×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024

اقتصاد زمانه : کارشناسان مجتمع فولاد سبا برای اولین بار در ایران توانستند گرید فولاد X70 را با روشی جدید در این شرکت تولید نمایند.

به گزارش اقتصاد زمانه ، کارشناسان توانمند فولاد مبارکه در مجتمع فولاد سبا برای اولین بار در ایران موفق به تولید گرید X70 شدند. عطایی‌پور مدیرعامل شرکت فولاد سبا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرنامه فولاد به تشریح ابعاد این موفقیت بزرگ پرداخت.

وی گفت: گرید X70 یکی از گریدهای پرکاربرد در حوزه ساخت خطوط لوله پرفشار انتقال نفت و گاز و مخازن تحت فشار است. با توجه به اینکه این گرید در یک محیط کاری با شرایط حساس مانند مواد اشتعال‌پذیر و فشار بالا حضور دارد، محصول باید آزمایش‌های مختلفی را بگذراند. این آزمون‌ها از محصول تولیدی گرفته شده که پاسخ آزمایش‌ها نشان‌دهنده تطابق خواص محصول با استانداردهای روز دنیاست. به خاطر وجود میکروآلیاژهای مختلفی که به‌عنوان ماده اولیه در این محصول به کار می‌رود، این محصول تاکنون در کشور تولید نشده بود. با توجه به اینکه شرکت فولاد سبا مجهز به تکنولوژی شکل‌دهی نرم است و فولاد تمیزی را تولید می‌کند، توانست این گرید را تولید نماید. گرید X70 جزو محصولات استراتژیکی بود که تا قبل از تولید این محصول توسط فولاد سبا با قیمتی گران‌تر از محصول حاضر از کشورهای خارجی وارد ایران می‌شد.

وی با اشاره به تأثیر تعمیرات اساسی خط نورد این شرکت که اخیرا انجام شد گفت: اضافه کردن یک قفسه و تغییرات اساسی که در اتوماسیون خط نورد انجام شد دست ما را در تولید این محصول بسیار باز گذاشت. علاوه بر این، تیم‌های مختلفی از کارشناسان فولاد سبا در این کار مشارکت داشتند که با تجربه خود در روند ذوب‌ریزی و نورد، توانستند این کار بزرگ را انجام دهند.

حاجی‌پور رئیس متالورژی و برنامه‌ریزی فولاد سبا در مورد روند تولید این محصول خاطر نشان کرد: توسعه تکنولوژی برخلاف برخی از شرکت‌های دیگر این بار برای تولید محصول جدید و افزایش سبد محصولات فولاد سبا بود. در حقیقت متخصصان فولاد سبا با حمایت بی‌بدیل مدیران شرکت این کار را برای افزایش کیفیت محصولات شرکت و رقابت با شرکت‌های خارجی انجام دادند. البته سفارشی به‌صورت مستقیم برای خرید این محصول ثبت‌نشده، ولی پیش‌بینی می‌شود با تولید انبوه گرید X70 شاهد سرازیر شدن ثبت سفارش‌های شرکت‌های تولیدکننده لوله برای صنایع نفت و گاز خواهیم بود.

وی در مورد فرایند نورد این محصول گفت: تولید گرید X70 در دنیا با روشی پیچیده و گران انجام می‌شود. ما در روشی ابتکاری با تلاش همکارانمان در قسمت‌های مختلفی نظیر تولید، توسعه، MPT، تعمیرات، دفاتر فنی، کنترل کیفی، آزمایشگاه و دیگر همکاران شرکت این کار را به نتیجه رساندیم. در این روش برای اولین بار به‌جای استفاده از میکروآلیاژهای بیشتر با تغییر چیدمان در نورد، بهینه‌سازی خط تولید و تکنولوژی ترمومکانیکال که روشی متالورژیکی محسوب می‌شود به خواص موردنظر رسیدیم. حتی این روش را به تعدادی از فولادسازان معتبر دنیا ارائه کردیم که دیدن نتایج این روش ابتکاری برایشان بسیار حیرت‌انگیز بود.

وی در پایان افزود: فرایند تولید این محصول از سال ۹۸ در فولاد سبا آغاز شد که مزیت این روش که توسط کارشناسان فولاد سبا طراحی شده، قیمت تمام‌شده کمتر این محصول با همان کیفیت محصولات خارجی است. این یعنی مجتمع فولاد سبا با تولید انبوه این محصول می‌تواند سالیانه از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری کنذ و اشتغال جوانان این مرزوبوم و رونق تولید ملی را در این زمینه فراهم نماید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.