اقتصاد زمانه : عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی گفت: بعد از مردمی سازی یارانهها، صادرات وزنی لبنیات کاهش و ارزش دلاری آن افزایش یافت، در واقع مفت فروشی فرآوردههای لبنی به کشورهای همسایه تمام شد.
به گزارش اقتصاد زمانه، علی اصغر محمد پور نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران «پگاه»، صبح چهارشنبه در نشستی خبری با بیان این مطلب اظهار داشت : بعد از آزاد سازی یارانه کالاهای اساسی مصرف لبنیات در ابتدا ۲۷درصد و در حال حاضر حدود ۱۷ درصد کاهش داشت.وی همچنین گفت : بعد از اصلاح یارانه ها سهم صادرات شیرخشک و کره در مقایسه با فرآورده های لبنی نهایی افزایش یافته است که این امر در کاهش اشتغال در کشور تاثیر دارد و باید بتوانیم سهم صادرات کالای نهایی خود را دوباره افزایش دهیم.
وی ادامه داد : باید به این نکته توجه داشت که مصرف لبنیات با سلامت مردم گره خورده است و با کاهش مصرف لبنیات بیماری هایی از جمله پوکی استخوان خود را نشان می دهد ؛ متأسفانه بر طبق آمار سن پوکی استخوان در کشوراز ۶۰ سال به ۴۲ سال رسیده و باید در این خصوص با روشنگری، اقدامات جدی صورت گیرد .
مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته مصرف سرانه شیر تا ۴۵۰ کیلوگرم وجود دارد ، افزود : متاسفانه در کشور ما مصرف لبنیات و سبزیجات که مفید برای سلامتی است پایین تر از میانگین جهانی است و در مقابل مصرف شکر ، نمک و نوشابه که کالای ناسالم برای سلامت افراد به حساب می آید، بالاتر از میانگین های جهانی است.
محمد پور درباره مصوبه تنظیم بازار مبنی بر الزام کارخانجات لبنی برای تولید اقلام پرمصرف لبنی به میزان ۵۰ درصد ظرفیت تولید ، توضیح داد : تمامی ۱۷ کارخانه صنایع شیر ایران بدون محدودیت ۴قلم کالای پرمصرف مشمول قیمت گذاری را تولید و در بازار عرضه می کنند.
محمدپور در پایان با بین اینکه گران فروشی با گرانی متفاوت است تصریح کرد: گرانی ها باعث شده تا قیمت محصولات لبنی افزایش پیدا کند اما این گرانی ها را نباید با گرانفروشی اشتباه کرد.
علی اصغر محمدپور مدیرعامل صنایع شیر ایران درباره مصرف لبنیات در کشور، افزود: بر اساس آمار رسمی سرانه مصرف لبنیات در کشور ۷۵ کیلوگرم اعلام شده، اما در مقام واقع براساس آمار تولید سرانه مصرف ۶۰ کیلوگرم در سال است که بعد از طرح اصلاح یارانهها و مردمی سازی آن شاهد کاهش دوباره مصرف هستیم.
محمد پور در ادامه گفت: برای مصرف شیر میتوان فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد، همچنین بخشی از یارانه مردمی سازی یارانهها را میتوان به طور مستقیم به مصرف فراوردههای لبنی اختصاص داد.
افزایش ارز آوری لبنیات با مردمی سازی یارانه هامدیرعامل صنایع شیر ایران سپس اظهار داشت: بعد از آزادسازی یارانهها مفت فروشی فرآوردههای لبنی به کشورهای همسایه تمام شده است که این موضوع تصمیم مناسبی توسط دولت بود، زیرا ما پیش از این محصولات لبنی خود را با قیمت ناچیزی صادر میکردیم، اما اکنون با وجود کاهش وزنی صادرات میزان ارز آوری افزایش یافته، زیرا محصولات ما با قیمتهای بالاتری به دیگر کشورها صادر میشود.
محمد پور در ادامه افزود: در حال حاضر نیز قیمت تمام شده فرآوردههای لبنی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر پایینتر است، زیرا کماکان یَارانههای پنهانی مانند دستمزد، کرایه وانرژی با قیمت پایین وجود دارد و محصول ما را رقابتی میکند، اما لازم است که بر روی بازارپسندی تلاشهای بیشتری انجام شود.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: بعد از اصلاح یارانههای مردمی سهم صادرات شیرخشک و کره در مقایسه با فرآوردههای لبنی نهایی افزایش یافته است که این امر در کاهش اشتغال در کشور تاثیر دارد و باید بتوانیم سهم صادرات کالای نهایی خود را دوباره افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران گفت : تمامی ۱۷ کارخانه صنایع شیر ایران بدون محدودیت ۴قلم کالای پرمصرف مشمول قیمت گذاری را تولید و در بازار عرضه می کنند.