×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024

اقتصاد زمانه : سرپرست سازمان ملی بهره‌وری ایران در دیدار با مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی گفت: در برنامه‌‌های پنجم و ششم توسعه کشور، رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف‌گذاری شده است که ۲/۸ درصد از این رشد باید از محل بهره‌وری محقق شود. در حالی که در سال‌های اخیر رشد اقتصادی کشور مناسب نبوده و عوامل برون‌زایی مانند تحریم هم در به‌وجود آمدن این شرایط بی‌تاثیر نبوده است. البته براساس تفکر سیستمی، سیستم‌ها نباید برون‌فکنی کنند و باید طوری سیاستگذاری کنند که عوامل برون‌زا تبدیل به عوامل درون‌زا شده و در چرخه‌ها بهبود داده شوند.

دکتر میرسامان پیشوایی با بیان اینکه کشورهای شرق آسیا و همسایه‌ما مانند پاکستان در سال‌های اخیر از محل بهره‌وری توانسته‌اند رشد اقتصادی خوبی داشته باشند، خاطرنشان کرد: ضروری است در کشور مدل ذهنی در حوزه بهره‌‌وری تغییر کند و با یک نگاه جدید به آن پرداخته شود. به همین دلیل از همان ابتدا نگاه ما این بوده که سازمان ملی بهره‌وری ایران در نقش تنظیم‌گر و رگولاتور بهره‌وری در کشور ایفای نقش کند، بنابراین نقش راهبری و تنظیم‌گری بهره‌وری یکی از جهت‌گیری‌های جدی سازمان در سال‌های آینده خواهد بود.

وی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های سازمان ملی بهره‌وری ایران در آینده، گفت: به این منظور دو برنامه‌ مهم و جدی در دستور کار سازمان قرار گرفته است؛ اول، مردم‌سپاری و نخبه‌سپاری از طریق شبکه‌سازی و توانمندسازی؛ به‌نحوی که با نقش دادن، توانمند و فعال‌کردن ذی‌نفعان بتوان یک حرکت ملی در حوزه بهره‌وری ایجاد کرد. کشور ‌در حوزه منابع انسانی پتانسیل بی‌نظیری دارد و می‌توان از این ظرفیت بیشترین بهره‌ را برد.

پیشوایی با بیان اینکه برای تحقق برنامه مردم‌سپاری و نخبه‌سپاری، باید به سمت نوآوری باز، دولت باز و شفاف حرکت کرد، افزود: در این زمینه می‌توان از تجربه‌های موفق، الگونمایی کرد. همچنین در نظر است طی دو، سه ماه آینده در راستای تنظیم‌گری هوشمند، داشبوردهای بهره‌وری از طریق سایت سازمان ملی بهره‌وری در دسترس تمام دستگاه‌ها، شرکت‌ها و… قرار گیرد. به‌طوری که در این داشبوردها نحوه فعالیت و عملکرد سازمان‌ها در حوزه بهره‌وری به‌طور شفاف خواهد آمد.

سرپرست سازمان ملی بهره‌وری ایران درباره برنامه دوم سازمان نیز گفت: اعتباربخشی نیز از اولویت‌های سازمان است که در این زمینه پروژه‌ای بین‌المللی با عنوان «Certification Body» با همکاری سازمان بهره‌وری آسیایی (APO) در حال انجام است. با اجرای این پروژه، سازمان در بین کشورهای آسیایی جزو سومین کشورهایی است که می‌تواند گواهینامه بین‌المللی به متخصصان حوزه بهره‌وری اعطا کند. به همین منظور، مشاوران حوزه بهره‌وری را بر اساس اختیاری که APO به سازمان محول کرده، آموزش داده و با اعطای گواهینامه معتبر بین‌المللی اعتباربخشی خواهیم کرد.

وی در همین راستا به سازمان مدیریت صنعتی پیشنهاد داد که افراد متخصص و مستعد در حوزه بهره‌وری را برای شرکت در اولین دوره این پروژه که به‌صورت پایلوت اجرا خواهد شد، به سازمان ملی بهره‌وری معرفی کند.

پیشوایی ضمن استقبال از پیشنهادها و نقطه‌نظرات مدیران سازمان مدیریت صنعتی، در پاسخ به یکی از پیشنهادها مبنی بر «طرح آمایش سرزمینی به عنوان یکی از موضوعات مهم در حوزه بهره‌وری» گفت: در سازمان بهره‌وری کارگروهی تشکیل شده است که تلاش می‌کند موضوع بهره‌وری در سیاست‌های کلی کشور و برنامه هفتم توسعه لحاظ شود. ضروری است برای انجام اقدام‌ها تفکر اجرایی وجود داشته باشد و از بوروکراسی اجتناب شود.

وی تاکید کرد: به‌رغم اینکه یکی از ماموریت‌های سازمان ارتقای بهره‌وری در بنگاه‌های اقتصادی است اما هنوز تکلیف قانونی برای این موضوع وجود ندارد. این در حالی است که سازمان مکلف است برنامه‌های ارتقای بهره‌وری ۳۴ دستگاه ملی و مجموعه‌های تحت‌ تولیت آنها و برش‌های استانی‌شان به‌اضافه استانداری‌ها و ۳۴۰ شرکت دولتی را پایش و ارزیابی کند. بنابراین سازمان مدیریت صنعتی در ارتقای بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند به سازمان بهره وری کمک کند.

سرپرست سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه در حال حاضر مدیران خواهان طرح‌های بهره‌وری هستند که در شرکت‌شان تحول ایجاد کند و فقط به سند محدود نشود، تاکید کرد: مشاوران وظیفه تولید سند ندارند بلکه باید تحول ایجاد کنند. بنابراین باید در توانمندسازی مشاوران به‌صورت جدی کار شود و مشاوران بالینی تربیت کرد. بر این اساس سازمان به‌عنوان متولی ملی بهره‌وری می‌تواند قراردادهای بهره‌وری تنظیم و به سازمان‌ها ابلاغ کند.

میرسامان پیشوایی با عنوان اینکه جایزه تعالی جزو بهترین‌ جایزه‌هایی است که در کشور اجرا می‌شود، تصریح کرد: آیین‌نامه اجرایی بند «ز» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیاز به بازنگری و اصلاح دارد تا آیین‌نامه اثربخشی شود. با بازنگری این آیین‌نامه می‌توان کیفیت و معنابخشی بهره‌وری را در سازمان‌ها بهبود بخشید.

وی در پایان با بیان اینکه نظام تدبیر کشور نیاز به بازطراحی دارد، گفت: سازمان ملی بهره‌وری ایران آمادگی دارد در زمینه‌‌های مشترک با سازمان مدیریت صنعتی و مرکز آموزش مدیریت دولتی تفاهم‌نامه انعقاد کند.

ارتقای بهره‌وری وظیفه ملی است

ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این جلسه نیز با بیان اینکه این سازمان خدمات مختلفی در زمینه مشاوره، آموزش، جوایز و رتبه‌بندی‌ها و برگزاری همایش‌ها ارائه می‌کند، گفت: این سازمان با هدف راهنمای صنایع و کلینیک‌های صنعت ایجاد شد و در کنار مشاوره، توانمندسازی و آموزش افراد شکل گرفت. به‌طوری که در حال حاضر ۴۰۰ عنوان دوره آموزش کاربردی کوتاه‌مدت داریم و دوره‌های تخصصی کاربردی و تحصیلات تکمیلی را نیز برگزار کرده‌ایم.

وی ضمن معرفی دوره‌های تخصصی بین‌المللی DBA و MBA این سازمان در کشورهای آلمان و فرانسه و ارائه گزارشی از فعالیت‌های‌‌این مرکز، درباره مدیریت هوشمند بهره‌وری در شركت‌ها و سازمان‌هاي دولتي سخن گفت.

کیانی بختیاری در ادامه به مدیریت پلتفرمي بهره‌وري پرداخت و گفت: به این منظور یک تیم تکنیکال تشکیل و برای هر رشته صنعت، شاخص و مدل خاص طراحی شده، چراکه پایش بهره‌وری هر رشته صنعت متفاوت است. با مدیریت هوشمند می‌توان پنل‌هایی را در اختیار سازمان‌، شرکت‌ و بنگاه‌ها قرار دارد که به‌صورت خوداظهاری به سوالات پاسخ ‌دهند و سپس اطلاعات راستی‌آزمایی شود که هزینه آن هم به مراتب کمتر است.

ابوالفضل کیانی بختیاری با اشاره به تکلیف قانونی طبق آیین‌نامه اجرایی بند «ز» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، گفت: در شرایط کنونی که سرمایه‌گذاری و اجرای برنامه‌های بزرگ سخت شده است، بهترین کار سامان بخشیدن بهره‌وری است.

وی با با بیان اینکه سازمان مدیریت صنعتی با تمام امکاناتی که در اختیار دارد، بازوی سازمان ملی بهره‌وری ایران است، خاطرنشان کرد: ارتقای بهره‌وری وظیفه ملی است و هم‌افزایی و جریان‌سازی‌های دو سازمان می‌تواند منشا کارهای بزرگی در این زمینه شود.

در ادامه این جلسه نیز همچنین شهلا سهرابی، رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی با تاکید بر همدلی و شبکه‌ای شدن ذی‌نفعان حوزه بهره‌وری، گفت: رسیدن به رشد ۲/۸ درصدی در گرو آموزش منابع انسانی در سطوح مختلف کارمندان و مدیران و توانمندکردن آنهاست. مرکز آموزش مدیریت دولتی هم آمادگی هرگونه تعامل و همکاری در این زمینه را دارد.

گفتنی است، در این نشست آقایان حمیدرضا بابایی مسلمان مدیر مرکز تعالی سازمانی، سید علیرضا شجاعی معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی، سهیل میزانی مشاور سازمان مدیریت صنعتی و جعفر عسگری، مشاور بهره‌وری هم به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند و هر کدام با ارائه گزارشی از مشکلات بهره‌وری و کم و کاستی‌ها در این حوزه، پیشنهادهایی برای ارتقای بهره‌وری و تبدیل آن به یک فرهنگ و حرکت ملی ارائه کردند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.