×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024

اقتصاد زمانه : بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با ارائه طرح‌های مختلف سعی کرده از تولید داخلی حمایت کند.

به گزارش اقتصاد زمانه به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، این بانک در سال های اخیر اقدامات زیادی در راستای پشتیبانی از تولید و مانع زدایی از دریافت تسهیلات انجام داده است که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.
تسهیلات اعطایی به مشتریان
بانک قرض الحسنه مهر ایران بیش از ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مشتری دارد که بالغ بر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشتریان از تسهیلات قرض الحسنه بانک استفاده نموده‌اند؛ از این تعداد، نزدیک به ۸ میلیون فقره، معادل ۷۶ درصد مربوط به ۵ سال اخیر بوده است.
همچنین پرداخت۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه به اقشار مختلف جامعه از دیگر برنامه های این بانک در سال جاری بوده است که بر این اساس تا پایان آبان سال جاری، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار فقره به مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد ریال به نیازمندان پرداخت شده است. این رقم از نظر مبلغ تسهیلات، رشدی معادل ۴۵ درصد، را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.
رویکردهای نوین در تخصیص منابع قرض الحسنه
در سال های گذشته بالغ بر ۱۵۰ تفاهم‌نامه ملی در حوزه‌های اشتغا‌ل‌زایی، کارآفرینی، دانشگاهی، بهداشت و درمان، معیشت، مسکن و حمایت از کالا و خدمات ایرانی میان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و سازمان ها و نهاد‌های گوناگون منعقد شده است. این تفاهمنامه ها علاوه بر رفع دغدغه های مالی اقشار مختلف جامعه سبب ایجاد اشتغال پایدار، بهبود شرایط تحصیلی، ارتقای خدمات درمانی و حمایت از کار و تولید ایرانی شده است.
در این سال ها، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همواره تلاش کرده است تا با سبد محصولات و خدمات خود به عنوان بازویی توانمند در کنار مسئولان و سازمان های مردم نهاد به بهبود شرایط اقتصادی، اشتغال و معیشت مردم کمک کند.
اشتغال، کارآفرینی و حمایت از کالای ایرانی
بانک برنامه‌ریزی منسجمی را برای تغییر رویکرد اعطای تسهیلات از حوزه معیشت به حوزه های اشتغال و کارآفرینی و حمایت از کالا و خدمات ایرانی انجام داده است. این اقدامات با هدف ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در مناطق محروم کشور مورد توجه نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد برکت، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی و … از یک سو و همچنین مراکز تولیدی، صنایع خدماتی و بیمه، قرار گرفته است.
پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در حوزه اشتغالزایی
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با هدف توانمندسازی دائمی نیازمندان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم تا کنون بیش از ۶۰۰ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی در حوزه محرومیت‌زدایی و حمایت از دهک‌های پایین درآمدی جامعه به ارزش حدوداً ۶۰ هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.

افزایش قدرت خرید مردم و تامین آسان کالا و خدمات مورد نیاز
کالا کارت: یکی از طرح‌های تسهیلاتی بانک قرض الحسنه مهر ایران، کالا کارت مهر ایران است. کالا کارت یک طرح خرید اقساطی کالا با استفاده از تسهیلات قرض الحسنه است که در راستای حمایت از رونق تولید و اشتغال زایی و همچنین افزایش قدرت خرید مردم عزیز کشورمان طراحی شده است.
حمایت از کالا و خدمات ایرانی: طراحی و اجرای طرح «حمایت از کالا و خدمات ایرانی» با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت قرض الحسنه با هدف افزایش قدرت خرید مردم و استمرار چرخه تولید و اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط که دارای زنجیره ارزش داخلی بوده و موجبات اشتغال ملی را فراهم می کنند.
بر‌این‌اساس، تفاهم‌نامه‌هایی در راستای حمایت از تولید کالای دیجیتال، منسوجات، لوازم یدکی خودرو، صنایع دستی، فرش و مبلمان، ملزومات ساختمان، لوازم خانگی و آشپزخانه و… در حوزه کالا و همچنین تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه ارائه خدمات درمانی، پوشش بیمه ای، عوارض شهرداری، سفر و گردشگری، آموزش هنری و… منعقد شده است.
طرح بیمه مهر دانا: یکی از دغدغه های همیشگی بخش قابل توجهی از مردم جامعه، تهیه بیمه نامه مناسب برای خانه و خودرو می باشد. در این طرح متقاضیان می توانند به دفاتر نمایندگی شرکت های بیمه طرف قرارداد در سراسر کشور مراجعه کرده و بدون پیش پرداخت، کارمزد و بدون نیاز به مراجعه به بانک، با دریافت تسهیلات قرض الحسنه، بیمه نامه های شخص ثالث، بدنه خودرو و آتش سوزی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

طرح‌های ویژه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حوزه تحصیل و آموزش عالی
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران طرح‌های مختلفی را برای دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در نظر گرفته که می‌توانند با بهره‌مندی از آن بخشی از هزینه‌های دوران تحصیل خود را پوشش دهند.
پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی در قالب وام‌های دانشجویی و انعقاد تفاهمنامه با صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد، همکاری با دانشگاه پیام نور و دانشگاه علامه طباطبایی از جمله اقدامات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این حوزه است.

مانده منابع و وضعیت مطالبات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
مانده منابع بانک تا ۳۰ آبان ۱۴۰۰ مبلغ ۷۰۰ هزار میلیارد ریال است که نسبت به پایان سال گذشته ۴۵ درصد رشد داشته است. شایان ذکر است در حالی که تعداد و مبلغ تسهیلات پرداخت شده از سوی این بانک در طول سال های گذشته همواره افزایش چشمگیری داشته اما نسبت مطالبات آن به زیر یک درصد کاهش پیدا کرده است. یکی از شاخص های مهم بانکی نسبت مطالبات به تسهیلات می باشد که در این زمینه با برنامه ریزی و مدیریت صحیح منابع و رعایت بهداشت اعتباری، متوسط نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات در بانک قرض الحسنه مهر ایران که از ابتدای فعالیت تا سال‌ ۱۳۹۶ به میزان ۱.۲ درصد بوده طی سنوات اخیر به کمتر از یک درصد کاهش پیدا کرده است. این نسبت در سال گذشته ۷۲/۰ درصد بوده است و در حال حاضر به ۶۲/۰ درصد تعدیل شده است که از این حیث در نظام بانکی بی سابقه می باشد.
تسهیل در فرایند پرداخت تسهیلات و حرکت از وثیقه محوری به سوی اعتبارسنجی مشتریان
این بانک، در راستای تحقق گفتمان «دولت مردمی برای ایران قوی» و با توجه ویژه به اقشار کمتر برخوردار و اولویت بخشی به مناطق محروم کشور، همسو با سیاست ها و اولویت های اعلام شده از سوی دولت، به‌عنوان بانک پیشتاز در حوزه خدمات نوین بانکی، فرآیند دریافت تسهیلات را با بهره برداری از سامانه اعتبار سنجی شرکت رتبه بندی ایرانیان برای مشتریان خوش‌حساب آسان نموده است. در این راستا مشتریان واجد شرایط براساس رتبه اعتباری خود می توانند نسبت به دریافت تسهیلات بدون ضامن اقدام کنند.
گفتنی است از زمان اجرای این طرح که بصورت آزمایشی و پایلوت اجرا شده و طی یک سال اخیر تعداد ۵۰ هزار فقره تسهیلات بدون ضامن معادل ۸ هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده و انشااله، همزمان با سالگرد تاسیس بانک (۲۲ آذر)، به صورت عمومی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
تسریع در روند الکترونیکی شدن عملیات بانکی و قراردادها
این بانک با طراحی و استقرار سامانه جامع میعاد- مدیریت یکپارچه عملیاتی اجرایی دیجیتال شعب بانک- از سال ۱۳۹۸ توانسته است تمامی فرآیندها و عملیات اجرایی خود را در شعب، از جمله قراردادهای تسهیلات را به صورت الکترونیکی و بدون کاغذ انجام دهد. امکان افتتاح حساب و تقاضای تسهیلات در بستر تلفن همراه، بدون نیاز به مراجعه به شعب و تکمیل و انجام فرآیندهای سنتی از دیگر اقدامات برجسته بانک در این زمینه می باشد. شایان ذکر است در دو سال گذشته بایگانی اسناد تماماً بر بستر الکترونیک بود و استفاده از کاغذ بطورکامل حذف گردیده است.
تنظیم قرارداد تسهیلات در سه نسخه
تمامی قراردادهای پرداخت تسهیلات در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی در ۳ نسخه تنظیم و امضاء می شود و یک نسخه آن برای اطلاع مشتری از بندهای قرارداد به ایشان اعطا می گردد. همچنین با راه اندازی سرویس و سامانه درخواست تسهیلات به صورت آنلاین، مشتریان می توانند به راحتی به نسخه قرارداد الکترونیک خود دسترسی داشته باشند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.