×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

اقتصاد زمانه : جلسه کارگروه لجستیک و بازرگانی انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان این منطقه با حضور معاون و مدیران امور بندری و حوزه خزر و معاون امور اقتصادی و سرمایه گذاری و مدیران مرتبط سازمان منطقه آزاد انزلی و همچنین هیأت مدیره انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان این منطقه و تعدادی از شرکت های فعال در حوزه لجستیک و بازرگانی برگزار شد.

به گزارش اقتصاد زمانه از انزلی جلسه کارگروه لجستیک و بازرگانی انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان این منطقه با حضور معاون و مدیران امور بندری و حوزه خزر و معاون امور اقتصادی و سرمایه گذاری و مدیران مرتبط سازمان منطقه آزاد انزلی و همچنین هیأت مدیره انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان این منطقه و تعدادی از شرکت های فعال در حوزه لجستیک و بازرگانی برگزار شد.
معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی در این جلسه با تشکر از اقدامات مناسب انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی برای تشکیل این کارگروه،بخش خصوصی را پیشران رشد اقتصادی منطقه برشمرد و اظهار کرد: توسعه نرم افزاری و سخت افزاری لجستیک کشور از طریق ظرفیت های و زیرساخت های موجود در مناطق آزاد امکان پذیر است و بر این اساس در هفته جاری شورای لجستیک مناطق آزاد در دبیرخانه شوایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور برای هم افزایی ظرفیت های مناطق آزاد کشور و توسعه لجستیک و ترانزیت کشور تشکیل شده است.


مهندس امین افقی با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و استانداری گلستان که منطقه آزاد انزلی به عنوان سازمان معین و پشتیان راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون تعیین شد،افزود: با توجه به زیر ساخت های بندری،ریلی و جاده ای،هاب لجستیک شمال کشور در منطقه آزاد انزلی و اینچه برون تشکیل خواهد شد
وی با بیان اینکه فعال سازی کریدورهای تجاری عبوری از کشور از طریق مناطق آزاد کشور امکان پذیر بوده و منطقه آزاد انزلی در فعالسازی دو کریدور بین المللی شمال-جنوب و یک کمربند یک راه دستاوردهای مناسبی داشته،ادامه داد: لجستیک و زنجیره تأمین از اولویت های در دست اقدام مناطق آزاد است و بر این اساس با توجه به تفاهمنامه و توافقات انجام شده با کشورهای حوزه خزر و اوراسیا،مناطق آزاد خصوصا منطقه آزاد انزلی در توسعه دیپلماسی لجستیکی نقش آفرین خواهد بود.
عضو موظف هیأت مدیره سازمان با اشاره به برنامه های سازمان برای ایجاد پست مدیریت لجستیک را به مجموعه مدیریت های معاونت بندری و حوزه خزر خاطر نشان کرد: منطقه آزاد انزلی در آینده ای نه چندان دور با اتصال ریل و وجود بنادر محدوده منطقه آزاد و موقعیت ژئوپلتیک و همچنین تفاهم نامه اوراسیا به شاهراه ترانزیتی منطقه و هاب لجستیک شمال کشور تبدیل می شود و برای تحقق اهداف عالیه این سازمان بخش خصوصی نقش محوری خواهند داشت.
مهندس افقی با بیان اینکه لجستیک،بازوی راهبردی صنعت است ادامه داد: لجستیک و حمل و نقل در کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده محصولات تولیدی تاثیر گذار بوده و بخش غیر قابل اجتنابی از زنجیره تامین است.
در ادامه این جلسه مهندس وحید طالب پور معاون امور اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: دو بندر ارزشمند ایران در دریای خزر در محدوده منطقه آزاد انزلی قرار دارد که زیر ساخت های لازم با اعتبارات دولتی و استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن فراهم شده است.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان افزود: یقیناً اتصال بندر کاسپین به راه آهن سراسری جهش قابل توجهی در توسعه زیر ساختها و تکمیل کریدور شمال-جنوب و ترانزیت کالا از مسیر منطقه خواهد داشت.
منطقه آزاد انزلی شاهراه ترانزیتی منطقه و هاب لجستیک شمال کشور
وی با ابراز خرسندی از حذف رویه ثبت سفارش در مناطق آزاد به عنوان یک ظرفیت بسیار خوب ادامه داد: با اقدامات حمایتی سازمان و مصوبه جدید شرایط مناسب تری برای ترانزیت کالا و صادرات مجدد آن فراهم شود.
اصغر امانی رییس انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی نیز گزارشی از روند تشکیل این کارگروه و تاثیر آن در توسعه مبادلات تجاری منطقه و رشد شاخص های اقتصادی و بندری ارائه کرد.
حاضرین در جلسه نیز برنامه ها،چالش ها و راه کارهای مرتبط با حوزه لجستیک،حمل و نقل و تجارت از مسیر منطقه آزاد انزلی را مورد بررسی قرار داده و در خصوص توسعه مبادلات تجاری و ترانزیتی از بنادر منطقه به تبادل نظر پرداختند.
لازم به ذکر است تشکیل کارگروه صادراتی منطقه آزاد انزلی جهت هماهنگی های بیشتر برای افزایش صادرات،برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت بخش دولتی و خصوصی در توسعه حمل و نقل ریلی،تشکیل کارگو اسنپ در منطقه آزاد انزلی بعنوان پایلوت و در صورت موفقیت قابل تعمیم آن در تمامی مناطق آزاد کشور،توسعه گردشگری دریایی،لزوم نوسازی ناوگان کشتیرانی در خزر،پیشرفت فیزیکی سردخانه در حال احداث از دیگر موارد مطرح شده در نشست بود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.