×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۷ آبان , ۱۴۰۴  .::.   برابر با : Saturday, 8 November , 2025
تعیین تعرفه‌ واردات خودرو پس از هشت ماه کشمکش / حرف دولت به کرسی نشست

اقتصاد زمانه: پس از بیش از هشت ماه کشمکش سیاسی و حقوقی میان دولت و مجلس بر سر تعرفه وارادات خودرو، بالاخره آیین نامه نهایی ابلاغ شد. با تعرفه های جدید بعضی از خودروهای وارداتی اقتصادی، ۸۰ درصد ارزان‌تر و برخی گروه‌های لوکس‌تر تا ۲.۵ برابر گرانتر از قبل عرضه می‌شوند که یک سونامی تغییر قیمت در بازار خودرو وارادتی به راه می‌اندازد
پس از بیش از هشت ماه کشمکش سیاسی و حقوقی میان دولت و مجلس بر سر تعرفه وارادات خودرو، بالاخره آیین نامه نهایی ابلاغ شد.

روز چهارشنبه نحوه اجرای بند (ر) تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۴، آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو (مصوب هیأت وزیران ۱۴۰۴/۰۳/۲۱) ابلاغ و جدول تعرفه‌های «پلکانی» برای انواع خودروهای سواری مشخص شد. بر اساس آئین نامه جدید بعضی از خودروهای وارداتی اقتصادی، ۸۰ درصد ارزان‌تر و برخی گروه‌های لوکس‌تر تا ۲٫۵ برابر گرانتر از قبل می‌شوند.
جزئیات آئین نامه جدید تعرفه واردات خودرو
با این که قانون بودجه پیش‌تر تعرفه خودروهای وارداتی را برای تمامی خودروها ۱۰۰% تعیین کرده بود؛ نهایتاً، دولت با استناد به همان آیین‌نامه افزایش پلکانی تعرفه براساس حجم موتور (و نوع پیشرانه) در دستور کار قرار داد. بدین ترتیب تعرفه برخی از خودروها که قبلاً با تعرفه ۱۰۰% وارد ایران شده بودند، اکنون به ۲۰ درصد کاهش یافته است و تعرفه برخی دیگر تا ۱۶۵ درصد افزایش یافته است.

در آئین نامه جدید، تعرفه‌ها بر اساس حجم موتور طبقه‌بندی شدند و برای خودروهای اقتصادی با حجم موتور پایین‌تر کاهش یافته تا رقابت در این بخش حفظ شود؛ در مقابل خودروهای لوکس با حجم موتور بالاتر تعرفه بسیار بالاتری دریافت کردند تا از رقابت قیمتی آن‌ها با تولیدات داخلی که تحت تأثیر تحریم قطعه قرار دارند، جلوگیری شود.

همچنین خودروهای تمام‌برقی مشمول تعرفه بسیار پایین ۴ درصدی شده‌اند و دومین ردیف تعرفه پایین برای خودروهای هیبریدی است که ۱۵٪ تعیین شده‌است. این یک جهت‌گیری آشکار برای حمایت از خودروهای پاک و کاهش آلایندگی است.

لیست جدید تعرفه واردات خودرو
ردیف

دسته‌بندی (حجم موتور)

تعرفه واردات %

۱

تا ۱۵۰۰ سی‌سی

۲۰

۲

۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی

۴۰

۳

۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی

۱۳۰

۴

۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی

۱۴۵

۵

بیش از ۳۰۰۰ سی‌سی

۱۶۵

۶

خودرو هیبریدی (HEV/PHEV)

۱۵

۷

خودرو تمام‌برقی

۴

تکلیف خودروهایی که با تعرفه ۱۰۰ درصدی پیش فروش شدند چیست؟


با ابلاغ آیین‌نامه جدید تعرفه واردات خودرو، خودروهایی که قبل از این آیین‌نامه و با تعرفه ۱۰۰٪ پیش‌فروش شده‌اند، مشمول مابه‌التفاوت تعرفه جدید خواهند شد. به طور مثال آخرین مرحله پیش‌فروش خودروهای وارداتی، طبق اطلاعات سامانه یکپارچه ثبت‌نام (مهر و آبان ۱۴۰۴)، شامل خودروهای مختلفی بود که همه با تعرفه صددرصدی محاسبه شده‌اند و احتمالا قیمت برخی خودروها سرشکن و برخی دیگر افزایش یابد که در قرارداد تغییر ایجاد می‌کند. بدین ترتیب مابه التفاوت از مصرف کننده دریافت یا به وی عودت خواهد شد.

تغییر قیمت خودروهای وارداتی


در این قسمت یک برآورد ساده بر اساس قیمت جهانی خودروهای وارداتی ارائه می‌دهیم تا تاثیر نسبی تعرفه‌ها را نشان دهند. باید توجه داشت که در واردات خودرو، گمرک قیمت خودرو را بر اساس نرخ دلار مرکز مبادلا ارز و طلای ایران ( ۷۲ هزار تومان) محاسبه می‌کند.
همچنین گمرک ارزش توافقی خودرو در قرارداد میان واردکننده و صادرکننده را ملاک قیمت‌گذاری قرار می‌دهد که بسته به تخفیف‌ها، قراردادها، هزینه بیمه و حمل و نقل ممکن است کمتر یا بیشتر از قیمت دلاری در بازار مبدأ باشد. از سوی دیگر، سود واردکننده، سود بازرگانی اضافه، هزینه ترخیص و انتقال ارز و غیره محاسبه نشده‌اند به همین دلیل قیمتهای جدول زیر حدودی هستند.

جدول تغییر قیمت‌های احتمالی جدید بر اساس تعرفه، آیا بازار زیر و رو می‌شود؟
با اعمال تعرفه‌های جدید بر خودروهای وارداتی، برخی از خودروها که مشمول تعرفه پایین‌تر می‌شوند ارزانتر و خودروهای لوکس گرانتر می‌شوند. قیمت خودروهای تمام برقی که از ابتدا به علت هوای پاک مشمول تعرفه پایین بودند، بی تغییر باقی می‌مانند. در جدول زیر چند نمونه از خودروهای وارداتی با توجه به حجم موتور آن‌ها دسته بندی و تغییرات احتمالی قیمت آن‌ها محاسبه شده است.

ردیف

دسته‌بندی (حجم موتور)

تعرفه واردات %

خودرو

قیمت قبلی با تعرفه ۱۰۰%

قیمت مبدأ تقریی (دلار)

قیمت با تعرفه جدید (تومان)

۱

تا ۱۵۰۰ سی‌سی

۲۰%

تویوتا یاریس

۳ میلیارد و ۱۵۰

۲۸ هزار

۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیون

۲

۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی

۴۰%

هیوندای النترا

۴ میلیارد و ۲۰۰

۲۲,۷۷۵

۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون

۳

۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی

۱۳۰%

مزدا CX 50

۷ میلیارد و ۲۵۰

۳۱,۷۲۰

۸ میلیارد و ۳۳۷ میلیون

۴

۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی

۱۴۵%

تویوتا راوفور بنزینی

۹ میلیارد و ۳۵۰

۳۰,۰۰۰

۱۱ میلیارد و ۱۷۵ میلیون

۵

بیش از ۳۰۰۰ سی‌سی

۱۶۵%

تویوتا لندکروز ۶ سیلندر

۱۲ میلیارد و ۸۰۰

۵۸,۱۵۰

۱۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون

۶

خودرو هیبریدی (HEV/PHEV)

۱۵%

تویوتا کمری هیبرید

۶ میلیارد و ۷۷۰

۲۸,۸۵۵

۳ میلیارد و ۸۹۰ میلیون

۷

خودرو تمام‌برقی

۴%

فولکس آی‌دی یونیکس

۵ میلیارد و ۸۰۰

۵۹,۹۹۵

بدون تغییر

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.