×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024

اقتصاد زمانه: بر اساس طرح بیمه دانشجویی تأمین‌اجتماعی تمامی دانشجویان کشور در هر مقطع تحصیلی و دانشگاهی که مشغول تحصیل هستند، می‌توانند با انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه، تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار گیرند که در این صورت، سال‌های تحصیلات دانشگاهی برای آنها به ‌عنوان سابقه بیمه‌پردازی محسوب می‌شود. در این مطلب به نحوه انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه در طرح بیمه دانشجویی، شرایط و مزایای این طرح می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

نکات مهم درباره بیمه دانشجویی

۱- بیمه دانشجویی تأمین‌اجتماعی مانع دریافت مستمری بازماندگان نمی‌شود. به عبارت دیگر، یک دانشجو در صورت استفاده از مستمری بازماندگان می‌تواند رأساً بیمه‌پردازی نیز داشته باشد.

۲-  با پرداخت حق‌بیمه از طرف دانشجویان، سوابق بیمه‌ای برای این قشر ایجاد می‌شود و پس از اتمام دوران دانشجویی، دانش‌آموختگان می‌توانند سوابق بیمه‌ای خود را با اشتغال در کارگاه‌ها تکمیل کنند. همچنین دانشجویان بعد از اتمام تحصیل می‌توانند در قالب بیمه اختیاری یا بیمه مشاغل آزاد، کماکان تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی باشند و سوابق بیمه‌پردازی خود را تجمیع کنند.

۳- سوابق بیمه دانشجویی تأمین‌اجتماعی به سایر صندوق‌های بیمه‌گر نیز قابل انتقال است و در صورتی‌‌که پس از فارغ‌التحصیلی، بیمه‌پردازی افراد در سایر صندوق‌های بیمه‌ای همچون بازنشستگی کشوری، نیروهای مسلح و… ادامه یابد، سابقه مذکور برای آنان لحاظ خواهد شد.

شرایط سنی استفاده از بیمه دانشجویی تأمین‌اجتماعی

شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است. دانشجویان با سن بیش از ۵۰ سال، برای انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند و در صورتی‌که دانشجوی متقاضی دارای ۱۰ سال سابقه قبلی بیمه‌پردازی باشد، از شرط سنی معاف خواهد شد.

نرخ حق‌بیمه در سال جاری

بیمه دانشجویی تأمین‌اجتماعی ذیل طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی با سه نرخ حق‌بیمه ١٢ درصد، ١۴ و ١٨ درصد ارائه می‌شود و دانشجویان می‌توانند در سال جاری با پرداخت به ترتیب ۵١٨، ۶٠۴ و ٧٧٧ هزار تومان، تحت پوشش بیمه‌ سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گیرند. با پرداخت هریک از سطوح حق‌بیمه، بیمه‌شده از مزایای خاصی بهره‌مند خواهد شد.

خدمات و مزایا

نرخ پرداخت حق‌بیمه ۱۲ درصد، تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از این دوره (بازنشستگی) را شامل می‌شود. نرخ پرداخت حق‌بیمه ۱۴ درصد نیز تعهدات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی را دربرخواهد گرفت. کامل‌ترین نرخ پرداخت حق‌بیمه ۱۸ درصد است که تعهدات مربوط به بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

استفاده از خدمات درمانی

دانشجویان تحت پوشش خدمات درمانی به تبع بیمه‌پردازی والدین، می‌توانند در صورت انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی کماکان و بدون پرداخت مبلغی دیگر از خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز استفاده کنند. سایر دانشجویان بیمه‌شده و افراد تحت تکفل این گروه نیز با پرداخت حق سرانه درمان به تعداد اشخاص تحت‌تکفل، مجاز خواهند بود از امکانات مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور و همچنین امکانات مراکز تشخیصی، درمانی و دارویی طرف قرارداد استفاده کنند. رقم حق سرانه درمان، هر سال در بودجه کشور پیش‌بینی می‌شود و در سال جاری، رقم آن به ازای هر نفر ۹۲ هزار تومان تعیین شده است.

راه‌های ثبت‌نام

اگرچه برای برقراری بیمه دانشجویی تأمین‌اجتماعی می‌توان به‌صورت حضوری به شعب و کارگزاری‌های تأمین‌اجتماعی مراجعه کرد، اما ساده‌ترین راه این است که با نصب اپلیکیشن “تأمینم” (تأمین‌اجتماعی من) و یا از طریق سایت خدمات الکترونیک سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه اقدام کرد. نشانی سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی es.tamin.ir است و اپلیکیشن “تأمینم” را نیز می‌توان از طریق سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی tamin.ir و یا از طریق کافه بازار، دریافت و روی گوشی هوشمند نصب کرد.

نکته آخر هم اینکه مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی با شماره تلفن ۱۴۲۰ در تمام ساعات شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل، آماده پاسخگویی به سؤالات، ارائه راهنمایی و رفع مشکلات احتمالی متقاضیان بیمه دانشجویی تأمین‌اجتماعی است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.