×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024
از فیلتر فراجا تا تست‌ روانشناسی برای امنیت بیشتر سفرها

اقتصادزمانه : طبق آخرین نظرسنجی‌های انجام‌شده توسط تیم تحقیقات بازار اسنپ در بهار ۱۴۰۳، کاربران مسافر اسنپ بر این باورند که نظارت بر روند ثبت‌نام رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و ارزیابی دقیق عملکرد آن‌ها مهم‌ترین و مؤثرترین عامل در افزایش امنیت سفرهاست.

به گزارش اسنپ، بر اساس فرآیندهای تأیید صلاحیت و پایش ناوگان این تاکسی اینترنتی، در سال ۱۴۰۲ از بیش از یک میلیون نفر متقاضی فعالیت در اسنپ بیش از ۶ هزار نفر از سوی پلیس اماکن فراجا رد صلاحیت شدند. همچنین، ۰/۴ درصد از کاربران راننده فعال بر اساس بازخوردها و گزارش‌های کاربران مسافر به‌طور دائمی غیرفعال و از فعالیت در ناوگان اسنپ منع شده‌اند.

در این گزارش مروری داریم بر روند ثبت‌نام و احراز هویت و تأیید صلاحیت ناوگان اسنپ که با همکاری پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا انجام می‌شود و همچنین فرآیندهای نظارتی اسنپ که با توجه به بازخوردهای مسافران و گزارش‌های دریافت شده توسط تیم پشتیبانی و عملیات انجام می‌شود.

از ثبت‌نام تا تأیید صلاحیت کاربران راننده

در حال حاضر فرآیند ثبت‌نام متقاضیان عضویت در ناوگان اسنپ در سه مرحله جذب، آموزش و احراز هویت انجام می‌شود. در مرحله احراز هویت، یک تیم ناظر در اسنپ، تمامی مدارک فرد و خودرو را با یکدیگر تطبیق می‌دهند و در صورت مطابقت و صحت مدارک، روند تأیید صلاحیت با ارسال اطلاعات فرد متقاضی به پلیس اماکن فراجا آغاز می‌شود. پلیس اماکن فراجا، با بررسی سوابق قضایی و کیفری متقاضیان، کسانی را که سابقه‌ کیفری موثر دارند و مرتکب افعالی شده‌اند که می‌تواند برای جابه‌جایی مسافر نامناسب باشد رد صلاحیت می‌کند. پیشتر فرایند تایید صلاحیت از طریق اخذ گواهی عدم سوءپیشینه، با هزینه شخصی افراد متقاضی، انجام می‌شد که علاوه بر هزینه‌بر بودن دقت کافی را نداشت. در فرایند فعلی تمامی هزینه‌های مربوط به تایید صلاحیت از سوی اسنپ پرداخت می‌شود.

پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا، با در اختیار داشتن بانک‌های اطلاعاتی متعدد، سوابق متقاضی را از طریق شماره‌ ملی از چندین منبع مختلف به‌صورت همه‌جانبه بررسی می‌کند و در نهایت نتیجه‌ استعلام (تأیید یا رد صلاحیت) را ظرف ۲۴ ساعت به‌صورت آنلاین به اطلاع اسنپ می‌رساند. در این فرآیند پلیس فراجا جرایمی را که برای فعالیت در ناوگان تاکسی‌های اینترنتی نامتناسب شناخته می‌شوند در نظر می‌گیرد و نتیجه نهایی را بدون ذکر دلیل رد صلاحیت افراد به اسنپ اعلام می‌کند. روند این بررسی به گونه‌ای است که حتی افرادی که گواهی عدم سوءپیشینه دارند ممکن است برای فعالیت در ناوگان اسنپ و حمل‌ونقل کاربران مسافر توسط پلیس نظارت بر امکان فراجا تأیید نشوند.

به این ترتیب، تمام کاربران راننده‌ای که در ناوگان اسنپ فعالیت می‌کنند دارای گواهی تایید صلاحیت پلیس اماکن فراجا هستند و این فرآیند علاوه بر آغاز فعالیت، هر ۶ ماه یکبار برای کاربران راننده‌ فعال تکرار می‌شود. اسنپ در فرآیند بررسی سوابق متقاضی هیچ‌گونه دخالتی ندارد و در این زمینه تابع نظر پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا است. از آنجا که علت رد صلاحیت جزو اطلاعات محرمانه اشخاص محسوب می‌شود، هرگونه پیگیری در مورد دلایل رد صلاحیت باید مستقیماً توسط خود متقاضی انجام شود. در صورتی‌که متقاضی به نتیجه این بررسی اعتراض داشته باشد می‌تواند به بخش تأیید صلاحیت‌های اداره اماکن عمومی پلیس فراجا مراجعه و درخواست کند پرونده‌اش مجدداً در کمیسیون تجدید نظر بازبینی شود.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.