×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

اقتصاد زمانه : یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سفر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به استان سیستان‌وبلوچستان، بازدید از منطقه ویژه مکران و بررسی ظرفیت‌های این منطقه بود.

به گزارش اقتصاد زمانه ، منطقه آزاد چابهار جایگاه مهمی برای خاورمیانه دارد و تنها بندر اقیانوسی ایران و یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج‌‌فارس و دریای عمان محسوب می‌‌شود که در کریدور شمال– جنوب نیز جایگاه مهمی دارد. به همین دلیل است که پروژه‌های گوناگون و متنوعی را دنبال می‌‌کند و زمینه برای سرمایه‌‌گذاری‌های مختلف در این منطقه فراهم است. مدت زیادی است که شرکت‌های خارجی به اهمیت استراتژیک بندر چابهار پی برده‌اند و این مساله موجب افزایش درخواست برای سرمایه‌گذاری در این منطقه شده است. درواقع امروز چابهار به یک نقطه ارتباطی و حیاتی برای ارسال کالا‌های هندی به افغانستان و فراتر از آن در آسیای مرکزی تبدیل‌ شده است و از جهت توسعه سرمایه‌‌گذاری، جذب سرمایه داخلی و خارجی و همچنین توسعه تولید و میزان صادرات و واردات مورد توجه است. در سواحل مکران در زمینه پتروشیمی فعالیت‌های زیادی صورت‌ گرفته و در برنامه راهبردی توسعه پتروشیمی، چابهار به سومین قطب این صنعت تبدیل خواهد شد. علاوه‌بر آن پروژه فولاد مکران در این منطقه نیز ازجمله مهم‌ترین برنامه‌ها برای توسعه صادرات و ایجاد اشتغال است که با توجه به ملاحظات زیست‌محیطی و با جدیت دنبال می‌‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های واحد چابهار سرمایه‌گذاری خوبی را در این منطقه داشته است. چهارشنبه هفته گذشته، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در یک سفر دو‌روزه به استان سیستان‌وبلوچستان هم از واحد چابهار دیدن کرد و هم در جریان قابلیت‌ها و ظرفیت‌های منطقه ویژه مکران قرار گرفت. دکتر طهرانچی در ابتدای سفر خود به استان سیستان‌وبلوچستان دفتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار را نیز افتتاح کرد.

درواقع راه‌اندازی دفتر تقریب مذاهب اسلامی، اقدامی بسیار مهم و اساسی است؛ چراکه دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با افتتاح این دفتر و پرورش نیروی انسانی متعهد و متخصص، گام بلندی در جهت توسعه منطقه بردارد. دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار هجدهمین دفتری است که در استان‌های مرزی افتتاح شد.

بازدید از مجتمع فولاد مکران چابهار و کارخانه لنج‌سازی کنارک

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سفر دو‌روزه خود به استان سیستان‌وبلوچستان، از مجتمع فولاد مکران چابهار و کارخانه لنج‌سازی کنارک نیز بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این دو مجتمع قرار گرفت. دکتر طهرانچی در حاشیه بازدید از کارخانه لنج‌سازی کنارک، دستور داد یک هنرستان مهارتی در کنارک و یک دانشکده مهارتی و کارآفرینی در چابهار راه‌اندازی شود. همچنین دکتر طهرانچی از ساختمان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل چابهار در شهرستان کنارک بازدید کرد. او در ادامه، از کارخانه کنسرو ماهی بازدید و با مدیرعامل این مجتمع تولیدی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سواحل مکران ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی را دارد که ازجمله آن می‌توان به وجود سواحل دریای عمان به‌عنوان جانشینی فراتر از سواحل خلیج‌فارس، امکان ایجاد ظرفیت‌های پایانه‌ای و فروش نفت به‌عنوان جانشینی به غیر از خلیج‌فارس، وجود منابع معدنی و انرژی خورشیدی، تجارت فرامنطقه‌‌ای و بین‌المللی با سطوح ملی، منطقه‌ای و با تاکید بر کشورهای آسیای‌میانه وارتباط مستقیم با آب‌های آزاد از طریق سواحل دریای عمان اشاره کرد. مجتمع فولاد مکران نیز به‌عنوان یک طرح بزرگ صنعتی در شرق کشور نقش مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه سیستان‌وبلوچستان دارد. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی در‌صدد است تا از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سفر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به استان سیستان‌وبلوچستان، بازدید از منطقه ویژه مکران و بررسی ظرفیت‌های این منطقه بود.

نقشه راه خود را متناسب با ظرفیت‌ها و نظام موضوعات هر منطقه ترسیم می‌کنیم

سلطانعـلی میـر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان و واحد زاهدان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص اهداف این سفر صحبت به میان آورد و گفت: «دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی یک سفر دو روزه به جنوب استان سیستان‌وبلوچستان از بخش‌های مختلف بازدید کردند. این سفر چند بازدید، برنامه و چند مصوبه مهم داشت که یکی از این موارد حفظ دفتر تقریب مذاهب بود که با حضور علمای تشیع، تسنن و مسئولان اجرا شد.» او اضافه کرد: «در این سفر شورای دانشگاه نیز در سطح استان با حضور دکتر طهرانچی به‌صورت مجازی تشکیل شد و سند تحول و راهبردی دانشگاه و نظام آمایش دانشگاه براساس سطح‌بندی سه ناحیه شمال، جنوب و میانی مورد توجه و بررسی قرار گرفت.»

۱۵هکتار زمین در منطقه آزاد برای دانشکده مهارت و کارآفرینی درنظر گرفته شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان و واحد زاهدان با بیان اینکه دیدارهایی نیز با حضور دکتر طهرانچی با مسئولان این استان نیز صورت‌گرفت، تصریح کرد: «در همین راستا چند طرح نیز مصوب شد؛ ابتدا اینکه برای دانشگاه حدود ۱۵ هکتار زمین در منطقه آزاد برای مجتمع آموزشی، آموزشگاه و دانشکده مهارت و کارآفرینی درنظر گرفته شد.»

برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی برای تسهیلات مسکن کارمندان و کارکنان

میر در ادامه گفت: «همچنین برای کارکنان نیز تسهیلاتی درنظر گرفته شد و با منطقه آزاد توافق شد که برای آنها مقدمات کار فراهم شود. بنابراین مقرر شد زمینی در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان قرار بگیرد تا برای تسهیلات مسکن کارمندان و کارکنان برنامه‌ریزی شود.»

او با بیان اینکه دکتر طهرانچی در این سفر از مجتمع فولاد مکران بازدید کردند، توضیح داد: «مجتمع فولاد مکران بزرگ‌ترین مجتمع فولاد شرق کشور است که دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مجتمع سهامدار است. دکتر طهرانچی در بازدید از این مجتمع در جریان جزئیات روند کار قرار گرفته و پیشرفت آن را مورد بررسی قرار داد. مجتمع فولاد مکران تاکنون پیشرفت خوبی داشته است که این موضوع نشان از نقش کلیدی دانشگاه در شرق کشور است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان معتقد است ‌توسعه مکران علاوه‌بر ضرورت‌های داخلی آن مانند ایجاد توازن در توسعه ملی در زمینه ایجاد تنوع در فرصت‌های اقتصادی و کاهش وابستگی کشور به تنگه هرمز، در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نیز فرصت‌هایی را برای ایران در پی خواهد داشت.

او گفت: «همچنین از مجتمع لنج‌سازی کنارک نیز بازدیدی به عمل آمد؛ ظرفیت‌های شهرهای چابهار و کنارک نیز مورد بررسی قرار گرفت و بنا شد ۱۵ هکتار زمین در منطقه کنارک در اختیار دانشگاه قرار بگیرد تا هنرستان فنی، دانشکده مهارت و کارآفرینی هم در چابهار و هم کنارک راه‌اندازی شود.»

میر با بیان اینکه پردیس دانشکده کنارک نیز با همکاری مسئولان در این زمین ۱۵ هکتاری راه‌اندازی خواهد شد، تاکید کرد: «بازدید از ظرفیت‌های کارخانه تن‌ماهی تحفه این استان از دیگر برنامه‌های سفر دو‌روزه دکتر طهرانچی به سفر به استان سیستان‌وبلوچستان بود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه درحال پیگیری مصوبات این سفر دو‌روزه هستیم، گفت: «در سال ۱۴۰۰ بنا داریم تا نقشه راه خود را متناسب با ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و نظام موضوعات هر منطقه ترسیم کنیم. همچنین در‌صدد هستیم تا دانشگاه از یک دانشگاه آموزش‌محور خارج شده و متناسب با قابلیت‌های هر منطقه عمل کند.»

اولویت استان در حوزه دریا، پتروشیمی و فولاد است

او اضافه کرد: «به‌طور مثال در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان ظرفیت‌های دریایی، پتروشیمی و فولاد مکران وجود دارد؛ همچنین در این استان ظرفیت‌های خوبی نیز در حوزه کشاورزی وجود دارد که می‌توان در این راستا اقدامات زیادی را انجام داد. درواقع برای ما در جنوب استان اولویت‌هایی همچون حوزه دریا، پتروشیمی و فولاد وجود دارد که در سفر دکتر طهرانچی به این استان، مصوبات خوبی داشتیم که این مصوبات متناسب با این ظرفیت‌ها و نقشه راه آینده تصویب شد. البته این نقشه راه فقط مختص به سال ۱۴۰۰ نیست بلکه در سال‌های آینده نیز این نقشه راه را پیش خواهیم برد.»

دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق شعار سال از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کنند

میر در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص شعار سال مبنی‌بر«تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌‌زدایی‌ها» گفت: «هدف از شعار سال که توسط مقام‌معظم‌رهبری نام‌گذاری شده این است که تمام دستگاه‌های اجرایی کشور و اقشار مختلف در راستای تحقق این شعار از تمام ظرفیت‌ها و توان خود استفاده کرده تا با توان علمی و پژوهشی خود در پشتیبانی از تولید و شکوفایی آن کمک کنند.»

او درخصوص نقش دانشگاه برای تحقق این شعار نیز توضیح داد: «تحقیق و پژوهش از ارکان مهم هر واحد تولیدی و صنعتی است که مراحل قبل از تولید مانند امکان‌‌سنجی و بازار عرضه تا مراحل بعد از تولید و تحقیق و توسعه هر واحد صنعتی را پشتیبانی می‌کند. در کشورمان نیز یکی از حلقه‌های مفقوده صنعت تحقیق و پژوهش است؛ بنابراین دانشگاه‌‌ها و موسسات علمی با برعهده گرفتن این مهم می‌‌توانند علم و صنعت را به هم پیوند زده و به تحقق شعار سال کمک کنند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ بیان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی زابل با ۱۵ هسته فناور در مرکز رشد واحدهای فناور خود که هرکدام از این هسته‌ها توانایی تبدیل به شرکت دانش‌بنیان و تولید محصول فناورانه را دارند، از ظرفیت خوبی برای کمک به تحقق شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌‌زدایی‌ها برخوردار است.»

به گفته میر یکی از سیاست‌های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی توسعه کمّی و کیفی آموزش خواهد بود و در سال جاری با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته آمادگی لازم برای پذیرش دانشجو از کشورهای همسایه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان وجود دارد.»

او با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان با نیروی متخصص آمادگی کمک و مشاوره به صنایع مختلف در منطقه سیستان را دارد، گفت: «تلاش داریم در بخش‌های مختلف تولید با تحقیق و پژوهش به صنایع مختلف کمک کنیم.»

پایش رشته‌ها در چابهار و کنارک

حبیب پیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص سفر دکتر طهرانچی به واحد چابهار گفت: «در این سفر مقرر شد یک زمین به مساحت ۱۵ هکتار برای تعویض ساختمان واحد چابهار درنظر گرفته شود. همچنین برای رفاه حال کارکنان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار نیز مقرر شد تا در سه فاز ۲۰ واحدی یعنی ۶۰ واحد در منطقه آزاد تاسیس شود که موافقت اولیه آن اخذ شد.»

او ادامه داد: «دستور تاسیس دانشکده و هنرستان‌های مهارت و کارآفرینی و اخذ رشته‌های موردنظر در چابهار یکی دیگر از دستاوردهای این سفر بود. درواقع پایش رشته‌ها در چابهار و کنارک با هماهنگی آموزش‌وپرورش و سازمان فنی‌وحرفه‌ای در دستور کار قرار گرفت.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار با بیان اینکه آمایش رشته‌ها براساس قابلیت‌ها و نیاز منطقه نیز دنبال خواهد شد، تصریح کرد: «همچنین قرار بر این شد تا دانشگاه آزاد اسلامی به کمک خیرین، یک مدرسه ۶ کلاسی در منطقه کپرنشین به مساحت ۴۵۰ متر به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان راه‌اندازی کند.»

تولید و فرآوری آبزیان و ضایعات آنها در کنارک دنبال خواهد شد

پیری در ادامه اضافه کرد: «چشم‌انداز هسته‌های فناورانه را نیز دنبال خواهیم کرد؛ همچنین تدوین نظام موضوعات کسب‌وکار، تولید و تعمیر لنج در استان با همکاری دبیرخانه پایش آزاد دانشگاه نیز در دستور‌کار قرار گرفت.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار با بیان اینکه در استان سیستان‌وبلوچستان ۶۰ درصد ضایعات ماهی وجود دارد، بیان کرد: «بنابراین تولید و فرآوری آبزیان و ضایعات آنها در کنارک دنبال خواهد شد. سفر دکتر طهرانچی به چابهار فرصت خوبی برای آشنایی با ظرفیت‌‌ها و توانمندی‌های فراوان سرمایه‌گذاری در این منطقه و کمبود زیرساخت‌‌ها بود و امیدوارم گامی برای آبادانی و توسعه این منطقه برداشته شود.»

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.