×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

اقتصاد زمانه : در چند سال اخیر، چابهار در کانون توجهات ملی و بین المللی بوده است؛ این منطقه که از قوانین تجارت آزاد پیروی می کند در کنار اقیانوس قرار گرفته و بعنوان یک منطقه آزاد تجاری صنعتی، دارای دو بندر است و قرار است در آینده نزدیک به محلی برای درآمدهای ترانزیتی تبدیل شود.

پس از استثنا شدن منطقه آزاد چابهار از تحریم‌های آمریکا فرصتی در این منطقه ایجاد شد تا جذب سرمایه‌ها در منطقه به رشد غیر قابل باوری برسد. به نحویکه بزگترین شرکت‌های صنعتی و معدنی از جمله شرکت‌ها فولادسازی بزرگی، چون فولاد مبارکه، گلگهر، چادرملو و … برای سرمایه‌گذاری در منطقه درخواست دادند. همین احساس ضرورت بود که کم کم بحث تقویت زیرساخت‌ها را هم پیش کشید و عاملی شد تا برای تکمیل و توسعه راه‌های موصلاتی سرخس-زاهدان که برای توسعه اقتصادی افغانستان موضوعی حیاتی بوده و ارتباط با کشور هند از طریق بندر شهید بهشتی چابهار آن را تکمیل می‌کند، اقداماتی صورت بگیرد.

در همین اثنا کشور هند متعهد شد تا بندر شهید بهشتی را به تکنولوژی روز و زیرساخت‌های مدرن مجهز کند و در ازای آن طی قرارداد BOT ده ساله در منافع تعرفه‌ای آن سهم داشته باشد. به نحویکه این سهم طی ۵ سال اول بیشتر و در ۵ سال دوم کاهش یابد. در عین حال بین دو کشور ایران و هند تمایلاتی برای ایجاد خوط کشتیرانی مسافری میان چابهار و بنادر هند ابراز شده است. در واقع مسیر‌های مبادلاتی که قرار است با ایجاد بستر‌های موصلاتی راه آهن شمال-جنوب و راه آهن سرخس- زاهدان بگشاید، تحولی منافع ایران و کشور‌های همجوار ایجاد خواهد کرد و زمینه‌ای خواهد شد تا وارد عصر جدیدی از تجارت غرب و شرق بشویم. علاوه بر این اتصال چابهار به پروژه CPEC (کریدور اقتصادی چین پاکستان) که اتصال چابهار به چین است، بازار ۲۱۲ میلیون نفری اقتصاد پاکستان نیز زمینه منافعی برای ایران را فراهم خواهد کرد.

از سوی دیگر با شکل گیری رقیب اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی و قفقاز به نام اتحادیه اوراسیا، فرصتی مطلوب برای هم افزایی بین کشورهای جنوب شرق آسیا و آسیای میانه و اروپای شمالی پیش آمده است که قطعا توسط پل ارتباطی چابهار می توانند به یکدیگر، مرتبط شوند. برای بررسی همکاری های دوجانبه بین چابهار و حوزه اوراسیا با کامبیز میرکریمی، نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفتگویی انجام دادیم که در ادامه از نظر می گذرد:

به نظر شما چابهار ایران چگونه میتواند بعنوان یک مسیر ترانزیتی، برای انتقال کالا از شرق آسیا به حوزه کشورهای اسکاندیناوی ،نقش آفرینی کند؟
نقش اساسی چابهار در كريدور شمال-جنوب تعریف می شود.كريدور شمال-جنوب نه تنها نظر ايران بلكه نظر بسیاری از سازمان هاي بين المللي را به خود جلب کرده است و مي تواند از قطب های مهم بين المللي انتقال انرژي باشد. قطعا چابهار نقش بسيار مهمي دارد؛ از شدت سرمايه گذاري در اين سالها كمي غفلت شده است ولي برنامه هاي خوبي در حال اجراست و در بخش انتقال گاز به آن منطقه ،پروژه هاي پتروشيمي كه در آنجا ساخته مي شود، توافقاتي كه براي بخش هاي ذينفع در كريدور شمال-جنوب مثل هندوستان در حال انجام شدن است که نوید روزهایی روشن را می دهد. قطعا چابهاردر آينده نقش خيلي چشمگيري خواهد داشت، نكته قابل توجه كه بايد در اينجا اضافه كنيم اين است كه چابهار،تنها بندر اقيانوسي ما است كه كشتي هاي اقيانوس پيما در آنجا مي توانند پهلو بگيرند.

چگونه مي توان با برقراري يك پل ارتباطي-تجاري،ترانزيت كالا ، كشورهاي حوزه آ سه آن را به اوراسيا پيوند داد؟
با كاهش هزينه حمل و نقل؛ اين مزیت قطعي است و كاملا شفاف است اگر كريدور شمال-جنوب را فعال كنيم كه همين چابهار مي تواند پل ارتباطی آن باشد ، هزينه حمل و نقل به شدت کاهش پيدا مي كند و روي همين بخش اين كارها در حال انجام شدن است. خوشبختانه سرمايه گذاري هم شده،فقط بايد كمي شرايط كشور اين تسهيلات را بيشتر كند و سرمايه گذاران مقتدر بين المللي وارد اين حوزه شوند.

ارزيابي شما از همكاري هاي اقتصادي ايران با چين و هند در درازمدت چيست؟
در هرصورت در آينده،كشورهاي چين و هندوستان نرخ رشد بسيار زيادي دارند و در شروع كار هستند مخصوصا كشور هندوستان. خيلي از پروژه ها در اين كشور در حال انجام شدن است در حوزه نفت خام هم حتي به بهترين مشتري ما تبديل مي شوند.همچنین در بسياري از محصولاتي كه ايران صادر مي كند و سرمايه گذاري كرده مثل محصولات پتروشيمي. يكي از مهم ترين بازارهای جذاب ،همين كشورهاي هندوستان و چين هستند. خوشبختانه موقعيت بي نظير جغرافيايي ايران هم باعث شده كه پتانسيل خيلي خوبي براي تجارت با اين كشورها داشته باشيم. هم از طريق تجارت مستقيم و از طريق ترانزيت، این مساله قابلیت اجرایی دارد، زيرا بسیاری از پروژه هاي بزرگ ما،در حاشيه حوزه خليج فارس قرار دارد.ما برنامه هاي بلند پروازانه اي براي توسعه و رونق شهرهاي جنوبي كشور پيش بيني کرده ایم كه متاسفانه تا الان مورد غفلت واقع شده اند. از مزيت هاي بزرگ براي رشد اين بنادر جنوبي از آن سمت بازار عظيم هندوستان و چين است و از آن سمت هم دسترسي بازارهاي بالاسري ما براي اين كشورها،پس از هر نظر فرصت توسعه براي اين منطقه فراهم است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.