×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
برگزاری نشست تخصصی «معرفی دو تخت فیل قاجاری» متعلق به کاخ صاحبقرانیه

اقتصادزمانه: نشست تخصصی بررسی و «معرفی دو تخت فیل قاجاری» از گنجینه آثار کاخ موزه صاحبقرانیه سوم خرداد در سالن کنفرانس مجموعه نیاوران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، این نشست با سخنرانی سید مسعود سید بنکدار عضو هیئت علمی گروه تاریخ و ایران شناسی دانشگاه اصفهان و مدیر موزه و مرکز اسناد آن دانشگاه برگزار و این دو اثر ارزشمند به لحاظ مستندات تاریخی بررسی شد.

بنکدار در این نشست اظهار داشت: در گذشته سوابق روشنی از این آثار در کاخ صاحبقرانیه در دست نبود و این اسناد کمک کردند تا بتوانیم درخصوص پیشینه تاریخی آثار صحبت و ملحقات اثر را در مجموعه بازشناسی کرده و متوجه شویم که این قطعات چه الحاقاتی داشته اند تا درخصوص مباحث اموالی مفید واقع شوند.

او توضیح داد: این دو دست تخت فیل متعلق به دوران قاجار هستند. اسناد نشان می دهند که یکی از این آثار با عنوان «تخت فیل بزرگ شیر و شکر» (بخشی از تخت طلا و بخشی نقره می باشد) توسط اسماعیلیه ها به ناصرالدین شاه اهدا شده و از آن در مراسم تعزیه استفاده می شده است.

او ادامه داد: این دو تخت تا سال ۱۳۱۷ در کاخ گلستان موجود بودند و پس از آن برای تهیه زر و سیم پشتوانه بانک ملی به خزانه بانک ارسال می شوند؛ اما از آنجایی که از لحاظ هنری ارزش بالایی برای آن درنظر گرفته می شود در سال ۱۳۲۰ به موزه ایران باستان منتقل می شوند. پس از آن درخصوص رسیدن این آثار به کاخ صاحبقرانیه هنوز اطلاعاتی مشاهده نشده است.

او خاطرنشان کرد: تخت فیل جایگاهی است که بر گرده فیل نصب می شده و برای حمل و نقل و بردن اثاثیه از آن استفاده می کردند؛ و در دوره قاجار رسم بوده که در مراسم عروسی و تعزیه در تکیه دولت کاربرد داشته است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.