×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

اقتصاد زمانه : آخرین دلفین برج میلاد تهران به دلفیناریوم جزیره کیش منتقل شد

به گزارش اقتصاد زمانه به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، ، پس ازطرح مسئله جابجایی تنها دلفین باقیمانده در مجموعه برج میلاد به نام کاسیا به دلفیناریوم کیش، با تاکید غلامحسین مظفری رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر حمایت همه جانبه و تعامل با بخش خصوصی در جهت تسهیل و تسریع روند جابجایی ، شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش از شرکت های تابعه سازمان، آمادگی خود را برای همکاری در زمینه انتقال این دلفین اعلام کرد. در نهایت با انجام هماهنگی های لازم و تقبل بخشی از هزینه انتقال ازجمله هندلینگ فرودگاهی ، زمینه ورود سریع کاسیا به کیش فراهم شد تا این دلفین شامگاه پنجشنبه ۲۵ دی ، با برقراری یک پرواز ویژه به جزیره کیش وارد شود.

کاسیا یکی از دو دلفین ، دلفیناریوم برج میلاد ،از نوع پوزه بطری و ماده است که ۹ سال سن دارد و پس از اینکه آلفا جفت او ۲۹ آذر۹۸ به علت نارسایی قلبی تلف شد در برج میلاد تنها ماند. کاسیا در نهایت پس از یک سفر پر زحمت و چند ساعته با مراقبت های کامل دامپزشکان و متخصصان آبزیان مجموعه دلفیناریوم کیش و تهران به جمع دلفین های کیش پیوست.

درحال حاضر کاسیا با گذشت حدود ۴۰ ساعت از این سفر وضعیت مناسبی دارد و در کنار دو دلفین دیگر در یکی از استخرهای دلفیناریوم کیش نگهداری می شود.

به گفته محمد ممبینی مدیر مجموعه پارک جنگلی کیش، دلفیناریوم کیش یکی از مجهز ترین دلفیناریوم های خاورمیانه است که به دلیل موقعیت مکانی مناسب و استفاده از آب دریا در استخرها، محیطی طبیعی را برای دلفین ها ایجاد کرده که درحفظ سلامت آنها بسیارموثر است.

وی با اشاره به اینکه دلفیناریوم کیش یک مجموعه های نگهداری و تحقیقاتی پیشرفته است گفت : این مجموعه دارای آزمایشگاه بسیار مجهز ، دستگاه سونوگرافی ، آندوسکوپی و رادیولوژی برای پایش سلامت و روند رشد دلفین ها است.

محمد ممبینی افزود: با انجام آزمایش خون به صورت دوره ای و مونیتورینگ ۲۴ ساعته دلفین ها ، شرایط بسیار مطلوبی برای این حیوانات با هوش فراهم شده است و تولد ۴دلفین در این مجموعه در چند سال اخیر نشان دهنده فضای مناسب زندگی آنها درکیش است .

وی از دقت و نظارت کافی کارشناسان برای تهیه غذای دلفین ها شامل انواع ماهی های مورد علاقه آنها و استفاده از مولتی ویتامین و مکمل های غذایی استاندارد خبر داد و گفت : با هدف ارتقاء سطح علمی مربیان و کارشناسان دلفیناریوم کیش ،کتابخانه ارزشمندی در این مجموعه ایجاد شده است که امکان دسترسی مربیان را به تازه ترین و مهم ترین کتاب ها در خصوص زندگی دلفین ها فراهم می کند.

لازم به ذکر است که درحال حاضر ۹ دلفین در دلفیناریوم کیش نگهداری می شود که با ورود کاسیا شمار این دلفین ها به ۱۰ رسید.

مجموعه تفریحی پارک دلفین های کیش با مساحتی حدود ۱۰۰ هكتار در جنوب شرقی جزیره كیش قرارداردو با فضای سبز و انواع گونه‌های مختلف گیاهی و باغ پرندگان، اولین دلفیناریوم ایران است که با اجرای نمایش های مهیج ازحرکات دلفین ها و دیگر پستانداران دریایی به یکی از جاذبه های گردشگری این جزیره زیبای مرجانی تبدیل شده است .

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.