
اقتصادزمانه : آیین اختتامیه مسابقه طراحی جایگاه تشریفات (CIP) فرودگاه امام خمینی(ره) روز گذشته (۴ آبان ۱۴۰۳) با معرفی طرحهای برتر در دو بخش طراحی جایگاه و طراحی اِلمان (نشان) تشریفاتی برگزار شد. این مسابقه با هدف بهبود فضاهای تشریفاتی فرودگاهی و ایجاد تجربهای بهتر برای مسافران داخلی و خارجی، توسط شرکت تاو آویژه پارس به نمایندگی از شهر فرودگاهی امام خمینی برگزار شد.
در مراسم اختتامیه مسابقه ملی طراحی جایگاه تشریفات اختصاصی (CIP) فرودگاه امام خمینی(ره) که با حضور طراحان برجسته و مقامات فرودگاهی در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد، برگزیدگان این رقابت معرفی و تقدیر شدند. این رویداد پس از بررسی بیش از هزار طرح ارسالی، بهمنظور ایجاد نمادی از فرهنگ و معماری ایرانی در بخش تشریفات فرودگاه برگزار شد.
حضور بیش از ۱۰۸۹ اثر در مسابقه
این رویداد بزرگ که به یکی از پرمخاطبترین رقابتهای طراحی کشور تبدیل شده است، با ارسال ۱۰۸۹ طرح از طراحان و معماران داخلی همراه بود. آثار ارسالی شامل ۶۶۵ طرح برای طراحی جایگاه تشریفات و ۴۲۴ طرح برای طراحی اِلمان تشریفات فرودگاه بود که در نهایت شش طرح برگزیده و یک طرح شایسته تقدیر شناخته شدند.
معرفی برگزیدگان در دو بخش طراحی
در بخش طراحی جایگاه، رئوف قاسمی برقی با ارائه طرحی برجسته و استفاده از نمادهای معماری و فرهنگ ایرانی، رتبه اول را به دست آورد.
الهه موسوی و امین سلطانپور به ترتیب مقامهای دوم و سوم را از آن خود کردند و آرش صالحی نیز به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.
در بخش طراحی اِلمان نیز، تیم امید رمضانی گلشنآبادی به عنوان رتبه اول معرفی شد و میلاد فرجی عبدالملکی و فاطمه نیکنام عیدیان به ترتیب رتبههای دوم و سوم را کسب کردند.
بیان دیدگاههای مدیران مسابقه
مجید باقری، مجری خدمات فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی، در سخنرانی خود در این مراسم به اهمیت توسعه خدمات تشریفاتی در فرودگاههای کشور اشاره کرد.
وی با یادآوری تاریخچه راهاندازی جایگاه تشریفات در ایران، تأکید کرد که فرودگاه امام خمینی(ره) با ایجاد چنین فضایی، در پی افزایش کیفیت خدمات فرودگاهی و تسهیل سفر مسافران بینالمللی است.
باقری همچنین از برنامههای آتی برای ایجاد ترمینالهای جدید جهت ارائه خدمات تشریفات فرودگاهی زنجیرهای خبر داد.
نگاهی به اهمیت فرهنگی و معماری پروژه
محمد غفاری، مدیر مسابقه طراحی نیز با بیان اینکه هدف از این پروژه، ایجاد نمادی ماندگار از هویت ایرانی و بهرهگیری از معماری معاصر ایران بوده است، اعلام کرد که در این طرحها تلاش شده تا با گفتگویی میان طراح، کارفرما و اجتماع، یک اثر معماری منحصربهفرد و ماندگار خلق شود.
این مراسم که با حضور گسترده علاقهمندان به معماری و طراحی برگزار شد، نقطه عطفی در طراحی جایگاههای تشریفاتی ایران به شمار میآید و نشاندهنده رویکردی نوین در طراحی و معماری فضاهای فرودگاهی است.
https://eghtesadezamaneh.ir/?p=108776