×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

اقتصادزمانه : ذوب آهن اصفهان با بیش از نیم قرن فعالیت در صنعت فولاد کشور و نقش آفرینی در ساخت و بهره برداری از صنایع فولادی در اقصی نقاط ایران، با دارا بودن نیروی انسانی توانمند و کارگاههای ساخت مجهز، بومی سازی قطعات و تجهیزات را از طریق تعامل با دانشگاه ها،مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و سازندگان قطعات و تجهیزات در سراسر کشور یکی از رسالت های اصلی خود قرار داده است.

دراین راستا ذوب آهن اصفهان در چهارمین جشنواره و نمایشگاه فولاد ایران، شش تفاهم نامه را با شرکت های مختلف مبادله می نماید که در مجموع قریب به ۵۰ میلیون دلار برای کارخانه و در مقیاس بزرگتر حدود ۶۰۰ میلیون دلار برای کشور صرفه جویی ارزی دارد که این میزان صرفه جویی با در نظر گرفتن تولید محصول دانش بنیان سوزن ریل و عدم وابستگی کشور به این محصول راهبردی در صنعت ریلی می باشد.
مرتضی شیرین پرور مدیر تحقیق و توسعه ذوب آهن اصفهان به تشریح مفاد این تفاهم نامه ها پرداخته است.
مرتضی شیرین پرور گفت: ذوب آهن اصفهان،سالیانه ۱۰۰۰ عدد سوزن ریل را ساخته و به راه آهن جمهوری اسلامی ایران تحویل می دهد.محصولی استراتژیک که به همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان واردات آن به بوته فراموشی سپرده می شود.
وی افزود : در راستای اهداف راهبردی شرکت و تکمیل سبد ریلی به دنبال تولید ریل زبانه سوزن ،ذوب آهن به منظور تدوین و انتقال دانش فنی ساخت سوزن ریل مطابق آخرین فن‌آوری های روز دنیا و با جوش فلش بات قطعه مرکزی به ریل، تفاهم نامه ای را با شرکت دانش بنیان نیک سرام رازی در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران مبادله می نماید که از این محل، سالیانه بالغ بر معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی به همراه دارد .
مدیر تحقیق و توسعه ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : در این کارخانه بر اساس فعالیت های پژوهشی، اقدامات بسیار خوبی برای بازیابی پسماندها در بخش های مختلف انجام گرفته است؛ بدین منظور و در این جشنواره، تفاهم نامه ای با شرکت دانش بنیان صدرفردا زیر مجموعه هلدینگ صدرتامین با موضوع استحصال مواد با ارزش از سرباره کنوتور فولادسازی مبادله می شود که بر این اساس سالیانه حدود ۵۰ هزار تن مواد با ارزش اقتصادی بالغ بر یک میلیون دلار حاصل می شود. از جمله این مواد که با خلوص بالا تولید می شوند می توان به پنتا‌‌ اکسید وانادیوم، کربنات کلسیم، اکسید منگنز و اکسید آهن، میکرو سیلس و… اشاره کرد که در صنایع شیمیایی کاربرد فراوانی دارند.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: محصول میلگرد برای صادرات به صورت شاخه ‌شمار و با شاخه های مشخص عرضه می شود لذا برای اولین مرتبه و بر اساس دانش بومی تفاهم نامه ای با هدف تدوین دانش فنی و ساخت شاخه‌شمار میلگرد با شرکت آریان پژوه به ارزش حدود ۱۵۰ هزار یورو مبادله می شود.
شیرین پرور اظهار داشت : به دنبال بومی سازی موفقیت آمیز چرخ و محور و گریبکس لوکوموتیوهای آلمانی که در سال گذشته این تجهیز در سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد نیز ارایه گردید، طی تبادل تفاهم نامه ای با شرکت پویش بازرگان از جمله شرکت های تابعه ذوب آهن اصفهان،ساخت ۲۰ عدد چرخ ومحور و گریبکس لوکوموتیوهای TGM-۶ روسی به ارزش تقریبی ۳۰ میلیارد تومان به امضا می رسد که سالیانه از این محل از خروج حدود دو میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می گردد.
مدیر تحقیق و توسعه ذوب آهن اصفهان به تبادل تفاهم نامه با شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی دیگر از شرکت های توانمند این کارخانه برای ساخت قفسه شش کارگاه نورد ۶۵۰ اشاره کرد و گفت : به منظور تولید پایدار در کارگاه نورد ۶۵۰ این تفاهم نامه با شرکت مهندسی و پویش ساخت در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران به امضا می رسد که از این محل سالیانه از خروج سه میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.
وی ادامه داد: با هدف کاهش ارز بری صنعت فولاد و تولید پایدار مفتول های فولادی در کشور، تفاهم نامه ای با شرکت بهتام روانکار برای بومی سازی روغن گردشی موبیل واکالاین به ارزش یکصد میلیارد ریال نیز مبادله می شود که شایان ذکر است این روغن منبع روانکاری متنوع برای تجهیزات صنعتی به شمار می رود و به صورت گسترده در صنعت و به ویژه در مونوبلوک های تولید کلاف گرم نورد دیده کاربرد دارد و شرکت های فولادی این روانکار را از طریق واردات تامین می نمایند. با تدوین دانش فنی این روغن از خروج حداقل سالانه ده میلیون دلار از کشور جلوگیری می شود.
وی در بخش ارتباط با مراکز تحقیقاتی،پژوهشی و دانش بنیان نیز اظهار داشت : طراحی و ساخت موقعیت یاب ماشین های باتری شماره یک کک سازی با هدف ارتقاء اتوماسیون و هوشمندسازی با همکاری شرکت دانش بنیان آژمان صنعت و همکاران در بخش اتوماسیون شرکت انجام گرفت.
شیرین پرور اضافه کرد : بومی سازی اندازه گیری لیزری ابعاد و اندازه های پروفیل محصولات فولادی در حالت گرم در کارگاه نورد ۵۰۰ که از پیشرفت ۷۰ درصدی برخوردار است نیز توسط جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در حال انجام می باشد و گفتنی است این دو همکاری اثربخش برای اولین مرتبه در کشور در حال انجام هستند و از قابلیت توسعه به سایر شرکت های مشابه نیز برخوردار می باشند. قرارداد با جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برای بومی سازی اندازه گیری لیزری در افتتاحیه سال گذشته جشنواره فولاد مبادله گردید.
وی گفت : بومی سازی پنل های لمسی HMI زیمنس برای اولین بار در کشور با همکاری شرکت های دانش بنیان پردازش منطقی پارس و همکاران در بخش تولیدات کک و مواد شیمیایی و اتوماسیون شرکت نیز از جمله سایر دستاوردها است و لذا ذوب آهن اصفهان در این خصوص هیچ گونه وابستگی به واردات نداشته و سالانه می تواند از خروج قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری نماید.
مدیر تحقیق و توسعه ذوب آهن اصفهان خاطر نشان کرد : همکاری دیگر مربوط به تدوین دانش فنی و بومی سازی دیسک هات استمپ جهت حک علائم در حالت گرم بر روی جان ریل در کارگاه نورد ۶۵۰ کارخانه است که با شرکت دانش بنیان پویا گستر آرمین می باشد؛ با بومی سازی این تجهیز علاوه بر عدم وابستگی به واردات این مکانیزم بهینه سازی و توسعه این گونه تجهیزات نیز در کشور امکان پذیر گردید.
وی بیان کرد : بازیابی و استفاده مجدد از غبار کنوتور در بخش آگلومراسیون به عنوان مواد آهن دار با صرفه جویی بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان در سال و نتایج زیست محیطی منحصربفرد نیز با تکیه بر توان داخلی با همت کارشناسان و متخصصان مدیریت‌های تحقیق و توسعه و بخش آگلومراسیون انجام گرفت.
این مقام مسئول در بخش ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی نیز ادامه داد : در سال گذشته و به منظور حفظ محیط زیست و کاهش قیمت تمام شده، برای بازیابی بالغ بر ۳ هزار لیتر روغن ترانس ضایعاتی، تفاهم نامه ای با دانشگاه اصفهان مبادله شد که از این محل روغن با کیفیت و قیمتی حدود ۲۵ درصد قیمت روغن اصلی حاصل می شود و در خط تولید کارخانه مورد استفاده قرار گرفت که در این زمینه متعاقباً اطلاع رسانی می گردد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.