×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

اقتصاد زمانه : به گفته نایب رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی، مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد هم با قانون چگونگی اداره مناطق آزاد مغایرت دارد و هم با توجه به نفس فعالیت‏ های اقتصادی در مناطق آزاد تضاد جدی دارد.

به گزارش اقتصاد زمانه به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از فرینا، معین الدین سعیدی در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد با بیان این مطلب گفت: طراحان این مبحث و کسانی که معافیت مناطق آزاد به ‏ویژه معافیت از مالیات بر ارزش افزوده را حذف کرده‌اند بدنبال این موضوع بوده‌اند که درآمدهای پایدار کشور یا به عبارتی درآمدهای غیر نفتی و مشخصا درآمدهای مالیاتی را افزایش دهند اما معتقدیم این تصمیم نقض غرض است.

سعیدی افزود: در زمان طرح این موضوع در کمسیون تلفیق و صحن علنی مجلس نیز مطرح کردیم که این مصوبه اشکالات جدی برای فعالان اقتصادی در این مناطق ایجاد می ‏کند. به هر حال جذابیت مناطق آزاد مشخصا یکی تسهیل در تشریفات گمرکی است و دیگری معافیت‎ های مالیاتی است، که اگر قرار باشد چنین معافیت ‏هایی حذف شود کسانی‏که در این مناطق سرمایه‏ گذاری می‏کنند و در زمینه تولید و ارائه خدمات فعال هستند، با از دست رفتن این مشوق‌ها با چه انگیزه‌ای فعالیت کنند.

وی اظهار داشت: فکر می‏کنم، اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد هم با قانون چگونگی اداره مناطق آزاد مغایرت دارد و هم با توجه به نفس فعالیت‏ های اقتصادی در مناطق آزاد ایراد جدی دارد.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت مناطق آزاد در دیگر کشورها گفت: در کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعضاء مطرح کردم؛ اگر یک مقایسه تطبیقی بین مناطق آزاد ایران و مناطق آزاد موفق دنیا داشته باشید، خواهید دید که یکی از مهمترین پارامترهای موفقیت این مناطق همین معافیت‌های مالیاتی است که متاسفانه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مناطق آزاد کشور از شمول این معافیت خارج شده‏اند.

سعیدی گفت: اکنون این قانون تصویب شده و لازم الاجرا است و نمی‏توانیم و نباید در برابر قانونی که در مجلس تصویب شده ایستادگی کنیم، اما تلاش می‏کنیم دو راه حل قانونی که می‏توانیم با تمسک به آنها این مشکل را حل کنیم را در دستور کار قرار دهیم، به این معنی که یا از طریق مصوبه سران قوا این قانون را ملغی کنیم و دیگر اینکه بعد از گذشت شش ماه از تصویب قانون با استناد به ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و همچنین براساس ماده ۵۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده تلاش کنیم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را از شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده مستثنی کنیم.

وی تاکید کرد: باید قبول کرد که فارغ از بحث تحمیل اخذ مالیات بر ارزش افزوده، متاسفانه مناطق آزاد کشور با آن چشم‏اندازی که قانون‏گذار ترسیم کرده بود فاصله بعیدی دارند و هم اکنون در حوزه‌های تولید و صادرات به هیچ‏کدام از تکالیفی که قانون‏گذار بر عهده مناطق آزاد گذاشته بودعمل نکرده‏ایم و از این رو فعالان اقتصادی مناطق آزاد هم فرافکنی نکنند. قطعا اگر بخواهیم آسیب‏ شناسی کنیم و شکستی که در رقابت با مناطق آزاد موفق منطقه حاصل شده است را بررسی کنیم، دلایل متعدد و پیچیده‏ای وجود دارد و فقط مربوط به این موضوع نیست. وی ادامه داد: این موضوع نه تنها باعث دلسردی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد می‏شود بلکه در رقابت بین مناطق با رقبا در منطقه نیز تاثیر منفی بر صنعت گردشگری خواهد گذاشت و به‎ویژه اینکه اکنون خیلی تلاش می‏کنیم تا مناطق آزاد پایلوت گردشگری کشور بشوند، من فکر می‎کنم این موضوع ما را به نقطه‏ای می‏رساند که بپرسیم اگر قرار باشد چنین مشوق‏ هایی از مناطق آزاد حذف بشوند پس فلسفه وجودی مناطق آزاد چه خواهد بود؟

نایب رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان‏های مناطق آزاد تابع قانون خاص هستند. از بودجه عمومی کل کشور مستثنی هستند. بر این اساس بخشی از این عوارض مربوط به مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‏ها و دهداری‏ ها و بخشی هم به حوزه سلامت اختصاص پیدا می‏کند. الان چون این موضوع در قانون بودجه آمده براساس موازین قانونی لازم الاجراست و همانطور که عرض کردم تنها راه این است که در جلسه سران قوا روی این قانون بحث و تصمیم‏گیری شود. فکر نمی‎ کنم که این فوریت برای سران قوا فعلا وجود داشته باشد. عزمی در دولت هم برای رفع این مشکل نمی‏ بینیم. مگر این‏که مهلت قانونی سپری شود و تمام تلاش فراکسیون مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی در آن زمان این خواهد بود که با ارایه یک طرح، مجددا مناطق آزاد از قانون مالیات بر ارزش افزوده مستثنی بشوند.

سعیدی در پایان تاکید کرد: در کنار اینها حتما باید روی این نکته هم یحث شود که باید تلاش کنیم، مناطق آزاد را به همان چشم‏ اندازی که قانون گذار تعریف کرده نزدیک کنیم. سعی کنیم از تجربه دیگر مناطق آزاد دنیا هم استفاده کنیم. من فکر می‏ کنم علاوه بر اینها حتما ضرورت دارد که به یک بحث بسیار مهم در حوزه مناطق آزاد که گاها مقداری کم توجهی می‏ شود بپردازیم و آن بحث مسئولیت اجتماعی مناطق آزاد در حوزه سرزمین اصلی و هم سرزمین پیرامونی است. تعابیری را مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دارند که حتی می‏فرمایند فلسفه وجودی مناطق آزاد در واقع عمران و آبادانی مناطق پیرامون است روی این موضوع هم مناطق آزاد باید حتما بیشتر توجه کنند. صرف انتفاع اقتصادی برای این مناطق مطرح نیست و حتما باید در کنار آن مسئولیت اجتماعی جدی هم تعریف شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.