×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

اقتصادزمانه : دو روز پیش کاربران لبنانی توییتر، در طوفانی توییتری از دولت کشورشان درخواست کرده بودند از ایران نفت بخرد اما دولت این کشور موافقت نکرد.

کاربران لبنانی در کارزاری توییتری از مسولان کشورشان خواسته بودند که از ایران سوخت بخرد. این کاربران نوشته بودند من یک شهروند لبنانی هستم و حق دارم تقاضای واردات نفت از ایران داشته باشم. این یک مزیت برای لبنان و حق من به عنوان یک شهروند است.

در همین زمینه یورو نیوز گزارش داده است که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هم به دولت این کشور پیشنهاد کرده بود که از ایران نفت و سوخت تهیه کنند.

او گفته بود که لبنان نفت پالایش‌شده ایران را بخرد اما دولت لبنان به دلیل تحریم‌های احتمالی آمریکا این پیشنهاد را رد کرده بود.

هرچند که پیش از تحریم هم حجم تجارت ایران با لبنان قابل توجه نبود و ایران در رده پنجاهم شرکای تجاری این کشور قرار می‌گرفت.

با این حال کاربران توییتری با هشتگ #حقالشعبمشحقالزعما (حق مردم است نه حق سران) مطالبه خرید سوخت از ایران را همچنان تکرار می‌کنند.

البته رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران هم در واکنش به این کارزار توئیتری می‌گوید: گرچه در شرایط تحریم این دست اتفاقات فرصت است اما حجم خرید لبنان بسیار پایین است و ارزش مالی چندانی برای ایران ندارد چرا که کل جمعیت لبنان، ۸ میلیون نفر است. از این ۸ میلیون نفر، ۴ میلیون نفر هم در رفت‌وآمد باشند، نیتز سوخت آنها میزان کمی است.

پدیدار درباره بازار انرژی لبنان توضیح می‌دهد: بازار لبنان، بازار پر درآمد وقابل توجهی برای ایران نیست و کشورهایی مانند لبنان، سوریه و قبرس از نظر بازار انرژی، آن قدر مصرف پایینی دارند که اصلا مورد بررسی کشورهای صادرکننده نفت قرار نمی‌گیرند.

البته جالب است که بدانید اتاق مشترک ایران و لبنان هم منحل شده است. جهانبخش سنجابی، عضو اتاق بازرگانی درباره این موضوع به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: تغییراتی در قانون اتاق بازرگانی رخ داد و بر اساس آن تمام کمیسیون‌ها و اتاق‌ها و شوراهای مشترک باید شخصیت حقوقی و شناسه حقوقی داشته باشند و تعداد اعضا و میزان حجم تجارت و ترکیبات شکل‌گیری این اتاق منطبق با چهارچوب‌های قانونی نبودند و منحل شدند اما این مساله به طور موقت است و تشکیل دوباره آن در دستور کار اتاق‌های بازرگانی است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.