌هایشان به واردات از دیگر کشورها آگاه شوند و به دنبال تحولی نو برای خودکفایی باشند. تحریم‌ها منجربه این شد که خرید بسیاری از کالاهای وارداتی دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد و این خود منجر به رونق تولید داخل و نیز توجیه پذیری صادرات شد.
تامین نیازهای بازار داخلی توسط تولید کنندگان داخلی

کریمی تفرشی اذعان کرد: تحریم ها تولیدکنندگان داخلی را تشویق کرد تا با قدرت و انگیزه بالاتری در صدد تامین نیازهای بازار داخلی و نیز تلاش بیشتر برای موفقیت در عرصه صادرات باشند و این خود سبب شد از منابع عظیم و ارزشمند کشورمان حداکثر استفاده صورت گیرد. از طرفی این امر باعث شد تولیدکنندگان برای ارتقای کیفیت محصولات خود تلاش بیشتری کنند. از طرف دیگر برخی صنایع به شدت با افت کیفیت کالاهای خود مواجه شدند. اینها همان صنایعی بودند که به شدت به واردات کالاها و مواد اولیه و مواد واسطه ای وابستگی داشتند. این موضوع برای صنایع کشور بسیار چالش برانگیز و بحث برانگیز است و این خود زنگ هشداری است تا بتوانیم یک تحول جدی در ایجاد خودکفایی هر چه بیشتر و عبور از اقتصاد واردات محور که سم اقتصادی هر کشوری است ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: ظهور تحسین برانگیز شرکت های دانش بنیان و پیشرفت هایی که در عرصه فناوری در سال های اخیر داشتیم خود یکی دیگر از آثار مثبت تحریم هاست که نمی توان آن را نادیده گرفت سال ها فشار و تحریم منجر شد به یک خود باوری و عزم ملی که خوداتکایی و خودکفایی ملی دستاورد شیرین آن است. پس از سالها تحریم کشورمان در حوزه استارتاپ ها نیز جهش قابل ملاحظه ای داشت که جای تامل دارد.

کریمی تفرشی در پایان گفت: قطعا اگر بر منابع عظیم خدادادی کشورمان و منابع انسانی نخبه، دانشمند و علم و فناوری داخلی همت گماریم قطعا تحریم ها در هیچ برهه ای از تاریخ قادر نخواهند بود اقتصاد این کشور را فلج کند.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.