×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

اقتصاد زمانه: شناخت مزیت‌های سرشار معدنی سیستان ‌و بلوچستان و هدایت سرمایه‌ها و منابع به سمت بهره‌برداری و فرآوری آنها و در نتیجه افزایش ارزش افزوده و ایجاد توان رقابتی در بازارهای بین‌المللی از جمله مهمترین راههای رونق تولید و رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.

بخش معدن و صنایع معدنی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشورهای دارای وفور منابع بوده و در این بین ایران به لحاظ تنوع منابع معدنی در بین سایر کشورها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

واژه سرزمین معادن رنگارنگ یا رنگین کمان معدن برای سیستان‌وبلوچستان زیبنده این استان مستعد و غنی است، وجود معادنی چون کرومیت، مس، منگنز، آهن، طلا، تیتانیوم و تالک، منیزیت، گل‌سفید، آنتیموان، فلدسپات خاک صنعتی، نیکل، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به ویژه گرانیت نشان از این گنج های سنگی یا زیرسنگی دارد.

جایگاه سیستان‌وبلوچستان در حوزه معادن قابل توجه بوده که برای بررسی بیشتر این موضوع و نقش معادن این استان در توسعه رونق تولید و رسیدن به اقتصاد مقاومتی کشور به بررسی گوشه هایی از این نعمت خدادادی می پردازیم.

شناخت ذخایر معدنی سیستان‌وبلوچستان

گام نخست حرکت به سمت استفاده از ظرفیت های یک استان شناخت دقیق ذخایر و راههای بهره مندی از آنها است.

برای شناخت ذخایر معدنی سیستان‌وبلوچستان به گفت‌وگو با داود شهرکی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان نشستیم.

وی گفت: ذخیره کلی مواد معدنی کشف شده در این استان تاکنون افزون‌بر یکهزار و ۱۲۶ میلیون تن بوده که از این میزان ۷۶۳ میلیون تن در حال بهره‌برداری و ۳۶۳ میلیون تن نیز شناسایی شده که آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

زیرساخت‌های بهره‌مندی از معادن سیستان‌وبلوچستان

به کارگیری ظرفیت‌های بالقوه معادن و حرکت در جهت شکوفایی آن نیازمند زیر ساخت‌هایی است که دولت با برنامه ریزی منسجم، شناخت ظرفیت‌های هر منطقه و انجام کارهای کارشناسی و سخت در شرایط تحریم‌های بین‌المللی نقش مهمی در فراهم کردن این زیر ساخت‌ها داشته است.

استاندار سیستان‌وبلوچستان چندی پیش در نشست تخصصی حوزه معادن گفت: مزیت مهم استان در مجموعه وزارت صمت نهفته است زیرا ترانزیت، تجارت و معدن سه مزیت مهم استان در این حوزه است.

احمدعلی موهبتی اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده در حوزه زیر ساخت‌های معادن را مطلوب دانست و افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌توانیم سال آینده خوبی رقم زده و برنامه‌ریزی برای ورود به برنامه هفتم را از هم‌اکنون شروع کرده و اثرگذاری کار را بنحو شایسته انجام دهیم.

استاندار سیستان‌وبلوچستان در بخش دیگری از سخنانش به همکاری همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در توسعه معادن اشاره و بیان کرد: در حوزه معادن بخش دولتی وظایف خود را به خوبی انجام دهد و بخش خصوصی نیز مورد حمایت قرار گیرد تا در جایگاه بخش خصوصی کشور اثرات خوبی داشته باشد.

وی اظهارداشت: سیستان‌وبلوچستان کلکسیونی از معادن بوده اما تاکنون بخوبی از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

موهبتی بیان کرد: این استان معادن مس بسیار زیادی دارد که می‌توان با بهره‌گیری از این معادن توسعه اقتصادی و اشتغال منطقه را متحول کرد.

وی گفت: اگر در حوزه مس این استان با توجه به اینکه تکنولوژی آن در کشور وجود دارد سرمایه‌گذاری شود در کمتر از چهار ماه می‌توان شمش مس تولید کرد.

استاندار سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: با وجود اینکه ایران اسلامی در تحریم‌های ظالمانه آمریکا بسر می‌برد اما می توانیم با تولید شمش مس ارزآوری خوبی را برای کشور در شرایط کنونی رقم زنیم.

وی تصریح کرد: سیستان‌وبلوچستان یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه‌گذاری بویژه در بخش معدن است و باید از این ظرفیت بخوبی برای ارزآوری کشور استفاده کرد.

رونق تولید وافزایش درآمدهای ملی در گرو توسعه معادن

بخش معادن می‌­تواند افزایش درآمد ملی را به دنبال داشته و در کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی موثر باشد.

همچنین با معادن وابستگی صنایع کشور به واردات مواد اولیه کاهش یافته و گامی در جهت خودکفایی صنعت کشور برداشته می‌­شود که این خود زمینه رونق تولید در کشور است.

داود شهرکی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان به نقش معادن در رونق تولید اشاره کرد و در ادامه صحبت هایش گفت: طرح شناسایی و پی جویی پهنه‌های اکتشافی با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، طرح اکتشافی عمومی- تفضیلی با اعتباری بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان، طرح بازرسی و ارزیابی وضعیت ایمنی معادن، طرح احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس ۱۱ واحد معدنی با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریال و اشتغال ۱۸۳ نفر، طرح‌های صنایع معدنی در دست اجرا با اعتباری بالغ بر سه هزارو ۴۱۱ میلیارد تومان، طرح‌های مصوب و در دست مطالعه زیرساخت معادن مجموعا به طول ۴۳ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۶۴ میلیارد تومان و تفاهم‌نامه‌های سازمان با شرکت‌های دولتی و خصوصی از طرح‌های مهم اکتشافی – معدنی و صنایع معدنی در دست اجرا سالجاری است.

در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به سال جهش تولید نامگذاری شده ضروریست صنایعی فعال و پویا با پشتوانه قوی از معادن داشته باشیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان به یک نمونه از معادنی که در رونق تولید این استان و به مراتب کشور نقش مهمی دارد اشاره و بیان کرد: عملیات اجرایی چند طرح فرآوری و صنایع معدنی بویژه ۲ کارخانه فرآوری طلا در سیاه جنگل و خارستان در سال ۹۹ با سرمایه‌گذاری هشت هزار میلیارد تومان تا پایان سال آغاز خواهند شد.

مزیت سرمایه‌گذاری در معادن سیستان‌وبلوچستان

موقعیت جغرافیایی و وضعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه امکان صادرات صنایع معدنی را به تمامی نقاط دنیا میسر کرده و فرصت عضویت در جمع کشورهای ECO با پتانسیل جمعیتی نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر بازار مصرف مناسبی را برای این بخش تضمین می‌کند که این مهم جایگاه ویژه معادن را در توسعه ایران مشخص می‌کند.

سیستان‌وبلوچستان و هم مرزی آن با ۲ کشور افغانستان و پاکستان نیز از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در معادن این منطقه است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در معادن این استان گفت: هفت طرح کنسانتره آهن ایرانشهر، آنتیموان و فروکرم زاهدان، پرعیارسازی تیتانیوم فنوج، فرومنگنز زاهدان، شمش طلا زاهدان و آجر نسوز منیزیتی زاهدان از فرصت های سرمایه گذاری در این استان است.

وی در بیان دلایل توجیهی این هفت طرح بیان کرد: طرح کنسانتره آهن ایرانشهر به دلایل وجود ذخیره‌ای بالغ بر ۱۷۸ میلیون تن کانسنگ آهن پلاسری، ایجاد ارزش افزوده، برآورد نیاز داخلی، ایجاد اشتغال و امنیت پایدار، رشد اقتصادی در این استان و استان های همجوار و سرمایه گذاری کل طرح به ارزش یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و اشتغالی بالغ بر ۳۵ نفر دارای توجیه است.

شهرکی افزود: طرح آنتیموان زاهدان به دلیل وجود ذخیره‌ای در حدود ۲۵۰ هزار تن کانسنگ آنتیموان، ایجاد اشتغال پایدار، رشد اقتصادی، ایجاد ارزش افزوده و تامین نیاز صنایع داخلی دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: طرح فروکرم زاهدان به دلیل کمربند افیولیتی از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان و همچنین وجود ذخایر معدنی مناسب کرومیت (۳۴۶ هزار تن) در زاهدان و مطالعات اکتشافی جدید مواد معدنی فلز ، فعال شدن معادن کرومیت و استفاده از مواد معدنی دارای عیار پایین و میزان سرمایه‌گذاری یک هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال با اشتغال بالغ بر ۵۵ نفر دارای توجیه است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: طرح پرعیار سازی تیتانیوم فنوج به دلیل وجود ذخیره کشف شده بالغ بر ۴۹.۴ میلیون تن کانسنگ تیتانیوم، وجود پهنه اکتشافی بر روی زون افیولیتی ایرانشهر _ فاریاب و ظرفیت ۱۳۰ هزار تن ایملنت، ایجاد اشتغال پایدار، ارزش افزوده و تامین نیاز صنایع داخلی با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی و اشتغال ۱۵۰ نفر قابل توجه است.

وی گفت: طرح فرو منگنز زاهدان با ذخیره قطعی ۷۲۴ هزار و ۸۰۰ تن، فعال شدن معادن منگنز، جلوگیری از خام فروشی، ایجاد اشتغال پایدار و تامین نیاز داخلی با سرمایه گذاری یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و اشتغالی بالغ بر ۱۲۵ نفر دارای اهمیت است.

شهرکی طرح شمش طلا با ظرفیت ۱۰ میلیون کانسنگ و سرمایه سه هزار میلیاردی و اشتغال ۲۰۰ نفر در این استان و طرح آجر نسوز منیزیتی زاهدان با ظرفیت یک میلیون تن کانسنگ و سرمایه ۵۰۰ میلیارد ریالی و اشتغال ۱۵۰ نفر را از دیگر طرح های مهم معدنی سیستان و بلوچستان بر شمرد.

مجموع این طرحها و فرصتهای سرمایه گذاری در معادن سیستان‌وبلوچستان در نگاه نخست و به صورت مستقیم ۷۱۵ شغل ایجاد و ارزش افزوده بالایی را برای کشور فراهم خواهد کرد که به جد می توان ادعا کرد معادن گنج‌های پنهان این استان و یکی از عوامل توسعه پایدار هستند.

اتفاقات خوبی در راه است

شرایط اقتصادی امروز کشور و گسترش بدون منطق ابعاد تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی شرایطی را فراهم کرده که معادن بکر سیستان‌وبلوچستان به عنوان ضرورتی جدی برای گذر از این بخش در نظر گرفته شوند.

معادن سیستان‌وبلوچستان هم فراهم‌آورنده ملزومات اولیه صنایع اند، هم عامل رونق تولید، هم افزایش‌دهنده اشتغال و در نهایت عامل رشد صادرات و ارز آوری برای کشورمان ایران هستند.

برنامه‌ریزی و اقدامات دولت در سال‌های اخیر برای رونق معادن سیستان‌وبلوچستان یادآوری می‌کند که اتفاقات خوبی در راه است…

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.