×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

اقتصاد زمانه: بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ مالیات بر فروش و مالیات بر مصرف سیگار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال جاری باید حدود ۵۲.۲ و ۳۶.۶ درصد افزایش یابد و درآمد وزارت صمت از حقوق انحصار و صدور مجوز توزیع محصولات دخانی نیز سه برابر سال جاری پیش بینی شده است.

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که امروز (۱۲ آذرماه) حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور، در غیاب رئیس جمهور آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، درآمد وزارت صنعت ، معدن و تجارت (صمت) بابت حقوق انحصار و صدور مجوز توزیع محصولات دخانی ۳۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

همچنین درآمد دولت در سال آینده از مالیات بر فروش سیگار، بر اساس لازم الاجرا نبودن قانون ممنوعیت ورود برخی از کالاهای غیر ضرور مصوب ۲۲ شهریور ۱۳۷۴ و مجاز بودن تامین کسری سیگار از طریق واردات، ۱۲۳۱ میلیارد و ۳۶ میلیون تومان خواهد بود.

در بودجه سال ۱۴۰۰ مالیات بر مصرف سیگار نیز بیش از ۲۷۳۴ میلیارد و ۲۱۸ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که مجموع مالیات بر فروش و مالیات بر مصرف سیگار در سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۸۰۸ میلیارد و ۷۱۲ میلیون تومان و ۲۰۰۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان پیش بینی شده بود؛ بنابراین مالیات بر فروش و مالیات بر مصرف سیگار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال جاری حدود ۵۲.۲ و ۳۶.۶ درصد افزایش خواهد یافت.

همچنین بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه، درآمد وزارت صمت از حقوق انحصار و صدور مجوز توزیع محصولات دخانی ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده برای سال جاری سه برابر شده است.

گفتنی است که همواره بین وزارت بهداشت و انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی بحث بر سر افزایش مالیات بر سیگار وجود دارد؛ تا جایی که حتی دست‌اندرکاران وزارت بهداشت اعلام کرده بودند بخشی از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین می‌توانست از افزایش ۱۰ درصدی مالیات بر سیگار تامین شود، اما تولیدکنندگان سیگار معتقدند که این رقم کم‌تر است و در ضمن افزایش مالیات بر سیگار منجر به افزایش ورود سیگار قاچاق به کشور می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.