×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
قدرت باور‌نکردنی یک سلام ساده

اقتصاد زمانه : ما معمولا جنبه‌های مثبت و اثرگذار ارتباط با افراد جامعه را دست‌کم می‌گیریم

زندگی در کلان‌شهر‌ها معمولا شرایط خاص خود را دارد، جمعیت زیادی که هر روز صبح با عجله از این سر شهر به آن سر شهر می‌روند. هرکسی به فکر کار خودش است.
ممکن است ما هر روز صبح هنگام رفتن به سرکار با افراد مشابهی رو‌به‌رو شویم، ولی اصلا به آن‌ها توجه نکنیم، چون زمان و فرد در جمعیت‌های گسترده و متکثر اهمیت پیدا می‌کند.

اما وقتی برای دیدن خانواده‌یتان یا به طور موقت برای کاری به یک شهر کوچک‌تر می‌روید، ممکن است با شرایط متفاوتی مواجه شوید. وقتی از محله‌ی خودتان یا خیابانی عبور می‌کنید ممکن است افراد زیادی با شما سلام و احوال‌پرسی کنند. اسامی افراد مختلفی را بدانید. علارغم کوچک‌تر بودن شهر با افراد بیشتری معاشرت نزدیکی داشته باشید.
ممکن است ارتباط گرم‌تر در اول روز با افراد دور و اطرافتان لذت بخش باشد. وقتی وارد محل کارتان می‌شوید اگر به همکارانتان سلام کنید، به احتمال زیاد هم شما و هم همکارانتان احساس بهتری نسبت به یکدیگر پیدا خواهید کرد.

تحقیقات نشان می‌دهند که ما باید تلاش کنیم تا با افراد غریبه یا افرادی در حلقه‌ی دورتری از ارتباط روزمره ما قرار دارند، سلام و علیکی داشته باشیم. حتی اگر برای ما دشوار باشد.

در یک مطالعه کلاسیک، محقق نیکلاس اپلی و همکارانش از گروهی از مسافران لندن خواستند تا با یک غریبه در قطار گفتگو کنند. مسافران عموماً پیش‌بینی می‌کردند که این کار ناخوشایند و ناخوشایند خواهد بود و بیشتر غریبه‌ها به برقراری دیالوگ با آن‌ها تمایلی ندارند.

اما نتایج نشان داد که افرادی که قبلا سابقه تعامل با غریبه‌ها را داشتند؛ راحت‌تر توانستند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و غریبه‌ها نیز رغبت قابل قبولی برای برقراری دیالوگ با آن‌ها نشان دادند. مهم نیست که ارتباط عمیق باشد یا به چند جمله کوتاه ختم شود.

در مجموعه دیگری از مطالعات توسط همین گروه از محققان، شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی با یک غریبه در آزمایشگاه گفتگوی عمیق یا سطحی داشتند. علی‌رغم پیش‌بینی اینکه آن مکالمات ناخوشایند خواهند بود، شرکت‌کنندگان بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کردند از مکالمه لذت بردند. این باعث شد که بعد از آن احساس نیاز به ارتباط اجتماعی بیشتری داشته باشند؛ به‌ویژه زمانی که از آن‌ها خواسته می‌شود که یک گفتگوی عمیق داشته باشند.

در نتیجه این تحقیق، اهمیت برقراری ارتباط با افراد جامعه بیش از پیش نمایان شد. ایجاد یک مکالمه ساده و تعامل با افراد مختلف، گرفتن یک جواب سلام و یا لبخند ساده باعث ایجاد انگیزه و انرژی در افراد می‌شود.

احساس اینکه افراد در جامعه حضور دارند. اینکه با افرادی دیگر هم‌درد هستند. مورد حمایت اجتماعی قرار دارند می‌تواند به آن‌‎ها احساس آرامش و امنیت بیشتری بدهد، پس سعی کنید در اول روز با افراد مختلف تعاملی کوتاه داشته باشید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.