×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024

اقتصاد زمانه : مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در برنامه اجتماعی رادیو گفت و گو مهارجرت از مناطق کوچک و توسعه نیافته به شهرهای بزرگ بویژه تهران را عامل مهم بروز آسیب های اجتماعی دانست.

در ابتدای این برنامه مجری این برنامه با طرح این مطلب که تهران نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه شهری خاص است و به لحاظ اجتماعی و درآمد مردم این تفاوت ها و فاصله بسیار مشهود است، از حاضرین در برنامه برای شرایطی که این شهر با آن درگیر است سوالاتی را مطرح که علت و راه حل خروج از این آسیب های اجتماعی چیست و باید چه فعالیت هایی صورت پذیرد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس که به عنوان نماینده مردم در خانه ملت و یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب بودجه سال جدید گفت: تلاش مجلس یازدهم در طول یکسالی که از عمر خود را سپری میکند این بوده تا بتوانیم در توان خود قوانینی را مصوب کنیم که به جای درمان در راستای پیشگیری از آسیب ها عمل کنیم.

ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این برنامه کارشناسی و گفت‌وگومحور، اظهار داشت: مسلما نداشتن امکانات و عدم رشد و توسعه نامتوازن باعث آن شده تا حاشیه نشینی امروز مراکز استانها و بخصوص تهران بوجود آید و با سیاست فعلی نمیتوان پاسخگو این مشکلات بود.

وی ادامه داد: حاشیه نشینی ارمغان خوبی را به همراه ندارد و ارمغان حاشینه نشینی همین مشکلاتی است که امروز به عنوان آسیب های اجتماعی از آن یاد می کنیم.

این نماینده مردم در خانه ملت در بخشی از سخنان خود با تاکید بر مطالب مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی گفت: زمانی که امکاناتی ساخته نشود ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم فرد در منطقه ای محروم سکونت داشته باشد و برای فعالیت و اشتغال خود هم شده رو به مناطقی خواهد آورد که امکانات و بستر لازم وجود دارد.

دکتر سید مالک حسینی، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در ابتدای سخنان خود در این برنامه گفت: شکاف ایجاد شده تنها در این شهر نیست و باید بدانیم که شکاف مرکز و پیرامون در سایر استانها هم بین مرکز استان با شهرهای پیرامون هم وجود دارد، ولی اینکه این اختلاف سطح بسیار بیشتر است به واسطه نامتوازن بودن جمعیت تهران با میزان وسعتی که برای سکونت وجود دارد.

حسینی به پژوهش های دهه های مختلف اشاره داشت و افزود: جمعیت تهران رسما ۱۰ میلیون جمعیت ساکن دارند و طول روز این میزان به بیش از ۱۲ میلیون نفر هم می رسد و این روند خوبی برای پایتخت نیست و باید چاره ای اساسی کرد و به راحتی از این مسئله گذر نکرد.

وی در ادامه به آمار در خصوص تراکم جمعیت بسیار بالا در شهر تهران اشاره کرد و افزود: نکته جالب اینکه ۵ درصد وسعت سکونت‌گاهای شهر تهران در بافت فرسوده قرار داد و در این ۵ درصد بیش از ۱۵ درصد مردم سکونت دارند و این یعنی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و باید تنها از بخش از آمار دریافت کرد امکانات هم به خوبی توزیع نشده و مطمینا مشکلات خاصی را در حوزه آسیب های اجتماعی درگیر هستیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: نگاه به شهرداری ها در تقسیم کار در آسیب های اجتماعی نگاهی سخت افزاری است در صورتی در گذر زمان نگاه به شهرداری تغییر کرده ولی در بودجه قوانین این اتفاق نیفتاده است و این باعث آن شده تا امروز نتایج خوبی را شاهد نباشیم.

حسینی با بیان اینکه شهرداری تقریبا بازیگر اصلی است ولی هیچ ریالی از بودجه دولتی را ندارد گفت: یک چالش حقوقی جدی را داریم که نهادهای تصمیم گیر و قانون گذار باید آن را برطرف کند.

وی برای کنترل روند مهاجرت از شهرها و مناطق کوچک به بزرگ گفت: تصمیم های جدی و جسورانه برای مهاجرت معکوس نیاز است و باید سیاست های تشویقی مهاجرت معکوس را داشته باشیم تا بتوانیم ایجاد موازنه به نفع شهرها و مناطق کوچک تر را شاهد باشیم.

وی از نمایندگان مردم در خانه ملت درخواست کرد تا برای اقدام در این خصوص قوانین مناسبی اتخاذ شود تا بتوان برای درمان پیشگیری مشکلات آینده را داشت.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در بخشی از سخنان خود اغلام کرد: آرزو دارم اقدام جدی برای مهاجرت معکوس را شاهد باشیم و از طرح های فانتزی دوری کنیم تا از آسیب های اجتماعی خردی که هر روز در حال تغییر است جلوگیری کنیم.

وی همچنین با تشریح اینکه اعداد و آمار اعلامی نگران کننده ای در کلان شهرها داریم تصریح کرد: جنس آسیب های اجتماعی در حال تغییر است و نباید در این خصوص منتظر بود و باید نگاه همه مسئولین و مردم تغییر کند و روند رشد حاشیه نشینی را متوقف کرد.

حسینی اعلام کرد بیش از ۷۰ درصد کسانی که در گرمخانه ها هستند سابقه سکونت در تهران نداشته اند و این نشان دهنده آن است که تهران با ۷۰۰ کیلومتر مربع امکان اینکه با هر سبکی زندگی کنید را به هر فردی داده شده و این بسیار خطرناک است و راهکار آن هم ساخت مناطق توسعه نیافته است که بتوان مردم را در همان مناطق مستقر کرد.

وی خاطرنشان شد: اگر مشکل مهاجرت حل نشود انگار ما با سطلی در دست برای مهار سدی شکسته آماده هستیم که این جوابگو نیست.

وی در بخش پایانی سخنان خود با آمارهایی از مراکز و مددسراهای شهر تهران گفت: به طور قاطع میتوانیم عنوان کنیم کسی در تهران از بی سرپناهی و تغذیه در معرض خطر نداریم مگر اینکه خود فرد تمایل نداشته باشد که این امر خارج از اختیار سازمان است.

گفتنی است در این برنامه حسینی اعلام کرد که به بیش از ۵ هزار نفر سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی خدمت رسانی داشته است.

این برنامه بررسی عوامل تاثیرگذار در تحقق سبک زندگی ایرانی، اسلامی در حوزه‌های اجتماعی، نقد و بررسی عملکرد سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه‌های اجتماعی، آسیب‌شناسی اجتماعی و بررسی عوامل و دلایل دخیل در آن و ارائه راهکارهای قابل اجرا در خصوص ساماندهی حوزه‌های اجتماعی، از جمله موضوعاتی بود که در گفتگوی اجتماعی شبکه رادیویی گفت و گو مطرح شد و علاوه بر پرداختن به مصادیق اجتماعی، به مبانی نظری پدیده‌های اجتماعی هم نگاهی عمیق شد.

از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ این برنامه به موضوعات خاص در خصوص آسیب های اجتماعی و عملکرد نیروی انتظامی و وزارت کشور و قوه قضائیه پرداخته است و در این نوبت به عملکرد شهرداری ها و بخصوص شهرداری تهران که به نمایندگی از این مجموعه مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران حضور داشت پرداخته شد که به عنوان یکی از متولیان اصلی حوزه آسیب های اجتماعی در شهر تهران فعالیت دارد.

گفتنی است موضوعات مهم و به روز اجتماعی در حوزه‌های خردو و كلان به‌طور كلی درونمایه اصلی گفت‌وگوهای اجتماعی رادیو گفت‌وگو می‌باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.