×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024

اقتصاد زمانه : در دومین روز از برگزاری بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار، به همت وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در حاشیه بیست و یکمین نشست مدیران ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور، با معرفی برترین دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و پایان‌نامه‌های تقاضامحور، دکتر یزدانیان لوح تقدیر و تندیس طرح پژوهشی برگزیده وزارت ارتباطات به واسطه پژوهش، طراحی و پیاده سازی ابررایانه سیمرغ با ظرفیت ۱۸۰ ترافلاپس را دریافت کرد.

به گزارش اقتصاد زمانه ، روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این مراسم، از برگزیدگان حوزه ارتباط با صنعت در بخش‌های دانشگاه‌ها با بیشترین عملکرد با جامعه و صنعت، پایان‌نامه‌های تقاضامحور در ارتباط با صنعت، طرح‌های برگزیده دانشگاه‌ها در بهره‌برداری از مزیت‌های استانی و طرح‌های برگزیده صنعتی مورد تقدیر قرار گرفتند.

گفتنی است، در این مراسم که با حضور معاون پژوهشی وزیر علوم و فناوری همراه بود، با اهدای لوح تقدیر و تندیس از رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به واسطه پژوهش، طراحی و پیاده سازی ابررایانه سیمرغ با ظرفیت ۱۸۰ ترافلاپس به عنوان طرح پژوهشی برگزیده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۰ تقدیر به عمل آمد.

طرح کلان ابررايانه سيمرغ با هدف ايجاد و راه اندازي يک مرکز ابررايانه مبتني بر فناوري ابري و با توان پردازشي ۵.۳ پتافلاپس آغاز گرديد که در مرحله اول، راه اندازي ابررايانه سیمرغ در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ و همزمان با روز جهانی ارتباطات به صورت آزمايشي راه اندازي شد و در تابستان ۱۴۰۰ در راستای برآورده شدن بخشی از نیازمندی‌های کشور در حوزه پردازش‌های فوق سریع با ظرفیت پردازش ۱۸۰ ترافلاپس خدمات آن آغاز شده است و در حال توسعه به ظرفیت ۲۷۰ ترافلاپس در ۳ ماه آینده و به بيش از ۱ پتافلاپس تا اواسط سال ۱۴۰۱ می باشد.

همچنین، توسعه ظرفیت ابررایانه سیمرغ به ۵.۳ پتافلاپس تا اواخر سال ۱۴۰۱ در برنامه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد. با توجه به طراحي ماژولار صورت گرفته، ابررايانه سيمرغ ایران را جزء ۳۰ کشور دارای توانمندي طراحي و ساخت ابررایانه‌هایی با ظرفیت در مقیاس پتافلاپس قرار داد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.