×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024

اقتصادزمانه : عضو هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی لامرد با بیان اینکه آزاد راه لامرد- پارسیان به عنوان کریدور انتقال انرژی طراحی و اجرایی شده است، گفت: در کنار این مسیر خط لوله انتقال آب از پارسیان به لامرد هم در آن احداث گردیده که یکی از بزرگترین پروژه‌های آب شیرین‌کن برای شمال اصفهان و شیراز از طریق این خط لوله از دریا به دشت لامرد، دشت لارستان، جهرم و سپس به شیراز و شمال شیراز و شهرهای آزادشهر، آباده، اقلید و… انجام می‌گیرد.

مهندس مهدی کرمی که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود: آزاد راه لامرد- پارسیان به عنوان یک پروژه دومنظوره با طول تقریبی ۵۰ کیلومتر حلقه اتصال مناطق اقتصادی جنوب کشور و کریدور جدید ارتباطی جنوب غرب به مرکز به شمار می‌رود. جاده فوق حلقه اتصال دو منطقه ویژه اقتصادی صنایع انر.ژی‌بر لامرد در استان فارس و پارسیان در استان هرمزگان است که در صادرات محصول و واردات تجهیزات و مواد اولیه نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.وی افزود: زمانی که بنا بود برای مناطق ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر، برنامه‌ریزی و جانمایی انجام شود، ۱۹ پهنه از کشور بررسی شد که در نهایت به منطقه ویژه لامرد در شهر لامرد و منطقه ویژه پارسیان در شهرستان پارسیان انتخاب شد. منطقه ویژه پارسیان در کنار ساحل برای استفاده از دریا جانمایی شد. صنایع‌ آب‌بر در کنار ساحل و صنایع پشتیبان در منطقه ویژه لامرد برنامه‌ریزی شده است.

کرمی با اشاره به فقر آبی که در استان فارس وجود دارد، گفت: قصد داریم تا با استفاده از بزرگترین پروژه آب شیرین‌کن و از طریق خط لوله انتقال آب دریا که از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار گرفته، حدود ۱۵ میلیون متر مکعب به دشت لامرد وارد شود تا قسمتی از نیازهای شهر لامرد را تامین کند. این پروژه به صورت فاز به فاز طراحی شده که اولین فاز آن ۱۸ ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. عضو هیأت مدیره منطقه ویژه اقتصادی لامرد، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود روزانه ۴ هزار دستگاه خودرو سبک وسنگین که بین لامرد و پارسیان در حال تردد داشته باشند. این تردد‌ها الزاما با توجه به مسیرهایی که هم‌اکنون وجود دارد و پاسخگو نیست، موجب شد تا پروژه این آزادراه تعریف گردد که در ابتدای طراحی و پیش‌بینی سرمایه مورد نیاز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در سال‌های ۹۱ و ۹۲ برآورد شده است. به دلیل تغییرات در حجم طراحی و سرمایه‌گذار و با توجه به تغییرات و نوسانات نرخ ارز اکنون بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه برآورد می‌شود.

وی دلیل مغایرت سرمایه گذاری پیش‌بینی‌شده را با رقم کنونی را توقف پروژه برای مدت زمان کوتاه با توجه به تغییرات انجام شده در دولت‌ها و کارفرماها عنوان کرد و افزود: قرار بود این پروژه اختصاصی وزارت صمت در اتصال دو منطقه ویژه اقتصادی باشد، اما در ادامه مسیر وزارت راه این پروژه را شروع کرد که نیازمند تغییر کارفرماها و تامین اعتبار بود. پس از پایان یافتن دوره خدمت دولت‌های یازدهم و دوازدهم و روی‌کار آمدن دولت سیزدهم، پروژه مذکور در ابتدا دستخوش تغییرات و توقف در روند اجرای کار شد. در دولت جدید مجددا این پروژه بر مدار ساخت و اجرا قرار گرفت که همچنان بحث بر سر تامین اعتبار با توجه به حجم آن وجود دارد. سرمایه‌گذارهای این پروژه تماما داخلی و توسط وزارت راه، قرارگاه خاتم و سازمان ایمیدرو حمایت سرمایه‌ای انجام می‌شود.

کرمی ادامه داد: با توجه به اینکه هر دو سایت لامرد و پارسیان در حال ساخت و مستلزم حضور سرمایه‌گذار برای پیشرفت می‌باشند و اینها لازم و ملزوم یکدیگر و نیازمند سرمایه‌گذار هستند، به خاطر بحث تحریم‌ها حضور سرمایه‌گذاران خارجی کمرنگ و اهداف هر دو سایت محقق نشد. عضو هیأت مدیره منطقه ویژه اقتصادی لامرد، بیان داشت: در ابتدای شروع ساخت این پروژه، وزارت راه زیرسازی ۶ کیلومتر از این مسیر را انجام داد. بدین صورت که از ۴۹ کیلومتر مسیر دو تونل به طول ۴کیلومتر برای کاهش هزینه حذف گردید و ۳ کیلومتر به طول اضافه شد تا ۴۹ کیلومتر مسیر داشته باشیم که از این مقدار در ابتدا وزارت راه ۶کیلومتر را به صورت زیرسازی به انجام رسانید ولی در ادامه مسیر به دلیل مشکلات سرمایه‌گذاری و مباحث فوق کار متوقف شد تا به صورت بهتر برنامه‌ریزی برای حل مشکلات انجام گیرد.

وی هدف از بازدید خبرنگاران از پروژه آزاد راه لامرد به پارسیان را حجم بالای ترافیک در میان مسیر این دو منطقه ویژه اقتصادی عنوان کرد و افزود: هدف چالش این پروژه نیست بلکه الزام تعریف آزادراه به دلیل حجم بالای ترافیک میان این دوسایت است، چرا که در لامرد به دلیل حضور یا برنامه‌ریزی‌های برای سرمایه‌گذاری‌های خیلی سنگین با تناژ بالا، گاهی پیش آمده که اگر نیازمند تقاضای انرژی مانند حامل نفت و گاز باشیم. مهدی کرمی با بیان اینکه پروژه این دو منطقه در کشور تاکنون طراحی نشده بودند، گفت: ایده ایجاد این دو منطقه از سال ۱۳۸۴ آغاز شد. دو منطقه ویژه اقتصادی لامرد به گونه‌ای طراحی شده تا صنایع سنگین در یکجا مستقر می‌شوند که این موضوع خود سبب افزایش مصرف انرژی می‌شود و به طبع آن زیرساخت‌های پرهزینه و سنگینی را به دنبال دارد، ولی آینده بسیار درخشانی در انتظار این منطقه است.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد (تحت پوشش ایمیدرو) با هدف توسعه صنایع انرژی بر و افزایش صادرات ایجاد شده و در جنوب استان فارس واقع است

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.