×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
حرکت به سمت برقی‌سازی راه‌حل اساسی کاهش آلودگی صوتی است

اقتصادزمانه: مدیرعامل گروه مپنا، تسری الگوی مپنا به عنوان یکی از افتخارآمیزترین بنگاه‌های صنعتی ایران و مروج تفکر خودباوری به دیگر صنایع را موجب موفقیت صنعتی کشور عنوان کرد.

مدیرعامل گروه مپنا، تسری الگوی مپنا به عنوان یکی از افتخارآمیزترین بنگاه‌های صنعتی ایران و مروج تفکر خودباوری به دیگر صنایع را موجب موفقیت صنعتی کشور عنوان کرد.

“عباس علی‌آبادی” در سخنرانی افتتاحیه نهمین کنگره علوم صوتی ایران، گفت: نخست مهندس عالم، پروردگار متعال است و در تفکر اسلامی،‌ انسان خلیفه خداوند و قادر به شکافتن همه مرزها است. نتیجه اجرا شدن چنین تفکری، شکل‌گیری مجموعه‌ مپنا در مقیاس جهانی و رقیب بزرگان بین‌المللی و ‌در لبه فناوری است. البته ما اعتقاد داریم مپنا همچنان در ابتدای مسیر توسعه است و ظرفیت‌های بالایی برای رشد دارد. علی‌آبادی افزود: مپنا تاکنون تنها بنگاه حل مسئله بود ولی استراتژی که ما امروز دنبال می‌کنیم، استراتژی خلق آینده است. ما معتقدیم آینده متفاوت از امروز خواهد بود و برای خلق آن باید مطالعه و تلاش کرد.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به شراکت بیش از نزدیک به ۴ هزار شرکت در زنجیره تأمین گروه مپنا، تأکید کرد: مپنا هم‌اکنون صادرکننده بیش از ۲۰۰ کالای پیشرفته به دیگر کشورها و در حال رقابت شانه به شانه با بزرگان صنعتی دنیا است.

علی‌آبادی با نام بردن از توربین گازی به عنوان یکی از افتخارآمیزترین مصنوعات بشری، به رتبه سوم مپنا در تولید توربین‌های گازی در سطح دنیا پرداخت و ریشه آن را سرآمد بودن گروه مپنا در حوزه ترمودینامیک و مکانیک سیالات دانست. وی از رتبه بالاتر گروه مپنا نسبت به جنرال الکتریک آمریکا در حوزه تجهیزات بویلر نیروگاهی و از شرکت سامسونگ در حوزه نفت و گاز به عنوان دیگر دستاوردهای مپنا یاد کرد.

او در ادامه به برخی دیگر از موفقیت‌های گروه مپنا از جمله ساخت بیش از ۶۸ هزار مگاوات نیروگاه در سطح کشور اشاره کرد و با نام بردن از فناوری پره داغ و توانایی کامل گروه مپنا برای ساخت انواع پره‌ها به روش‌های مختلف از جمله single crystal، این مهم را محصول تلاش متخصصان ایرانی دانست.

توربین گازی MGT-75 از دیگر محصولاتی بود که رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گره مپنا از آن به عنوان یکی از تولیدات شاخص مپنا در حوزه صنعت نیروگاهی نام برد که با راندمان حدود ۶۰ درصد در سیکل ترکیبی و تولید اندک نیتروژن (NOx) با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد.

پیوند مپنا و دانشگاه

مدیرعامل گروه مپنا در ادامه به پیوند قوی گروه مپنا با دانشگاه‌های کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: برخی فناوری‌های بومی‌سازی‌شده توسط گروه مپنا از جمله سامانه کنترل MAPCS، در شرایط سخت و به دلیل نیاز راهبردی کشور، توسط متخصصان گروه مپنا توسعه داده شدند.

او با اشاره به دستاوردهای گروه مپنا در حوزه صنعت هوایی، از جمله طراحی سامانه سیار آزمایش موتور هواپیمای تجاری، گفت: این مهم برای نخستین بار در ایران و منطقه خاورمیانه انجام شده است. این افتخار بزرگی است و نشان داد مپنا دارای ظرفیت‌های بزرگی است و به محصولاتی چنین پیچیده تسلط دارد که می‌تواند قطعات آن را طراحی و تعویض نموده و بهبود ببخشد.

علی‌آبادی با اشاره به ضرورت کاهش «شدت انرژی» (نسبت انرژی مصرفی به تولید ناخالص ملی) در ایران، شرط لازم و کافی برای کاهش شدت انرژی را برقی‌سازی زیرساخت‎های حمل و نقل دانست و خواستار بسیج شدن دانشگاه‌ها برای پیگیری این روند شد.

او با اشاره به پیچ تاریخی برقی‌سازی و روند جهانی حرکت به سمت برقی کردن زیرساخت‌های حمل و نقل، به دستاوردهای گروه مپنا در این حوزه، از جمله خودروی‌های دوتوان و برقی‌شده و اتوبوس برقی «زیما» با پیشرانه و پکِ باتری مپنا اشاره کرد.

مپنا و علوم صوتی

مدیرعامل گروه مپنا در ادامه به اهمیت و کاربرد علوم صوتی در حوزه‌های فعالیت گروه مپنا پرداخت و افزود: کاهش “نویز” در منبع تولید، از دغدغه‌های گروه مپنا در همه صنایع کسب و کار از جمله حوزه هوایی است که نیازمند بکارگیری فناوری‌های صوتی پیشرفته است.

او راهکارهای کاهش نویز در موتور جت را کنترل نویز فعال، طراحی هندسه استاتور و استفاده از مواد جاذب صوت دانست و در عین حال گفت: در حوزه انرژی از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر و به ویژه توربین بادی، کاهش آلودگی صوتی، یک چالش جدی محسوب می‌شود.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به منابع اصلی تولید صدا در نیروگاه‌های حرارتی از جمله توربین گازی،‌ موتور دیزل، برج خنک‌کن، بویلرهای بازیافت حرارت (HRSG) و سوپرشارژرها، بر اهمیت به‌کارگیری فناوری‌های صوتی برای کاهش میزان تولید صدا در این منابع تأکید کرد. او با اشاره به توربین‌های موبایل از جمله توربین‌های MGT-30 گروه مپنا، موضوع نویز یا آلودگی صوتی در این توربین‌ها را جدی دانست و افزود: لازم است راهکار آن توسط متخصصان علوم صوتی ارائه شود.

مدیرعامل گروه مپنا در ادامه با اشاره به اهمیت علوم صوتی در توربین‌های موبایل مانند توربین‌های MGT-30 و نیز در حوزه ریلی و لوکوموتیو از جمله در موتور دیزل و سامانه خنک‌کاری، موضوع نویز یا آلودگی صوتی در این مصنوعات را جدی عنوان و بر لزوم ارایه راهکارهایی در این حوزه‌ها تأکید کرد.

مدیرعامل گروه مپنا، گفت: حرکت به سمت برقی‌سازی یک راه حل اساسی کاهش نویز/آلودگی صوتی است. به عبارت دیگر، برقی‌سازی از روش‌های متوقف کردن خسارات ناشی از فعالیت‌های انسان‌ها در حوزه صنعت بوده و با برقی‌سازی می‌توان شدت انرژی را کاهش داد و در گروه مپنا نیز اقدامات اساسی در این حوزه صورت گرفته است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.