×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

برخی رسانه‌های اصلاح طلب از جمله روزنامه اعتماد این خبر را به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده اند.

این منبع آگاه گفته است “احمدی‌نژاد برای میانجی‌گری در جنگ یمن با سران دو طرف درگیر و سازمان ملل وارد گفتگو شده است و تلاش دارد یک هیات میانجی‌گر که در آن چهره‌های بین‌المللی حضور داشته باشند را تشکیل دهد.” این منبع خبر داده که رییس‌جمهوری پیشین ایران تلاش دارد این هیات را به زودی تشکیل دهد و اسناد آن را نیز منتشر خواهد کرد.

احمدی‌نژاد به محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی و عبدالملک بدرالدین حوثی رهبر حوثی‌های یمن و همچنین آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  نامه نوشته است.

این خبر با وجود بازتاب وسیع آن تاکنون تکذیب و یا تائید نشده است.

ظاهرا تاکنون این نامه‌ها پاسخی در پی نداشته‌اند. براساس اعلام منبع رسانه‌های اصلاح‌طلب “فعلا فرآیند‌ها در حال انجام است و در مرحله نخست نامه‌نگاری شده و در مرحله بعد پیگیری‌ها و بحث فنی برای تشکیل هیات میانجی انجام خواهد شد.” البته بعید به نظر می‌رسد از سوی طرف‌های خارجی پاسخی به آن داده شود. چرا که احمدی نژاد نه جایگاه رسمی دیپلماتیک در داخل کشور دارد و نه شخصیتی بین المللی محسوب می‌شود که بتواند در نقش میانجی ظاهر شود.
محمود احمدی نژاد تاکنون نامه‌های زیادی به سران کشور‌های مختلف نوشته است، او حتی در سال‌های اخیر که سمت دیپلماتیک ندارد هم دست از نامه‌نگاری برنداشته است. از ترامپ تا دبیرکل سازمان ملل مخاطب نامه‌های ارشادی او بوده‌اند، اما این بار به نظر می‌رسد او فقط دست به ارشاد رهبران نزده و می‌خواهد عملگرایانه وارد گود حل اختلافات در جنگ یمن شود.

مداخله نظامی عربستان در یمن از ۶ فروردین سال ۲۰۱۵ آغاز شده است. عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی منطقه‌ای با مدیریت محمد بن سلمان وزیر وقت دفاع و ولیعهد کنونی عملیات طوفان قاطعیت را علیه حوثی‌های یمن آغاز کرد، اما این عملیات برخلاف نامش به جنگی طولانی و فرسایشی تبدیل شد. جنگی که تلفات انسانی سنگینی به یمن وارد و این کشور را تبدیل به یک ویرانه کرد.

در سال‌های اخیر بسیاری تلاش کرده‌اند با میانجی‌گری به جنگ پایان دهند، اما ناموفق بودند. حالا محمود احمدی‌نژاد می‌خواهد شانس خود را امتحان کند. البته مشخص نیست او با کدام اعتبار بین‌المللی وارد این میدان شده است. 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.