×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 21 September , 2024
رشد ۳۰ درصدی فروش و صادرات محصولات پتروشیمی شازند

مجتمع پتروشیمی شازند با دو دهه تجربه، توانایی تولید بیش از ۱.۸ میلیون تن محصولات پیشرفته را داراست. روند صعودی فروش و صادرات، همراه با رشد ۳۰ درصدی در سال جاری، نشان از افزایش توانمندی و رقابت‌پذیری شاراک است. علاوه بر این، واگذاری بلوک در بازار بورس نیز نشان از توجه به تحولات روز و ارتقاء شفافیت و رقابت در صنعت نفت و پتروشیمی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد زمانه ، مجتمع پتروشیمی شازند با بیش از دو دهه فعالیت موثر در بازار، توانایی تولید بیش از یک میلیون و هشتصد هزار تن محصولات میانی و نهایی پلیمری، شیمیایی و محصولات جانبی را دارد. این شرکت با داشتن ۱۷ واحد تولیدی فعال، ترکیبی کم‌نظیر از محصولات شیمیایی و پلیمری را در سبد محصولات خود عرضه می‌کند. شرکت پتروشیمی شازند با ظرفيت سالانه ۱,۸۵۰ هزار تن محصولات پايه، پليمری و شيميايی ۴ درصد از اتيلن، ۵ درصد از پلی‌اتيلن سنگين، ۷ درصد از پلی‌اتيلن سبک خطی، ۱۰ درصد از پروپيلن و ۷ درصد از پلی‌پروپيلن تولید شده در کشور را تامین می‌کند. شازند، یکی از طرح‌های استراتژیک و زیربنایی کشور است که در راستای توسعه صنعت پتروشیمی، با هدف تامین نیاز صنایع داخلی کشور به محصولات پایه پلیمری و شیمیایی، در سال ۱۳۷۲ به بهره‌برداری رسید.

این شرکت به‌‌عنوان یکی از بزرگ‌ترين مجتمع‌های پتروشیمی در كشور شناخته می‌شود که انحصار تولید برخی محصولات از جمله اکسید اتیلن، وینیل استات، دو اتیل هگزانول، نرمال بوتانول، ایزوبوتانول و اتانول آمین‌ها را در اختیار دارد.

شاراک در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲، ۷۰۰ هزار تن از محصولات خود را به فروش رساند و مجموع درآمدهای عملیاتی حاصل از فروش شاراک در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ مبلغ ۲۱٬۴۴۳ میلیارد تومان بود. استراتژی جابجایی میزان فروش در بازارهای داخلی و صادراتی هنگام افزایش نرخ در هر بازار نیز موثر بوده است و سبب شد تا درآمدهای عملیاتی شرکت پتروشیمی شازند تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ مبلغ ۲۹٬۶۰۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شود. مجموع عملکرد ۱۰ ماهه سهم شاراک نسبت به مدت مشابه افزایش ۲۷ درصدی داشته و طی این مدت ۴% بیشتر از کل درآمد سال قبلی درآمد زایی داشته است.

شاراک در این دوره از طریق فروش داخلی و صادراتی درآمد ۲۶۸۵ میلیارد تومان شناسایی کرد و ۶۶درصد از درآمد ماهانه شازند از طریق فروش داخلی و مابقی از طریق صادرات تامین شد. شرکت پتروشیمی شازند اراک در یازده ماهه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۰ درصدی فروش داشته و در بازار صادرات هم این افزایش رخ داده است. شاراک در این دوره ۲۷ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت یازده ماهه سال قبل که ۲۰ هزار میلیارد و ۹۲۵ میلیارد تومان فروش داشت، نزدیک به ۳۰ درصد رشد داشته است. از این میزان فروش سال جاری ۷ هزار و ۴۳۸ میلیارد تومان صادرات شده که به نسبت مدت مشابه سال قبل که ۶ هزار و ۵۸۲ میلیارد تومان بوده رشد کرده است. همچنین بیشترین درآمد شارک طی ۱۱ ماهه ۱۴۰۲ در بازار صادراتی از فروش محصولات به مبلغ ۴۳۸۵ میلیارد تومان بوده است که از این میزان ۳۱۰ میلیارد تومان مربوط به ھیدروکربور A٨٠ ، ۹۵۰ میلیارد تومان ھیدروکربورھای ھیدروژینه شده، ۵۶۴ میلیارد تومان ترکیبات آلی نیتروژن دار، ۵۹۳ میلیارد تومان پلی بوتاداین، ۲۸۹ میلیارد تومان پلی اتیلن سنگین و… است.

این شرکت در تابلوی معاملات در هفته اخیر روند صعودی را آغاز کرده و توانسته بخشی از افت ماه های قبل را جبران کند. این نماد در سه ماهه بازدهی مثبت ۸ و در یک ساله بازدهی مثبت ۹ داشته است. با در نظر گرفتن اینکه شاراک در مجمع عمومی سال گذشته سود نقدی ۱۰۰ درصد پرداخته می توان برآورد کرد که در یک سال گذشته حدود ۲۵ درصد بازدهی مثبت داشته است. از برنامه‌های بسیار مطلوب پتروشیمی شازند می‌توان به بلوک ۵۱.۳۲ درصدی این شرکت در بازار بورس روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ اشاره کرد که در فرآیندی کاملا شفاف و رقابتی به پالایشگاه تهران واگذار شد.

این اقدام گامی عملی در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر خروج بانکها از بنگاه داری است. با این واگذاری هم این شرکت از طریق سهام عدالت به مردم در سبد سهام عدالت واگذار شد و هم اینکه زنجیره تولید در پالایشگاه نفت تهران تکمیل شد.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.