×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

اقتصاد زمانه : در بخشی از این سفرنامه که به اهتمام محسن شهرنازدار و با حمایت منطقه آزاد چابهار گردآوری و منتشر شده است آمده : «… در چابهار، خانه‌ها همه بی‌چفت و بست است و هیچ کجا قفلی بر در خانه‌ای نیست. هر کس صبح که بیرون می‌آید خانه را به خدا می‌سپارد و نهایت چفت در را می‌اندازد. دزدی در اینجا سابقه نداشته و در چند سال قبل، آن‌هم یکی دو فقره جزئی، که استثنائی بوده است …»

به گزارش اقتصاد زمانه ، این روایت محمد برقعی، جامعه‌شناس از سفر به چابهار در سال ۱۳۵۱ است. او تجربه‌ها و دیده‌های خود از سفر به بلوچستان را در گزارش سفری با عنوان «نظری به بلوچستان» تحریر کرده است. این سفرنامه به همراه ۶ سفرنامه دیگر در یک مجلد به نام «سفرنامه‌های معاصر بلوچستان؛ بخش سوم ۱۳۵۱ تا ۱۳۸۰ خورشیدی» گرد آمده و به‌عنوان نهمین جلد از مجموعه ۲۲ جلدی پژوهش‌های ایران فرهنگی پیرامون تاریخ و فرهنگ بلوچستان به چاپ رسیده است.

این مجلد که راوی احوالات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی بلوچستان در یک بازه زمانی ۳۰ ساله است، به اهتمام محسن شهرنازدار، مردم‌شناس و پژوهشگر حوزه بلوچستان گردآوری‌شده و با مقدمه و تعلیقات او و با حمایت سازمان منطقه آزاد چابهار روانه بازار نشر شده است.

دیگر سفرنامه‌های این مجلد را بلوچستان ۱۳۵۶ نوشته محمدسعید جانب‌اللهی، نان بلوچی نوشته ابراهیم مختاری، بلوچستان یادگار مطرود قرن نوشته کمال‌الدین غراب، سفرنامه سراوان نوشته محمدسعید جانب‌اللهی، لحظه‌های کوتاه فراموشی و خیال نوشته محمدرضا درویشی و دو سفرنامه بلوچستان نوشته محسن شهرنازدار تشکیل می‌دهد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.