×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024

اقتصاد زمانه : مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه با اشاره به تولید ۸۷ درصد تختال تولیدی کشور در فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه یک صنعتِ صنعت‌ساز است؛ یعنی محصولات تولیدی این شرکت نظیر تختال و ورق‌های مختلف، زمینه‌ساز رونق تولید در سایر صنایع خواهد بود. بنابراین باید موانع پیش پای این شرکت برای تولید بیشتر حذف شود.

به گزارش اقتصاد زمانه ، غلامرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: محصولات این شرکت به‌صورت مستقیم به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد. در عوض این محصولات به صنعت دیگری وارد می‌گردد و ضمن تأمین مواد اولیه این صنایع، به محصول موردنیاز مصرف‌کننده نهایی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به تولید ۸۷ درصد تختال تولیدی کشور در گروه فولاد مبارکه افزود: مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز همواره بر این مسئله تأکید دارد که محصولات تولیدی این شرکت ماده اولیه صنایع پایین‌دستی مانند صنایع خودروسازی، لوازم‌خانگی، پروفیل‌سازی و… است؛ بنابراین هرچه بتوانیم بیشتر این نیاز صنایع را تأمین کنیم، رونق بیشتری را برای آن‌ها به ارمغان خواهیم آورد.

اهمیت تولید تختال (فولاد خام) در کشور

سلیمی خاطرنشان کرد: به‌طورکلی می‌توان گفت تولید تختال در ایران از دو بعد بسیار حائز اهمیت است: یکی تأمین مواد اولیه و رونق‌بخشی به صنایع پایین‌دستی و دیگری کاهش وابستگی کشور به سایر کشورها و جلوگیری از خروج ارز از کشور. بنابراین رونق اقتصادی در کشور وابستگی بسیاری به تختال و محصولات حاصل از این تختال مانند ورق دارد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: با توجه به کاربردهای محصولات فولادی شرکت فولاد مبارکه، حتی می‌توان گفت تولید این تختال به‌مراتب مهم‌تر از تولید محصولات مقاطع فولادی مانند تیرآهن و میلگرد است.

وجود ظرفیت تولید ۸ میلیون تن تختال در فولاد مبارکه

سلیمی با اشاره به تولید ۷ میلیون تن تختال توسط شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته اظهار کرد: تولید این حجم فولاد این پیام را به جامعه صنعتی کشور داد که فولاد مبارکه قادر به تأمین مواد اولیه موردنیاز صنایع کشور در این حوزه به‌صورت کامل است. برای نمونه، صنایع خانگی ما از سال گذشته بسیار رونق گرفت و این شرکت‌ها نیز از محصولات فولاد مبارکه رضایت داشتند. شایان ذکر است پیرو برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، این شرکت در مدار ثبت رکورد تولید ۷٫۲ میلیون تن تختال در سال قرار دارد. همچنین این شرکت مشروط به حذف موانع تولید، قادر به عبور از تولید ۸ میلیون تن تختال در سال است.

وی با اشاره به تنوع محصولات تولیدی فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه از نظر عرض می‌تواند تختال‌هایی تا عرض ۲ متر را بسته به درخواست مشتریان خود تولید کند. به‌علاوه با وجود اینکه ماشین‌آلات شرکت فولاد مبارکه از ابتدا برای تولید تختال‌های ۲۰۰ میلی‌متر طراحی و ساخته شده بود، اما با استفاده از نیروی انسانی متخصص، این شرکت موفق شد ضخامت تولیدی را به ۲۲۰، ۲۵۰ و در نهایت ۳۰۰ میلی‌متر افزایش دهد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: این شرکت اکنون توانایی تولید ۲ میلیون تن تختال ۳۰۰ میلی‌متر در سال را داراست، اما ازآنجاکه این محصولات به‌ویژه محصولات API توسط ماشین ریخته‌گری شماره ۵ تولید می‌شود و این شرکت تا این لحظه یک پلنت گاززدایی در اختیار دارد، فعلا ظرفیت تولید یک میلیون تن تختال ۳۰۰ میلی‌متر با ماشین ۵ و در آینده ظرفیت تولید ۲ میلیون تن از این تختال وجود دارد. این در حالی است که هیچ محدودیتی در تولید تختال ۲۰۰، ۲۲۰ و ۲۵۰ وجود ندارد.

سلیمی تصریح کرد: از نظر آنالیز شیمیایی و گریدهای فولادی نیز عمده محصولات ناحیه فولادسازی شرکت فولاد مبارکه فولادهای ساختمانی هستند، اما با تنوعی که طی یکی‌دو سال اخیر به‌دلیل شرایط بازار و استراتژی فولاد مبارکه برای توسعه محصول ایجاد شد، ما اکنون قادر به تولید انواع تختال‌های ویژه (API) هستیم. آخرین محصولی که در این زمینه تولید کردیم X70 بوده است که به‌صورت آزمایشی با هماهنگی وزارت نفت ساخته شد. گرید X65 نیز سال گذشته در حد ۴۰۰ هزار تن برای پروژه ملی گوره به جاسک تولید شد. به علاوه در تلاشیم تا API های گرید بالاتر را نیز با نصب تجهیزات خاص و به‌روز دنیا در اواخر امسال تولید کنیم. فولادهای مغناطیسی یا گرید موردنیاز خودروسازان از این دسته فولادهای ویژه هستند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین به‌طور‌کلی فولادهای ساختمانی، کاربردی و API عمده محصولات ما هستند.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: با اینکه تولید تختال یا فولاد خام در کشور از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، اما برای این مهم باید موانع تولید نیز شناسایی و حذف شود. این مسئله به‌ویژه در سال جاری که مقام معظم رهبری نیز در شعار سال بر مانع‌زدایی‌ها تأکید داشتند، بسیار حائز اهمیت است.

چالش‌های تولید تختال در فولاد مبارکه

سلیمی ادامه داد: عمده چالش‌ها و موانع فولاد مبارکه در این خصوص مربوط به تأمین مواد اولیه نظیر کنسانتره، سنگ‌آهن، گندله و آهن اسفنجی است و محدودیت‌های مرتبط با انرژی است. تأمین مواد اولیه در داخل کشور امکان‌پذیر است، اما سیاست‌گذاری وزارت صمت باید به‌گونه‌ای باشد که صنایعی مانند فولاد مبارکه بتوانند خوراک موردنیاز خود را بدون محدودیت تأمین کنند و این مسئله باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت انرژی نیز مشکلات بسیاری را برای این شرکت به وجود می‌آورد. سال گذشته از اواسط دی تا اواسط بهمن به مدت یک ماه محدودیت برق داشتیم و در نتیجه این محدودیت، فعالیت این ناحیه چند روز به‌صورت کامل متوقف شد. با اینکه محدودیت انرژی در کشور وجود دارد، اما سیاست‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که فعالیت صنعت استراتژیکی با این درجه اهمیت متوقف نشود. محدودیت‌های انرژی مانند آب، برق و گاز علاوه بر اینکه فعالیت تولیدی این شرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، روحیه کارکنان را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: کارکنانی که در فروردین و اردیبهشت ماهیانه ۷۰۰ هزار تن تختال تولید کرده‌اند، در صورت اعمال محدودیت‌ها و افت تولید، از نظر روحی نشاط و شادابی لازم را از دست می‌دهند و بازگشت به شرایط قبل از اعمال محدودیت نیز زمان‌بر و انرژی‌بر خواهد بود.

سلیمی در پایان از همکاران خود در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و همچنین واحدهای مختلف شرکت فولاد مبارکه که این ناحیه را در تحقق اهداف خود یاری کردند قدردانی کرد.

بر اساس آخرین داده‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مجموعه فولاد مبارکه در شرکت‌های زیرمجموعه خود توانسته به میزان قابل‌توجهی اسلب تولید کند. به این شکل که شرکت فولاد مبارکه به مقدار ۷ میلیون و ۳ هزار و ۴۶۷ تن، فولاد سبا یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۲۵۸ تن و فولاد هرمزگان نیز یک میلیون و ۵۲۱ هزار و ۱۳۹ تن اسلب تولید کرده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.