×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

اقتصاد زمانه : معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه در پنل تخصصی سرمایه‌گذاری صنایع معدنی و فولادی در صنعت برق (چشم انداز، موانع و راهکارها) در سمینار تخصصی چالش برق در زنجیره فولاد اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه برای احداث نیروگاهی با ظرفیت حداقل ۱۵۰۰ مگاوات و همچنین تملک نیروگاه های که سیکل کامل ندارند؛ اعلام آمادگی می کند.

به گزارش اقتصاد زمانه به نقل از خبرنگار فولاد، عباس اکبری محمدی در این پنل تخصصی اظهار کرد: در مدتی که گذشته و با اقداماتی که از سوی وزارت نیرو انجام شده، صنعت حکمرانی در برق نزول پیدا کرده و در گام نخست باید این اعتماد از دست رفته مجددا به صنعت برق بازگردد. وی ادامه داد: چندبرابر شدن یک شبه هزینه برق صنایع فولادی یکی از این اقدامات است که توسط وزارت نیرو صورت گرفت، در حالی که این وزاتخانه می توانست به شکل بهتری نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کند. مثلا مشخص شود برای ۵ سال آینده چه اتفاقی برای تعرفه های انرژی واحدهای فولادی رخ خواهد داد و برنامه ریزی برای آن انجام شود تا با یک دید باز و افق روشن شرکت های فولادی به فعالیت خود ادامه دهند.
اکبری محمدی افزود: شرایط فعلی یک فرصت برای ماست که با تمرکز روی این کار و تولید برق، مشکل را برای بلند مدت حل کنیم؛ البته باید مباحث برق و محیط زیست و گاز را به صورت مشخص و در کنار هم قرار دهیم و روی آن تمرکز کنیم. در واقع این موضوع را می توان با توجه به تغییرات تکنولوژی که در دنیا در حال رخ دادن است و مواردی مانند کربن زدایی مطرح و اجرایی کرد. از سوی دیگر شرایط نه چندان خوبی برای گاز وجود دارد، پس لازم است مباحث گاز، برق و محیط زیست به صورت بالانس در کنار هم قرار گرفته و فکری برای آنها اندیشیده شود.
معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه با اشاره به برنامه ریزی و سرمایه گذاری شرکت های برای راه اندازی نیروگاه برق گفت: بهتر است تفاهم نامه بین وزارت نیرو و وزارت صمت با سرعت بیشتری به جلو برود و موارد سرمایه گذاری تسهیل شود؛ به این صورت که موارد مبهم برداشته شده و مشوق های لازم برای سرمایه گذاری تعیین شود.
اکبری محمدی گفت: برای رسیدن به این هدف در گام اول باید دیدگاه وزارت نیرو اصلاح شود. اکنون شرکت فولاد مبارکه آمادگی خود را برای احداث نیروگاهی به ظرفیت حداقل ۱۵۰۰ مگاوات اعلام کرده و برای تملک نیروگاه های که سیکل کامل نداشته و باید تکمیل شوند، اعلام می کند اما نکته اینجاست در مذاکراتی که طی این مدت انجام دادیم به نظر می رسد رویکردها به گونه ای است که در گذشته هم وجود داشته و باعث به وجود آمدن شرایط فعلی و بحران برق شده است. برای مثال یکی از نیروگاه هایی که به فولاد مبارکه معرفی شده قیمت آن دوبرابر قیمت نیروگاه جدید است.
معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه افزود: با این طرز فکر و شرایط نمی توان به جلو پیش رفت؛ چراکه شرکت فولادمبارکه سهامداران بسیاری دارد که شامل صندوق های بازنشستگی، عموم مردم و قشر محروم جامعه است و باید این ظرفیت و شرایط اقتصادی به گونه ای تنظیم شود که تشویقی برای سرمایه گذاری در آن وجود داشته باشد.
به گفته اکبری محمدی، در این میان مهمترین موضوع که باید اصلاح شود، مشارکت با ذی نفعان است، زیرا در غیر این صورت و فعالیت به صورت یکطرفه نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.