×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024

اقتصادزمانه : لیلا فرهادی: معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش از قصد این سازمان برای قطع سراسری اینترنت در زمان برگزاری کنکور سراسری خبر داده است. «حسن مروتی» نیز با اعلام خبر قطعی اینترنت در روز کنکور گفت: «اینترنت ان‌شاءالله در آن روز، یعنی روز برگزاری کنکور قطع خواهد شد.»

او در پاسخ به این پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه که چرا پیش از این زمان برگزاری کنکور اینترنت قطع نمی‌شد، گفته «ما سال گذشته اینترنت را قطع کردیم. قطع نقطه‌‎‌ای در این مورد جواب نمی‌دهد. پارسال قطع نقطه‌ای در بعضی نقطاط انجام شد و از آنتن‌های دیگر آنتن گرفته بودند.»

مروتی در پاسخ به این پرسش که آیا افراد از اپراتور دیگری توانستند اینترنت بگیرند، گفت: «در جا‌های مختلف توسط آنتن‌های مختلف پوشش اینترنت انجام می‌شود. در صورتی که آنتنی قطع باشد از آنتنی که کمی دورتر است خط گرفته می‌شود.»

پیشنهاد قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور تا جایی عجیب است که مجری برنامه صبح بخیر ایران گفت با طرح این گزاره که قرار نیست اینترنت را در این دو روز به طور کامل قطع کنید، در پی پاسخ منطقی برای قطعی یکپارجه اینترنت بود. مروتی اما با تأکید بر اینکه اینترنت به طور کاملا یکپارچه قطع خواهد شد، گفت: «ما قصد داریم به طور کامل اینترنت را در کل کشور قطع کنیم.»

او در پاسخ به اینکه این روش خیلی منطقی نیست و به هر حال قطع سراسری منجر به آسیب و قطع امور دیگر خواهد شد، گفت: «این موضوع برای چند ساعت می‌ارزد، چون سرنوشت افرادی که در کنکور حاضر هستند در آن ساعات رقم می‌خورد.»

علیرضا کریمیان مدیر روابط عمومی سازمان سنجش درباره جزییات این تصمیم عجیب از برگزاری یک نشست خبری در روز شنبه خبر داده و گفته توضیحات روز شنبه ارائه خواهد شد. البته محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم درباره قطعی اینترنت گفته«فقط در محله‌هایی که کنکور برگزار می‌شود، قطع خواهد شد نه به شکل سراسری.» با تجربه موجود از تصمیمات عجیب و غریب در جمهوری اسلامی به نظر می‌رسد موضوع گسترده از چند محله است و اتفاق بدتری در راه است و ماجرا همان است که سازمان سنجش خبر داده است.

هزینه قطعی دسترسی همه شهروندان به خاطر کنکور!
قطع سراسری اینترنت در زمان برگزاری کنکور سراسری به معنای قطع دسترسی همه شهروندان به اینترنت در این مدت زمان است و در صورت اجرای این طرح راه برای قطع سراسری اینترنت به مناسبت‌های مشابه باز خواهد شد. کنکور ۱۴۰۱ جنجال زیادی داشته است. از همان نخستین روز برگزاری کنکور ۱۴۰۱، سؤالات در کانال‌های تلگرامی منتشر شد و حتی رئیس سازمان سنجش با اعتراف ضمنی، ضعیف‌تر بودن کنترل‌ها در روز برگزاری این آزمون را پذیرفت و گفت: «ساعت ۱۲.۳۰، عکس از یک صفحه دفترچه منتشر شد. انتشار سؤالات گروه ریاضی ساعت ۹ صبح و سؤالات گروه تجربی حوالی ۱۰ صبح، حواشی جدی‌تر کنکور ۱۴۰۱ بود از سوی دیگر سازمان سنجش در اقدامی عجیب قبل از پایان آزمون گروه تجربی دفترچه سؤالات عمومی و اختصاصی شماره دو را در سایت خود بارگذاری کرد.»

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش با پذیرش انتشار سؤالات گروه آزمایشی علوم ریاضی و تجربی در فضای مجازی گفت: «روز برگزاری آزمون گروه علوم ریاضی به‌کمک دستگاه‌های آشکارساز ۷۰ مورد تخلف در سر جلسه امتحان پیدا کردیم همچنین بیش از ۴۵۰ داوطلب متخلف در آزمون گروه علوم تجربی که ابزار الکترونیک به‌همراه داشتند شناسایی شدند و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است.»

تیرماه امسال رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی از کشف باند‌های تقلب و افشای سوالات آزمون سراسری در دو شهرستان این استان خبر داد. بر اساس گزارش این نهاد قضایی این باند‌ها به صورت سازمان یافته در راستای تقلب در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱، ضمن عقد قرارداد با داوطلبین کنکور و تجهیز داوطلبان به تجهیزات فنی و استخدام افرادی به عنوان کلیدزن، در صدد بودند زمینه ورود افراد فاقد صلاحیت به دانشگاه‌های کشور را در رشته‌های پر طرفدار فراهم کنند که با این اقدام قضایی و اطلاعاتی دستگیر شدند. همزمان کیومرث عزیزی فرمانده انتظامی شرق تهران هم خبر مشابهی را منتشر کرد و گفت فردی که سوالات کنکور سراسری را با مدارک جعلی در شبکه اجتماعی می‌فروخت، شناسایی شده است.

بعد از این اهمال سازمان سنجش در حفظ و حراست از سوالات کنکور سراسری، راه حلی که به ذهن این سازمان رسیده، پاک کردن صورت مساله یعنی قطع سراسری اینترنت کل کشور است. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که به گزارش نت بلاکس که یک وبسایت رصد وضعیت اینترنت در جهان است، قطعی اینترنت در ایران ساعتی یک و نیم میلیون دلار که به نرخ دلار روز معادل ۶۰ میلیارد تومان خسارت اقتصادی به کشور وارد می‌کند.

قطعی اینترنت برای برگزاری کنکور

کنکور سراسری کارشناسی سه ساعت، کنکور ارشد بین سه تا چهار ساعت، کنکور دکترا بین سه تا چهار ساعت و کنکور کنکور کاردانی به کارشناسی ۳ ساعت زمان می‌برد. اگر آزمون استخدامی فراگیر را هم به این فهرست اضافه کنیم، سالی سه ساعت به این فهرست اضافه خواهد شد. به فرض اینکه آزمون‌های نهایی دبیرستان از شمول این قاعده خارج شوند، تنها با همین کنکور‌ها و آزمون‌های سراسری چیزی بالغ بر ۱۵ تا ۱۷ ساعت قطعی اینترنت به طور رسمی در هر سال در انتظار شهروندان است. با این حساب سالانه بین ۳۱ تا ۳۳ ساعت قطعی اینترنت سراسری خواهیم داشت که بر اساس برآورد نت‌بلاکس می‌تواند ۴۶.۵ تا ۴۹.۵ میلیون دلار خسارت اقتصادی به کشور وارد کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.